2023-08-22, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Nej, det står inte i hennes anställningsavtal att det är strikt förbjudet att fotografera utan tillstånd. Det är inte alls ovanligt att tågvärdar och lokförare filmar och fotograferar inne i tågen de jobbar på. Det är ingenting du får sparken för helt utan varning.

Då ljuger pressen att det inte alls fanns med i hennes anställningsavtal med rubriceringen "code of conduct". Det utgör visst grund för avsked, att det inte är ovanligt kan jag inte svara på det är i alla fall första klippet jag ser inifrån en tåghytt.

Citat:
Ursprungligen postat av mrZF
Samtidigt så kan vi väl säga att personen på SEKO (Är det va? - Orkar inte kolla) som har kontaktat AN kring uppsägning har missat att säga - ”Håll käft - Gör inga fler live på Sociala plattformar där du pratar kring detta - Var bara tyst! Vi sköter snacket med MTR - Vi får ta reda på mer.”

Meeen å andra sidan kan personen sagt precis detta och AN bara kör på ändå i sin TikTok-värld - Troligen inget vi får svar på ändå.

Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge omständigheterna som åberopas som grund för avskedandet. Skriftligt om hon begär detta. Hon vet mycket väl varför varför hon blev avskedad, förmodligen pga. avslöjande av yrkeshemligheter eller något liknande.

Hon vet att hon är körd därför hon fiskar sympati i media.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-08-22 kl. 21:54.
Citera
2023-08-22, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Om du kikar på den äckliga lilla tio-sekunders-filmen, så ser du att det handlar om ett SL-tåg.
Förmodligen är det stationsnamnet Kungsängen som flimrar på ljusskylten.

Jag sket i det blå skåpet och missade det, men till mitt försvar, jag har inte en autismdiagnos och därför är det fysiskt omöjligt att titta på tågfilmer...
Citera
2023-08-22, 22:00
Avslutad
Orkar inte läsa igenom samtliga sidor, men ni som tror att det rör sig om EN video har fel. Vänsterpartisten har suttit och livestreamat från hytten på arbetstid otaligt många gånger.Har själv fått upp hennes live på tiktok vid flera tillfällen.

Otroligt sjukt att dagens ungdomar tror att det är okej att sitta och livestreama på arbetstid. Förmodligen har arbetsgivaren sekretessavtal och policys som förbjuder foto/filmning i vissa miljöer.

Nu kan kommunisten få sin dröm uppfylld och gå på a-kassa ett tag.
Citera
2023-08-22, 22:04
Medlem
McAns avatar
Det är alltså den här människan och hennes kollegor som lokförarna har strejkat för?
Citera
2023-08-22, 22:04
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jättebra att hon har visat med sina filmer hur pass lite en tågvärd faktiskt jobbar. Nu borde SL utan problem kunna sparka allihopa. Världens mest onödiga yrkeskategori.
När skiten brakar och elledningar ramlar på fel ställe kan det ta en halvtimma innan folk är på plats. Då behövs dem om man vet hur långt ett tåg är och hur fort det går.(!60km/h) Stora grejer kan hända . Varför kommentera när du inte vet något alls?
Citera
2023-08-22, 22:05
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Då ljuger pressen att det inte alls fanns med i hennes anställningsavtal med rubriceringen "code of conduct". Det utgör visst grund för avsked, att det inte är ovanligt kan jag inte svara på det är i alla fall första klippet jag ser inifrån en tåghytt.

Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge omständigheterna som åberopas som grund för avskedandet. Skriftligt om hon begär detta. Hon vet mycket väl varför varför hon blev avskedad, förmodligen pga. avslöjande av yrkeshemligheter eller något liknande.

Hon vet att hon är körd därför hon fiskar sympati i media.
Du vet inte alls vad du pratar om.
Citera
2023-08-22, 22:08
Bannlyst
Citat:

Visst är det så - Men om hon ska ha någon som helst facklig hjälp så är just det facket ska göra - Tala om på ren svenska så att till och med en som inte har läst sitt anställningsavtal eller till och med skrivit på en sekretess förstår att -

”Okej jag är nog körd - bäst jag håller tyst och så tar vi detta utan att blanda in allmänheten.”

Sen att facken gör lite som dom själva vill är ju en annan fråga.

Men samtidigt kan det ju vara så att SEKO ser den uppenbarligen bristen i detta och säger - ”Sorry men du är så körd! Vi kan inte göra något!”

Då får hon göra vad hon vill och i nuläget verkar det vara att försöka svinga så hårt det går mot MTR med alla digitala hjälpmedel i form av sociala medier för att ”hämnas”.

