2023-08-05, 22:56
  #10513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Tycker inte alls att det är särskilt underligt, kan tänka mig att det inte är ovanligt att dras mot en smakmässig singularitet med tiden. Själv uppskattar jag ett par snygga Adelaides men ser inget behov av att äga ett par (nåväl, kanske ett par i mocka under en någotsånär överskådlig framtid).

Min skogarderob (minus sneakers och kängor) utgörs av cap toe oxfords (släta) i olika mörkbruna nyanser, split toes av varierande slag, PTBs i mocka , austerity brogues i brunt eller burgundy och tassel loafers i någon form av brun mocka. Det har bara blivit så eftersom den typen av skor passar bäst till min garderob och min vardag, samt tilltalar min personliga smak mest sedan ett antal år.

Sedan kan jag erkänna att jag har en ovana att putsa både lågskor som kängor till oklanderlig spegelglans, men då detta är rätt tidskrävande (med rätt dålig ROI) köper jag numera hellre skor/kängor i mocka eller oljat/präglat skinn för att spara tid på skovård och därmed inte haka upp mig på att mina oxfords kanske inte har precis perfekt burnishing och puts över tå/-hälkappa (något som i princip ingen bryr sig om runtom mig förutom jag själv).
Tack för ditt svar. Har verkligen försökt att hitta stilar jag tycker om, då det enormt underlättar att hitta modeller utan att behöva köra MTO, men känns alltid som avkall på det estetiska.

Austerity brogues har jag mycket svårt för, känns så platt och naket. Konstigt nog känns en adelaide floating medallion inte lika naket och platt, trots att det egentligen är mer avskalat. Wingtip på oxfords blir jag nästan alergisk av, det känns som att det endast borde finnas på derbys med dubbla sulor och pebble grain. Plain cap toe är ok, äger sådana skor idag, men är mest likgiltig kring den stilen. Balmoral är ok men inte mer än ok.

Är dock orolig för att jag någon dag i framtiden skulle ändra smak och då "behöva" byta ut en jäkla massa par.
Citera
2023-08-06, 08:53
  #10514
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tack för ditt svar. Har verkligen försökt att hitta stilar jag tycker om, då det enormt underlättar att hitta modeller utan att behöva köra MTO, men känns alltid som avkall på det estetiska.

Austerity brogues har jag mycket svårt för, känns så platt och naket. Konstigt nog känns en adelaide floating medallion inte lika naket och platt, trots att det egentligen är mer avskalat. Wingtip på oxfords blir jag nästan alergisk av, det känns som att det endast borde finnas på derbys med dubbla sulor och pebble grain. Plain cap toe är ok, äger sådana skor idag, men är mest likgiltig kring den stilen. Balmoral är ok men inte mer än ok.

Är dock orolig för att jag någon dag i framtiden skulle ändra smak och då "behöva" byta ut en jäkla massa par.
Jag tog en liknande sväng när jag började bygga upp min skogarderob, att försöka hitta modeller jag gillar och har maximal användning för och sedan köpa några par i olika utföranden. Det slog över ganska snabbt till "vill ha" istället för "behöver", vilket bland annat resulterade i ett antal MTOs som jag knappt fick användning för eller bara tröttnade på efter en tid.
__________________
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-06 kl. 08:57.
Citera
2023-08-06, 13:11
  #10515
Medlem
Jag har en perfekt preppyskogarderob med några loafers några seglarskor några sneakers och ett par svarta oxfords och ett par bruna longwings och det är allt jag behöver. Det är allt man behöver om man är preppy. Det är sen gammalt.

Det ska vara Alden så klart dom gör dom bästa kvalitetsskorna anser jag.
Citera
2023-08-06, 13:14
  #10516
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Jag har en perfekt preppyskogarderob med några loafers några seglarskor några sneakers och ett par svarta oxfords och ett par bruna longwings och det är allt jag behöver. Det är allt man behöver om man är preppy. Det är sen gammalt.

Det ska vara Alden så klart dom gör dom bästa kvalitetsskorna anser jag.


Bättre än Cheeney och John Lobb?
Citera
2023-08-06, 16:10
  #10517
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Jag har en perfekt preppyskogarderob med några loafers några seglarskor några sneakers och ett par svarta oxfords och ett par bruna longwings och det är allt jag behöver. Det är allt man behöver om man är preppy. Det är sen gammalt.

