2023-08-22, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Jag har bra kunskaper om järnväg och den 13 sekunder långa videon innehåller absolut INGENTING som kan vara saklig grund för uppsägning. Detta främst av två skäl.

1. Det finns inget förbud mot att filma i en hytt. Och skulle MTR ha hittat på något sådant håller det inte eftersom det finns gott om liknande filmer och bilder på en pendeltågshytt på nätet. En del till och med producerat av media.

2. Tågvärden har inte mycket att göra mellan uppehpllen där hon/han ansvarar att dörrarna stängs på ett säkert sätt. Så ni som säger att hon ska jobba i stället för att filma vet inte bad ni talar om.

Givetvis har hon sagt något MTR inte gillar. Vilket inte är svårt. I branschen är de ökända för att bete sig som svin mot personalen. Till det kommer att de utan att tveka accepterade att ta bort tågvördarna vilket är ett direkt hot mot alla ombordstigning säkerhet. Ingen förare med förståndet i behåll kör ensam om hela ansvaret omkring I ett tåg med upp till 2000 resenärer.

Om bara facket orkar ta detta till AD blir det en promenadseger. Om nu tågvärden inte är den snåla typen och avstått att vars med där.

Alla tillfällen att lära MTR-kineserna hur det fungerar i Sverige är bra tillfällen. Vi ska INTE ha hit deras personalpolitik.
Bra att någon med relevant kunskap är med i tråden. Jag tycker själv att det hela låter så konstigt.
Jag tänkte att det kanske rådde strikt förbud att filma och fotografera (såsom vid vissa skyddsobjekt) men om så ej är fallet, så blir detta ännu märkligare.

Och det där med att tågvärden har dötid, jag känner igen det från min bransch också. Liten firma inom försäljning.
När jag sitter och väntar på kunder, och alla nödvändiga uppgifter är avklarade, så händer det att jag SMS:ar med någon eller läser i en bok eller tidning. (Kommer det in en kund så ger jag givetis kunden min uppmärksamhet.)
Tänk om det skulle vara strikt förbjudet att göra något sådant under dötiden? Om man bara fick stå rakt upp och ner, blickstilla och se ut som högvakten vid Buckingham Palace, i väntan på nästa kund...
Citera
2023-08-22, 21:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Haha... lätt hänt, jag tänkte det var nåt som blev lite knas där.

Det där är bara "hej, nu ska jag få sparken"-videon va? Som sagt, personligen tycker jag ju hela tiktok-grejen är hjärndöd, men är ganska säker på att de försöker rensa obekväma arbetare.

Det skulle inte förvåna mig om detta leder till ett uttalat förbud att filma MTR's miljöer.

Edit; såg nu att det var en annan video. Det kan fortfarande inte vara den avsedda, för det ska handla om hyttaktivering.
Det var tusan vad jag klantar till det idag då.

Här är rätt video: https://www.tiktok.com/@alidanorman/video/7268678127214136608
2 minuter och 24 sekunder in i klippet visar hon hur man aktiverar tåget.
Citera
2023-08-22, 21:26
Medlem
Sverighiztans avatar
Helt rätt tycker jag.. Det är så in i helvetes pinsamt med helt vanliga människor som tvångsmässigt måste dokumentera allt i sina liv.

Allt ifrån den ensamstående och "självständiga" 4-barnsmamman med Aspergers och ADHD som kämpar mot allt o alla dag in o dag ut, skäller i ett klipp. Gråter i nästa.

Eller någon lönnfet människa jobbar som ambulanspersonal och dunkar musik med aviccii och är hjältar i sina alla inlägg. Men kan inte i själva verket inte göra en kullerbytta om så ens livet stod på spel.

Eller kanske någon jävla snut som klär sig inför ett arbetspass och som sedan beskriver bördorna med det tunga jobbet till ett sorgligt stycke musik, i svartvitt. Men tar säkert anabola.

Den kulturen är så sjuk och äcklig att jag inte finner ord egentligen.
Man borde inte få inte ha tikitok om man jobbar som någon form av tjänsteman osv.
Citera
2023-08-22, 21:26
Medlem
Jag vet att det var ett gäng strul med terror hot för MTR under ISIS tiden med bland annat beskrivning av delar av fordon/platser som inte är tillgängliga annat än för anställda. Så jag kan tänka mig att det sitter i. Med det sagt kan det precis lika gärna vara en hämnd åtgärd mot nån man vill bli av med.
Citera
2023-08-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Det borde vara hårdare tag redan i skolan uppenbarligen, annars hade inte tjockisen trott att det var ok att posta helt värdelöst sk "content" på TikTok under arbetstid. Det finns jobb ställer högre krav än ditt som det ser ut. Håller man på med TikTok och bygger upp en stor följarskara på arbetstid så är det jävligt snett också.
Många jobb innebär i praktiken viss dötid när det inte finns arbetsuppgifter.
Om jag sitter på firman och väntar på kunder, och alla övriga nödvändiga göromål är avklarade, anser du att jag har rätt att läsa en bok eller tidning då? Eller SMS:a med min privata mobil?