Oavsett så har jag svårt att se att hon kommer segrande ur detta om det finns sekretess och policys som hon har totalt missat eller bara fullständigt ignorerat.

MTR kanske bara har suttit tillbakalutad och väntat på ett perfekt tillfälle - Vem vet.
Citera
2023-08-22, 22:15
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
När skiten brakar och elledningar ramlar på fel ställe kan det ta en halvtimma innan folk är på plats. Då behövs dem om man vet hur långt ett tåg är och hur fort det går.(!60km/h) Stora grejer kan hända . Varför kommentera när du inte vet något alls?

Och vad ska dom göra? Flyttar dom på elledningen eller? Berätta för mig vad exakt bara dom kan göra, som inte lokföraren kan göra?
Citera
2023-08-22, 22:15
Bannlyst
Vilket stolpskott. Bara att lägga ut sin arbetsdag sådär på sociala medier utan godkännande är fullt tillräcklig anledning för avsked. Nu lägger hon även ut känslig information om tunnelbanans infrastruktur helt öppet och oklippt under pågående terrorhot. Perfekt för attentat, bara att lära känna/hota/göra inbrott hos någon som jobbar som tågvärd, sno passerkortet och ta på sig varselvästar, åka och lämna vapen och bomber bakom dörrarna tidig morgon och komma tillbaka under rusningstrafik. Hon ger även ett aningen förståndshandikappat intryck vilket är alarmerande, kanske dags att börja höja nivån för vilka man ger tillgång till dessa utrymmen?
Citera
2023-08-22, 22:17
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Man ska väl inte filma sig själv på jobbet egentligen men man ska å andra sidan inte sparka folk utan att ge dem en chans att ändra sina vanor heller.

Jag vet inte exakt hur MTRs regler kring att filma i hytterna ser ut men det känns inte som någon bra anledning att avskeda någon på stående fot. Ett påpekande och eventuellt en varning hade väl varit ett bättre första steg.

Framgår det om hon varnats tidigare? Har filmandet pågott länge eller är det något nytt?

Kan förstå resonemanget och hålla med till viss del. Det är däremot inte ovanligt att järnvägspersonal filmar sig själv på jobbet. Finns massvis med filmer från t.ex lokförare som filmar sig själva när de kör tåg och liknande.

Har aldrig hört att någon fått sparken för det. Däremot vet jag att en del uppmanats att sluta med det.

Samröre med extremister? Läser du inte in lite väl mycket nu? Hur skulle MTR känna till det?

Ja, att bara sparka någon rakt av känns lite tveksamt. Förmodligen passar arbetsgivaren på att göra sig av med någon de velat bli av med länge.

Framgår det hur länge hon har "tik-tok:at"? Om hon hållit på en längre tid utan att arbetsgivaren påpekat det är det ju konstigt att det helt plötsligt blir ett problem.

Finns en viss skillnad på lokförare och tågvärd, en lokförare är inte lätt att ersätta då det är brist och ett yrke som behöver utbildning, tågvärd kan du ta någon ny från gatan och lära upp på någon vecka.
Citera
2023-08-22, 22:17
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Och vad ska dom göra? Flyttar dom på elledningen eller? Berätta för mig vad exakt bara dom kan göra, som inte lokföraren kan göra?
Hjälpa till och lugna i värsta fall ett par tusen resenärer? Hoppas du blir ensam ansvarig omgärdad av ett par tusen hysteriska människor snart så du fattar. Tomte.😎
Citera
2023-08-22, 22:21
Medlem
Citat:

Jag tycker inte att man ska filma hejvilt när man jobbar som tågvärd, det visar inte prov på bra omdöme. Men man ska inte behöva få sparken utan varning för något som är normaliserat och sker varenda dag över hela Sverige.

Pressen ljuger inte men har nog missuppfattat saken. Jag jobbar själv på järnvägen och varit anställd hos MTR. Har själv fotat på arbetstid och lagt upp bilderna för allmän beskådan.

Här är bara ett axplock av youtube-filmer med full insyn i förarhytter. Ibland t.om med detaljer om hur man styr vissa delsystem som bromsar, dörrar m.m. Det finns hur mycket som helst på instagram, TikTok och andra sociala medier.

https://www.youtube.com/watch?v=ludho0fVTTo
https://www.youtube.com/watch?v=KMFJiZHzRN0
https://www.youtube.com/watch?v=MkAPJ1c3FKY
https://www.youtube.com/watch?v=QhplB6-Fwsw&t=10s
https://www.youtube.com/watch?v=90SQfgpxxBw
https://www.youtube.com/watch?v=BNC0VZa2pt8
https://www.youtube.com/watch?v=V4Rt032qxPc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto