2023-08-23, 02:46
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Känner en oerhörd lättnad över att det inte var en personbil eller husbil med oskyldigt folk dom frontade och i övrigt går mina tankar till den stackars lastbilschaffisen som får bearbeta detta.

Känner likadant, det riktiga offret här är den.stackars lastbilschauffören, fy fan så tragiskt.
Citera
2023-08-23, 03:38
Medlem
UpAndGo2s avatar
Högst tragisk olycka för alla inblandade, men även för övrigt! Att det inte sker sådana olyckor oftare är märkligt, då det många gånger körs olämpligt i trafiken och speciellt då långt över skyltad hastighet. Håller man laglig hastighet bildar man ofta köer eller blir omkörd.

Sannolikt var hastigheten sänkt på den aktuella vägen, då den nyligen asfalterats och kan ha varit hal. Någon som känner till vilken hastighetsbegränsningen var?
Citera
2023-08-23, 06:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coolglider
Har fortsatt att leka olycksplatsutredare. Kollar man bilderna i DN och kombinerar med street view så har ju lastbilen med kvaddad bil fått stopp ca 50 in i trädgården, efter att lastbilen har dragit i diket i ca 45 grader vinkel. Han precis strukit förbi en träddunge. Frågan är om en långtradare i 70-80 knyck får stopp så snabbt. Misstänker han har fått syn på dom på fel sida, tvärnitat och eventuellt försökt undvika att smälla genom att dra ut i trädgården. Min hypotes lär väl bekräftas eller förkastas, efter förhör med lastbilsföraren. Hur olycksbilen har smällt in i långtradaren lär vi också få reda på då. Min fundering, efter att ha kollat street view, är om föraren har haft ögonen på vägen, när han var på fel sida, borde han reflexmässigt väjt för att undvika en kollision och i stället kramat träden. Men har det gått fort och/eller i kombination med att han tittat åt ett annat håll, då smäller det.

Hej, en olycksplatsutredare till. Min teori stämmer helt överrens med din. Exakt min tankebana.
Citera
2023-08-23, 06:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wejp
Nej alla var inte. Dom är av utländsk härkomst. Fått veta av en kollega till dom.

Såg precis intervjun från vännen och kollegan, läste också från texten:

"För TV4 Nyheterna berättar han att han själv skulle ha åkt med i samma bil, och att han hade stämt träff med en av kollegorna i bilen."

"Mohamed Osman berättar att de brukade pendla tillsammans och att han egentligen skulle åka med sina kollegor den här dagen, men stannade hemma för att ta sin dotter till förskolan."

Min första tanke är att det är för tok för många i bilen! Dom var 5 som dog i bilen, men hade då kunnat vara 6 personer om Mohamed Osman åkt med. Bara det i sig är ju en trafikfara.
Citera
2023-08-23, 06:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ValackObama
Enligt https://www.gp.se/nyheter/västsverige/fembarnspappan-dahir-ali-dog-i-bilolyckan-i-skara-1.107934552 nämns både en omkommen och hans efterlevande. På den efterlevandes adress finns en person skriven vars namn kan överensstämma med namnet i GP-artikeln. Han äger enligt bilregistret en silverfärgad Toyota Corolla Verso combi, liksom en Ford Focus combi. Någon nämnde i tråden en Toyotafälg och kanske kan vi nu utesluta att det är en minibuss de färdats i.
Toyota Corolla Verso finns som 7-sits dvs med extra säten i bagaget.
Citera
2023-08-23, 06:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadyFaz

Min första tanke är att det är för tok för många i bilen! Dom var 5 som dog i bilen, men hade då kunnat vara 6 personer om Mohamed Osman åkt med. Bara det i sig är ju en trafikfara.
Det är relativt vanligt med höga kombi som har extra utfällbara säten i bagaget, tex ska en av de omkomna äga en Toyota Corolla Verso som har det (och alltså går att göra till 7-sits).
Citera
2023-08-23, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Man får väldigt mycket mer av säkrare väg med 2+1, än med motorväg.
? Motorvägar i Sverige har högre trafiktäthet än 2+1-vägar i genomsnitt, och bägge har mittbarriär av något slag. Har inte hört att motorväg skulle vara nämnvärt osäkrare om hänsyn även tas till trafikmängderna, möjligen kommer fler på iden att köra extremt fort när de inte stoppas av att vägen blir enkelfilig då och då. Däremot har jag hört nåt om att 2+1-väg inte är samhällsekonomiskt lönsam, kanske på grund av de dyra fordonsskador som uppkommer när folk kör in i vajerräcken. Bilar som kör in i vajerräckena bli ofta skrotade sen...Och de olyckorna ökar kraftigt när det blir mycket trafik, norr om Gävle stänger man ofta omkörningsfilerna när det blir mycket trafik, så det blir 1+1 väg där det inte går att köra om alls...
Citera
2023-08-23, 07:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Om jag inte minns fel så är den aktuella vägen skyltad med 80 km/ tim. och med endast ett körfält åt varje håll utan mittseparering.

