2023-08-22, 21:28
Medlem
Korv Stroganoff - Potatismos
Biff Stroganoff - Basmatiris
Citera
2023-08-22, 21:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargpotatis
Sluta køpa skitris från fjærran østern. Anvænd Mathavre, korngryn eller emmerkorn istællet. odlad i skandinavien. Ris ær skitmat och bara før kineser.

Okej låter intressant, ska tänka på det men jag bör testa det istället

Kolhydrat man föredrar till korvstroggen är nog helt beroende på vad man är sugen på
pasta, potatis, ris, quorn, bulgur, u name it
Citera
2023-08-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bentayga
Den här rätten ska ju göras med vanlig standart ris.
Men jag tycker det är hemskt tråkigt och smaklöst med vanlig ris.

Det blir så mycket godare med bra Jasmin eller Bra Basmatiris.

Jag vet att det skiljer endel på olika Jasminris, här finns dåliga, och riktigt jäkla bra.
Och dom bra finns inte i vanliga matbutiker. Ni måste ta er då till Asia livs.

Samma med Basmati. Alla suger i vanliga butiker. Ni måste till turklivs köpa ett bra märke.

Tycker synd om er som betalar dyrt för Uncle Bens. Det är skräp ris på riktigt.
Ni kan få mycket bättre till nästan halvapris, men då måste ni köpa 5-10kg säck i utländska livs.

En sak är tråkig, det är att man har till den här svenska husmanskosten ris köpt i babbelivs.
Det känns lite fel. Men smaken är boss, jag får gå efter det.

Är nyfiken veta vilken ris ni föredrar.
Har ni någon speciel märke även som slår det mesta enligt er som provat olika?

Har även märkt att det skiljer mycket på olika märken Falukorv.
Den sämsta är ju Scan. Typiskt Svensson märke. Ni borde testa andra märken.
Scan är surt, och har för hård konsistens med.

Gör ni en tråkig rödsås endast tomatbaserad?
Eller gör ni en härlig lite mer orange sås med tomat och creme fraiche i även? Om inte, testa
ha i några matskedar creme fraiche med, blir helt annan nivå. Så mkt godare, och krämigare.

Muttis dubbelkoncentrerad tomatpure är en riktig höjdare den med jämfört mot dom andra
som är väldigt usla.

Vilka hacks använder ni för att få till en svinigt go Korv Stroganoff?

Huvud diskussionen är ändå riset till just Korvstroganoff. Så ha det med i svaret, resten är bonus, korven, såsen

Garants långkornigt ris till det mesta. Alltid köpt säckar med ris men sen jag hitta denna köper jag många småpaket för har blivit besatt av den.
Citera
2023-08-22, 21:41
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.charksm.se/konsument/vinnare/

Chark SM ang falukorv

Gammeldags Falukorv - J.Petterssons Chark i Boden AB - Den här är gooooh

Sen kan man ju ta kalkon eller kycklingkorv ochså i falukorvsformat

Nån som testat den här : Mannerströms Falukorv extrarökt - Ludvig Sörensen AB ?
Citera
2023-08-22, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Basmatiris eller pressad potatis. Oftast ris dock.

Min stroganoff ser lite olika ut varje gång. Använder helst Mälarcharks falukorv eller motsvarande av högre kvalitet.

Lök, oftast gul men ibland schalottenlök,ibland vitlök, tomatpure, Mutti eller Ardita? (Minns inte namnet just nu), gärna egenplockad svamp, Dijon, lite biofoods lantbuljong, lite kung Markatta umami eller grönsaksbuljong, krossade tomater (oftast Mutti, ibland san marzano tomater om jag vill lyxa till det), creme fraiche eller smetana. Svartpeppar ibland.

Ungefär så kan det se ut.

Fina grejjer, san marzano är grymt. Helger.
Vardagar blir det Mutti, jätte bra märke med

Markatta umami buljong är läckert.
Ska testa biofoods lantbuljong

jag kokar jasminriset i riskokare, och jag har vegbuljong även i riset lite.

Till babberätter när jag gör egen kebab eller sådant mellanösternaktigt brukar jag göra så riset blir gult med lite curry och lite gurkmeja. Kan vara gott slänga i lite babbekryddmixar i riset då med
typ 7kryddor, eller andra mellanöstern mixar.