Eller måste jag stå blicktilla som en soldat i givakt med blicken fixerad mot entrédörren konstant, tills det kommer en kund?
Citera
2023-08-22, 21:28
Medlem
Filmat innifrån tåghytten, dit inte alla har behörighet. Kan det ha legat bakom?

Dessutom ökat 'terrorhot' och vet dom hur en sådan ser ut kan dom ju planera efter det, t.ex.

Påminner om filmen ' Linje 123 kapad' xD
Citera
2023-08-22, 21:29
Avslutad
"Tågvärdar har säkerhetstjänst, men det har inget med terrorhotnivån att göra. Det betyder bara att jag har utbildning varje år för att upprätthålla min säkerhetskompetens i min tjänst som tågvärd. Det finns ingen motivering i det här från MTR och vi går ut och talar om detta. Vi ser fram emot att få ta del av MTR:s belägg, säger Rainer Andersson, till Aftonbladet."

Att döma från hennes live så hade hon inte en jävla aning att hennes jobb var säkerhetsklassad. Hon visste inte ens vad som stod in hennes anställningsavtal 🤦
Citera
2023-08-22, 21:29
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Vem fan vill utföra terrordåd på västkusten?

Nu pratar vi om den kungliga huvudstadens pendeltåg, vilket måste anses ha ett 1000 ggr högre "terrorvärde" än något jävla boskapståg för pendlande bönder på västkusten...
Om du kikar på den äckliga lilla tio-sekunders-filmen, så ser du att det handlar om ett SL-tåg.
Förmodligen är det stationsnamnet Kungsängen som flimrar på ljusskylten.
Citera
2023-08-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det var tusan vad jag klantar till det idag då.

Här är rätt video: https://www.tiktok.com/@alidanorman/video/7268678127214136608
2 minuter och 24 sekunder in i klippet visar hon hur man aktiverar tåget.
Som tågvärd får man aktivera tåg? Har ju inte behörighet att framföra.
Kan inte se hela då jag inte har TikTok.
Senast redigerad av tjanska 2023-08-22 kl. 21:35.
Citera
2023-08-22, 21:32
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al4h2
Här:
https://www.tiktok.com/@alidanorman/video/7270057189635656992
På jobbet så håller man inte på och leker med tiktok och raggar uppmärksamhet och "följare".

Alida: "...jag har pratat med Vänsterpartiet, äääh."
Hon är alltså tiktokare och kommunist, uppsägning är alldeles för lindrigt.
Citera
2023-08-22, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IrisG
😂 Väldigt svårt att förstå vilken verklighet hon lever i. Hon ser inte ut som en blåst och naiv 16-åring heller.

Nej jag tror hon är en bra bit över 20år om jag får gissa vilt - Kanske till och med en bit över 25år.

Hade förstått om det hade varit en överenskommelse mellan AN och MTR kring filmandet och flamsande på arbetsplatsen under (betald?, svårt att se att hon spenderar sin fritid där) arbetstid men någon sådan överenskommelse verkar inte finnas - Annars hade nog inte ens denna situationen uppstått - Då hade nog bara filmandet upphört - Som hon själv säger så är inte detta första gången och inte sista heller om inte MTR hade fått reda på detta.

Oavsett så har jag svårt att se att hon kommer segrande ur detta - I hennes TikTok-värld kanske men inte i verkligheten med avtal mellan arbetsgivare och anställd.

En anställd har många rättigheter men också skyldigheter. Skyldigheter som det garanterat finns någon skriftligt policy kring.
Citera
2023-08-22, 21:35
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det kan man vara för eller emot, men borde betyder inte att det är förbjudet. Ditt resonemang är annars som en vänsterpartist; det borde vara gratis att åka kollektivt, så jag vägrar betala.
Håller med om det första.

Men resten läste du in för mycket.

Det finns inget underförstått. Det finns inget resonemang heller.

Vad svarade du på? Vad tror du du svarade på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in