Ja hela denna vägsträcka mellan Skara och Falköping är rätt läskig. Ingen 2+1. Det är en landsväg utan vägren, utan mittseparering och med mycket tung trafik i form av lastbilar och långtradare.
Citera
2023-08-23, 07:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyFaz
Såg precis intervjun från vännen och kollegan, läste också från texten:

"För TV4 Nyheterna berättar han att han själv skulle ha åkt med i samma bil, och att han hade stämt träff med en av kollegorna i bilen."

"Mohamed Osman berättar att de brukade pendla tillsammans och att han egentligen skulle åka med sina kollegor den här dagen, men stannade hemma för att ta sin dotter till förskolan."

Om det nu inte är en minibuss utan en Toyota Corolla Verso combi så lär man inte åka fler än 5. Men 5 får man åka i den. Om Osman skulle ha åkt, så hade väl någon av de andra tagit annat färdmedel tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Det är relativt vanligt med höga kombi som har extra utfällbara säten i bagaget, tex ska en av de omkomna äga en Toyota Corolla Verso som har det (och alltså går att göra till 7-sits).

Aha, tack så kan det ju också vara. Inte alls optimalt att åka så många, men detta är hårt arbetande personer med kanske inte högsta lönen i världen heller så det är förståeligt att de gör så.
Citera
2023-08-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denstorabibeln
Den här Osman som skulle åkt med i vanliga fall. Han bör nog tänka sig för vad man dels lägger ut på sin facebooksida.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0GxsYo9byRMbPYEW6YcDa6a3 npapg5FbRQS5oPVkXZyL8gz7vW4qy73kn1iwU87jfl&id=1000 04106649724

Ni kan ju räkna ut 1+1 att såhär håller dom på med i trafiken. Inte konstigt det händer olyckor.

Exakt! Folk kan sitta och banna dålig sikt, elbilar, gamla vägbanor, osv. osv men kör man som en jävla dåre (och dessutom vill skryta med det) ute bland andra oskyldiga så har man inte i trafiken att göra. Fy fan vilken idiot!!!! Hela han sida är ju klipp filmade med mobilen när han kör. Vet idioten ens om lagen att inte köra bil medans man använder mobil?
https://www.facebook.com/100004106649724/posts/2925263127620547/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
Citera
2023-08-23, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen

Aha, så kan det ha varit. Tänkte inte på det.
Citera
2023-08-23, 07:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av banandemokrat
Exakt! Folk kan sitta och banna dålig sikt, elbilar, gamla vägbanor, osv. osv men kör man som en jävla dåre (och dessutom vill skryta med det) ute bland andra oskyldiga så har man inte i trafiken att göra. Fy fan vilken idiot!!!! Hela han sida är ju klipp filmade med mobilen när han kör. Vet idioten ens om lagen att inte köra bil medans man använder mobil?
https://www.facebook.com/100004106649724/posts/2925263127620547/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

Fast om ni kollar på hastighetsmätaren så kör han i 70km/h.

Men att filma är ju en stor risk i sig då du bara kör med en hand. Kan ju vara så att personen som körde bilen i dödsolyckan filmade? Tappade mobilen och tappade kontrollen för några sekunder? Hoppas det finns kamera i lastbilen så polisen åtminstone kan se vad som hänt...alla lastbilar borde ha kameror tycker jag. Dels för säkerheten när man är ute och kör på nätter (om man är tjej) och dels vid olyckor.

Helt ärligt kör han inte som en "jävla dåre" i klippen, men det är oroande att han filmar. Kanske nån grej dom allihopa gjorde...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in