Citat:
Ursprungligen postat av
sweetcrypto
Då ljuger pressen att det inte alls fanns med i hennes anställningsavtal med rubriceringen "code of conduct". Det utgör visst grund för avsked, att det inte är ovanligt kan jag inte svara på det är i alla fall första klippet jag ser inifrån en tåghytt.
Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge omständigheterna som åberopas som grund för avskedandet. Skriftligt om hon begär detta. Hon vet mycket väl varför varför hon blev avskedad, förmodligen pga. avslöjande av yrkeshemligheter eller något liknande.
Visst är det så - Men om hon ska ha någon som helst facklig hjälp så är just det facket ska göra - Tala om på ren svenska så att till och med en som inte har läst sitt anställningsavtal eller till och med skrivit på en sekretess förstår att -
”Okej jag är nog körd - bäst jag håller tyst och så tar vi detta utan att blanda in allmänheten.”
Sen att facken gör lite som dom själva vill är ju en annan fråga.
Men samtidigt kan det ju vara så att SEKO ser den uppenbarligen bristen i detta och säger - ”Sorry men du är så körd! Vi kan inte göra något!”
Då får hon göra vad hon vill och i nuläget verkar det vara att försöka svinga så hårt det går mot MTR med alla digitala hjälpmedel i form av sociala medier för att ”hämnas”.
Oavsett så har jag svårt att se att hon kommer segrande ur detta om det finns sekretess och policys som hon har totalt missat eller bara fullständigt ignorerat.
MTR kanske bara har suttit tillbakalutad och väntat på ett perfekt tillfälle - Vem vet.