Det ska vara Alden så klart dom gör dom bästa kvalitetsskorna anser jag.
Kul för dig. Alden skarvar en hel del på kvaliteten och hantverket, bland annat med klackbaserna där de använder slipdamm och lim istället för att ha "stacked leather heel blocks" (som jag inte vet hur man säger på svenska). Se Bedos eller Rose Anvil på YT när de dissekerar Alden så får du en rätt bra bild.

För sitt pris ska de inte ta några sådana genvägar, MITUSA eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Bättre än Cheeney och John Lobb?
Sett till kvalitet, kvalitetskontroll och hantverk så är svaret, som du redan gissat, nej.

Carmina t.ex gör Alden-dojor bättre än Alden i många fall.
__________________
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-06 kl. 16:13.
Citera
2023-08-06, 17:12
  #10518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Kul för dig. Alden skarvar en hel del på kvaliteten och hantverket, bland annat med klackbaserna där de använder slipdamm och lim istället för att ha "stacked leather heel blocks" (som jag inte vet hur man säger på svenska). Se Bedos eller Rose Anvil på YT när de dissekerar Alden så får du en rätt bra bild.

För sitt pris ska de inte ta några sådana genvägar, MITUSA eller ej.

Sett till kvalitet, kvalitetskontroll och hantverk så är svaret, som du redan gissat, nej.

Carmina t.ex gör Alden-dojor bättre än Alden i många fall.
Tror inte herr Preppy är en skonörd på samma nivå som många andra här och kanske inte lika bevandrad i olika konstruktioner, metoder, material, märken. Är man bara ute efter loafers, seglarskor och sneakers så ser det ju lite annorlunda ut. Han har antagligen endast oxfords för bröllop och begravning. Blir ju lite annorlunda när man går i kostym 5 av 5 arbetsdagar.
Citera
2023-08-06, 20:05
  #10519
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tror inte herr Preppy är en skonörd på samma nivå som många andra här och kanske inte lika bevandrad i olika konstruktioner, metoder, material, märken. Är man bara ute efter loafers, seglarskor och sneakers så ser det ju lite annorlunda ut. Han har antagligen endast oxfords för bröllop och begravning. Blir ju lite annorlunda när man går i kostym 5 av 5 arbetsdagar.
Det är rätt uppenbart att han inte är det, så jag tänkte bidra med lite nyttig kunskap och insikt i kvalitetsskovärlden. Kalla det hälsosam kamratuppfostran, han är säkert van med det från sin prep school.
__________________
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-06 kl. 20:18.
Citera
2023-08-08, 12:27
  #10520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Tror inte herr Preppy är en skonörd på samma nivå som många andra här och kanske inte lika bevandrad i olika konstruktioner, metoder, material, märken. Är man bara ute efter loafers, seglarskor och sneakers så ser det ju lite annorlunda ut. Han har antagligen endast oxfords för bröllop och begravning. Blir ju lite annorlunda när man går i kostym 5 av 5 arbetsdagar.
Alden är den enda äkta preppyskon och dom gör skor av högsta kvalitet. Är man preppy ska man ha Alden och ingen annan sko duger. I synnerhet inte myggjagare tillverkade av oljiga spaggar som dom där Carminaskorna. Det är sen gammalt.
Citera
2023-08-08, 22:35
  #10521
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Alden är den enda äkta preppyskon och dom gör skor av högsta kvalitet. Är man preppy ska man ha Alden och ingen annan sko duger. I synnerhet inte myggjagare tillverkade av oljiga spaggar som dom där Carminaskorna. Det är sen gammalt.
Alden tillverkar inte längre skor av högsta kvalitet och har inte gjort så på många år. De är därtill långtifrån den enda riktiga "preppyskon", även om de är starkt förknippade med stilen och traditionen.

Allen Edmonds, Quoddy, Rancourt, Florsheim, GH Bass och RL (tillverkade av olika skotillverkare, däribland C&J och Edward Green) samt brittiska Crockett & Jones och Church's (historiskt) har också figurerat flitigt i både preppy- och Ivy-världen. Det är sedan gammalt.

