2023-08-22, 21:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är det en anledning att säga upp någon?

Var nere i en tunnelbana för många år sedan och då fast det inga restriktioner, var före mtr

Jag förutsätter att det är hytten av säkerhetsskäl eller avslöjande av yrkeshemligheter som är anledningen till detta.

Det står ju i hennes anställningsavtal att det är strikt förbjudet att fotografera utan tillstånd, att hon sedan inte kunnat koppla att denna code of conduct gäller när man filmar också säger väl mer om henne som person.

Jag är dock inte insatt i vilka konsekvenser att filma hytten kan medföra men uppenbarligen har ledningen bedömt att det är en så allvarlig överträdelse att hon blivit avskedad utan förvarning vilket är möjligt med stöd av § 18 i LAS.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-08-22 kl. 21:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det var tusan vad jag klantar till det idag då.

Här är rätt video: https://www.tiktok.com/@alidanorman/video/7268678127214136608
2 minuter och 24 sekunder in i klippet visar hon hur man aktiverar tåget.

Fast hon aktiverade sin hytt för att kunna se i kameror och kommunicera med föraren. Inte för att köra tåget? Föraren sitter i en annan hytt.
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som tågvärd får man aktivera tåg?
Kan inte se hela då jag inte har TikTok.
Hon stoppar en liten nyckel i ett tändningslås mitt på kontrollpanelen och vrider om samtidigt som hon säger "Nu är det dags att aktivera! Och så kommer föraren att säga strax: Dags föör avgååååång!"

Här har du även en screenshot på det kritiska ögonblicket:
https://imgur.com/a/4YqQjV7
Citera
2023-08-22, 21:38
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
Många jobb innebär i praktiken viss dötid när det inte finns arbetsuppgifter.
Om jag sitter på firman och väntar på kunder, och alla övriga nödvändiga göromål är avklarade, anser du att jag har rätt att läsa en bok eller tidning då? Eller SMS:a med min privata mobil?

Eller måste jag stå blicktilla som en soldat i givakt med blicken fixerad mot entrédörren konstant, tills det kommer en kund?

Uppenbarligen har du inte samma krav på dig som en tågvärd? Får en får alla.. nej, så är det faktiskt inte.
Citera
2023-08-22, 21:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al4h2
Fast hon aktiverade sin hytt för att kunna se i kameror och kommunicera med föraren. Inte för att köra tåget? Föraren sitter i en annan hytt.
Ja, det förstår ju alla vilken extrem säkerhetsrisk det rör sig om.

Terroristerna kan ju aldrig själva läsa texten "DÖRRAKTIVERING / VIDEO" ovanför det kritiska låset som måste hållas hemligt för rikets säkerhet

Citera
2023-08-22, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Hon stoppar en liten nyckel i ett tändningslås mitt på kontrollpanelen och vrider om samtidigt som hon säger "Nu är det dags att aktivera! Och så kommer föraren att säga strax: Dags föör avgååååång!"

Här har du även en screenshot på det kritiska ögonblicket:
Aha, verkar som två olika "lås", den övre ser ut att vara för föraren.
Citera
2023-08-22, 21:41
Bannlyst
Samtidigt så kan vi väl säga att personen på SEKO (Är det va? - Orkar inte kolla) som har kontaktat AN kring uppsägning har missat att säga - ”Håll käft - Gör inga fler live på Sociala plattformar där du pratar kring detta - Var bara tyst! Vi sköter snacket med MTR - Vi får ta reda på mer.”

Meeen å andra sidan kan personen sagt precis detta och AN bara kör på ändå i sin TikTok-värld - Troligen inget vi får svar på ändå.
Citera
2023-08-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Filmat innifrån tåghytten, dit inte alla har behörighet. Kan det ha legat bakom?

Dessutom ökat 'terrorhot' och vet dom hur en sådan ser ut kan dom ju planera efter det, t.ex.

Påminner om filmen ' Linje 123 kapad' xD

MTR har lagt upp egna filmer på olika sociala medier som visar exakt samma saker. Så jag tycker det verkar vara en ursäkt för att göra sig av med en besvärlig anställd.

Citat:
Ursprungligen postat av IrisG
"Tågvärdar har säkerhetstjänst, men det har inget med terrorhotnivån att göra. Det betyder bara att jag har utbildning varje år för att upprätthålla min säkerhetskompetens i min tjänst som tågvärd. Det finns ingen motivering i det här från MTR och vi går ut och talar om detta. Vi ser fram emot att få ta del av MTR:s belägg, säger Rainer Andersson, till Aftonbladet."

Att döma från hennes live så hade hon inte en jävla aning att hennes jobb var säkerhetsklassad. Hon visste inte ens vad som stod in hennes anställningsavtal 🤦

Säkerhetstjänst är ett särskilt begrepp inom järnvägen. Det har ingenting med säkerhetsklassning att göra utan handlar t.ex om att en persons hälsa och utbildning ska uppfylla vissa kriterier för att denne ska få jobba som t.ex tågvärd.
Citera
2023-08-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Uppenbarligen har du inte samma krav på dig som en tågvärd? Får en får alla.. nej, så är det faktiskt inte.
Så klart att det varierar beroende på yrke. Men en person med insyn i järnvägen skrev t.ex. här i tråden att även tågvärdar har viss dötid.
Sedan får man ju ha fingertoppskänsla. Kommer en kund lägger jag ju undan telefonen eller tidningen eller vad jag har, och ger kunden min fokus.
Citera
2023-08-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jag förutsätter att det är hytten av säkerhetsskäl eller avslöjande av yrkeshemligheter som är anledningen till detta.

Det står ju i hennes anställningsavtal att det är strikt förbjudet att fotografera utan tillstånd, att hon sedan inte kunnat koppla att denna code of conduct gäller när man filmar också säger väl mer om henne som person.

Jag är dock inte insatt i vilka konsekvenser att filma hytten kan medföra men uppenbarligen har ledningen bedömt att det är en så allvarlig överträdelse att hon blivit avskedad utan förvarning vilket är möjligt med stöd av § 18 i LAS.

Nej, det står inte i hennes anställningsavtal att det är strikt förbjudet att fotografera utan tillstånd. Det är inte alls ovanligt att tågvärdar och lokförare filmar och fotograferar inne i tågen de jobbar på. Det är ingenting du får sparken för helt utan varning.
Citera
2023-08-22, 21:49
Medlem
peterZiipens avatar
Relativt vanlig vanlig trend på TikTok att lokförare filmar inifrån hytten. Finns flera förare som får upp mot hundratusen visningar/klipp.
Citera
2023-08-22, 21:51
Medlem
Hor-Ullas avatar
Jättebra att hon har visat med sina filmer hur pass lite en tågvärd faktiskt jobbar. Nu borde SL utan problem kunna sparka allihopa. Världens mest onödiga yrkeskategori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in