Smaksätta ris är läckert, men till just korvstroganoff blir det bara lite grönsaksbuljong i riset.

Till själva stroganoffen gör jag ganska sjuka saker, ibland har jag tre olika buljonger som
veg+höns+umami , ibland höns och oxbuljong, det är lite hur jag känner för dagen.
Mycket lök vill jag ha.

Jag vill bli bättre på äta basmatiris, har 90% jasminris , alltså nästan alltid jasmin.

Lagar massor asiatiskt även, där är ju jasminriset ett måste.

Funderar nu byta till Basmati när det kommer till korvstroganoff, och alla mellanöstern rätter man lagar.

Jag har bara provat på 3-4 olika Basmati. Uncle bens, abu kass, sen random tror det var garant,
kan ha varit icas egna med, inte helt säker, var så länge sen. Den bästa är den jag kör nu Mahmood
röd säck.
Men jag tror denna är bra till mellanösternmat bara.

Basmatiris finns ju sjukt många olika sorter upptäckte jag nyligen. En hel skola det här.

Vilken sort Basmati passar bäst till korvstroganoff, och svenne rätter är den stora frågan ?

Vet bara att jag inte vill ha vanlig ris.

Biffstroganoff med älg måste vara jävligt gott, kul för er jägare och er som känner jägare.
Själv får jag inte tag i älgkött tyvärr, endast älgskav fryst polarica, en favorit på hösten med kantareller, äkta mos, hemlagad rårörda lingon.

Har någon testat biffstroganoff med fläskfile eller fläskytterfile skivat som falukorv, typ strimlat ?

Mod får gärna flytta den här till något passande tråd om den vill.

Är ni nöjda med creme fraice syran? själv har jag även lite rödvinsvinäger, men här måste man vara
jävligt noga att det inte blir mer än några droppar bara, max halv tesked , lite bara
till 4-6 portioners.

I början gjorde jag med grädde, sen bytte jag till creme fraice, det var då magi uppstod.
Det lyfte så himla mycket. Därför har denna blivit en storfavorit nu.

Falukorv, dansk fläskfile och fläskytterfile är ju bra pris på med.
Måste prova med griskött, tror jag ska köra en med fläskytterfile nästa gång.
En typ av biffstroganoff då, men med gris istället för oxe.
Fläskytterfilen är ju extremt mör och fin i grytor.

Några droppar Worcester sauce skadar ju inte heller.

Men kör man med dijon får man ju skippa rödvinsvinäger och Worcester.
Jag varierar lite, det går på känsla, dag till dag. Gott blir det alltid i varjefall.

Måste få till någon jävligt bra basmati ris nu känner jag bara.

Ös på med tips om riktigt bra basmati ris märken och sorter som passar mer till svensson rätter, typ flygande jacob och stroganoff
Citera
2023-08-22, 21:58
Medlem
PerniWhas avatar
Har det senaste helt skippat riset och kör med bulgur i stället. Funkar helt klart över förväntan.
Citera
2023-08-22, 23:17
Medlem
Äter endast svenskodlat ris.

Det vill säga inget. Potatis är det som gäller. Klyftpotatis i ugn duger gott.
Citera
2023-08-22, 23:37
Medlem
flugornass avatar
Björkris använder vi i bastun till mat om det inte är planerad orgie så fungerar Oncel Sams bra förvisso är han inte vit som ris, förövrigt vilken dålig reklam en neger som gör reklam för vitt ris.
Citera
2023-08-22, 23:37
Medlem
Tropicalss avatar
Basmati smakar bäst. Testa för övrigt senap, (mycket) dill och creme fraiche i grytan nästa gång.
Citera
2023-08-22, 23:58
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Biff Stroganoff - Basmatiris

Detta tror jag är framgångsreceptet. Skippar både smaklös falukorv och smaklös uncle bens.

Hade kört på denna rekommendationen helt klart!
Citera
2023-08-23, 01:12
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
...dill...

Har du dill i strogge? Hur/varför fan/ihelvete då?
Citera
2023-08-23, 01:14
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Har du dill i strogge? Hur/varför fan/ihelvete då?

Jag gör min på korv, stekt lök, paprikakrydda, buljong, dijon, grädde, liquid smoke, tomatpuré, citronsaft, socker, salt och peppar.

Vad mer rekommenderas i? Fraiche? Vitlök? DILL?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in