Carmina, som ett exempel, gör bland annar samma typ av skor som Alden gjort sig kända för i samma Horween-läder som Alden gjort sig kända för att använda på liknande läster som Alden gjort sig kända för att använda för vissa av sina modeller men till ett bättre pris och med genomgående högre kvalitet och hantverksgrad.

Sen kan jag ge dig att Aldens Trubalance är en riktigt skönt sittande mandelformad läst, men där har exempelvis japanska Oriental Shoes mer eller mindre kopierat den rakt av och gör, föga förvånande, bättre skor än Alden till både design och kvalitet..
__________________
Senast redigerad av fuzzpedal 2023-08-08 kl. 22:52.
Citera
2023-08-09, 12:59
  #10522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzpedal
Alden tillverkar inte längre skor av högsta kvalitet och har inte gjort så på många år. De är därtill långtifrån den enda riktiga "preppyskon", även om de är starkt förknippade med stilen och traditionen.

Allen Edmonds, Quoddy, Rancourt, Florsheim, GH Bass och RL (tillverkade av olika skotillverkare, däribland C&J och Edward Green) samt brittiska Crockett & Jones och Church's (historiskt) har också figurerat flitigt i både preppy- och Ivy-världen. Det är sedan gammalt.

Carmina, som ett exempel, gör bland annar samma typ av skor som Alden gjort sig kända för i samma Horween-läder som Alden gjort sig kända för att använda på liknande läster som Alden gjort sig kända för att använda för vissa av sina modeller men till ett bättre pris och med genomgående högre kvalitet och hantverksgrad.

Sen kan jag ge dig att Aldens Trubalance är en riktigt skönt sittande mandelformad läst, men där har exempelvis japanska Oriental Shoes mer eller mindre kopierat den rakt av och gör, föga förvånande, bättre skor än Alden till både design och kvalitet..

Så länge du är nöjd med sekunda kvalitet så kan jag inte motsäga dig. Bliv vid din läst och allt det där. Det är sen gammalt.
Citera
2023-08-21, 12:50
  #10523
Medlem
Atamons avatar
Efter att ha ratat skoutbudet i Farsta centrum så tog jag tuben in till stan och kikade på finskor.

Slog till på ett par Myrqvist Äppelviken, en svart toe cap oxford med skinnsula.

2599:- är billigt om man jämför med andra randsydda skor med skinnsula.

Visst ser man att detaljarbetet inte är 100%, det är lite snett spikat på klackarna och den ena innersulan är slät och den andra har uppruggat läder och skinnfodret är lite slarvigt bearbetat efter att det sytts fast men helhetsintrycket är ok, särskillt sett till priset.

Har låtit sätta på tåjärn och ska nu börja använda skorna. Återkommer löpande med rapporter och intryck av dessa minst sagt förmånligt prisvärda skor.

Vad har ni själva för erfarenheter av Myrqvists skor?
Citera
2023-08-21, 22:24
  #10524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Efter att ha ratat skoutbudet i Farsta centrum så tog jag tuben in till stan och kikade på finskor.

Slog till på ett par Myrqvist Äppelviken, en svart toe cap oxford med skinnsula.

2599:- är billigt om man jämför med andra randsydda skor med skinnsula.

Visst ser man att detaljarbetet inte är 100%, det är lite snett spikat på klackarna och den ena innersulan är slät och den andra har uppruggat läder och skinnfodret är lite slarvigt bearbetat efter att det sytts fast men helhetsintrycket är ok, särskillt sett till priset.

Har låtit sätta på tåjärn och ska nu börja använda skorna. Återkommer löpande med rapporter och intryck av dessa minst sagt förmånligt prisvärda skor.

Vad har ni själva för erfarenheter av Myrqvists skor?
För skor i den prisklassen så får du vad du betalar för, det är inget fel på myrqvist eller andra i samma prisklass, sett till priset såklart.

Skillnaden i kvalité går dock upp rätt snabbt utan att priset går upp nämnvärt. Vad jag menar är att prisklasserna är ganska nära varandra, det handlar inte om tusenlappar utan snarare hundralappar när man talar om finskor under 5000.

Du kan alltid försöka pricka in reor, exempelvis så är Carmina på rea just nu, vilket är väldigt mycket sko för 4000kr. Kan vara rätt slutsålt dock, den har pågått ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in