2023-08-22, 16:47
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
En kvinnlig tågvärd varslas om uppsägning av arbetsgivaren MTR, som ansvarar för pendeltrafiken i Stockholm, efter att hon publicerat videor på Tiktok inifrån en tåghytt.

Är det en anledning att säga upp någon?

Var nere i en tunnelbana för många år sedan och då fast det inga restriktioner, var före mtr
Citera
2023-08-22, 16:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Källhänvisning till artikeln i trådstarten:
Tågbolaget MTR varslar anställd efter video på Tiktok

Citat:
Beskedet ska ha kommit helt utan förvarning och dagen efter regeringens direktiv om åtgärder för att stärka trafikanters och resenärers skydd mot terrordåd. Detta med anledning av den förhöjda terrorhotnivån.

Enligt ett pressmeddelande från Seko Pendelklubben, där tågvärden är medlem, menar man att MTR tagit direktivet ”på fullaste allvar” i och med varslet om uppsägning mot den anställde, och ifrågasätter nu arbetsgivaren.

Se även denna artikel:
Tågvärden Alida filmade tåghytt på TikTok – varslas om uppsägning

Citat:
Tågvärden Alida Norman har varslats om uppsägning av sin arbetsgivare MTR. Anledningen är att hon visat upp en tåghytt på Tiktok.

[...]

– Som jag förstår det vill de säga upp mig för att jag lagt upp en film där jag visar hur man aktiverar tåghytten genom att vrida om en nyckel. Men det är alltså bara en nyckel i ett nyckelhål, det kan man ju se utifrån genom fönstret och är inte samma sak som att visa hur man startar ett tåg, säger hon.

[...]

Enligt fackförbundet Seko Pendelklubben ska tåghytter vara känsliga ur säkerhetssynpunkt för arbetsgivaren i och med den förhöjda terrorhotnivån. Något som MTR enligt klubben också ska ha hänvisat till i anslutning till beskedet om varsel.

/Mod.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2023-08-22 kl. 22:35.
Citera
2023-08-22, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun

Var nere i en tunnelbana för många år sedan och då fast det inga restriktioner, var före mtr

Föreställer mig att hon antagligen hade betydligt viktigare saker och göra än å tiktok´a...

Dagens generation, uppför sig totalt efterblivet och grinar sen ut i Aftonbladet...
Citera
2023-08-22, 17:04
Avslutad
Citat från Aftonbladet som TS märkligt nog inte anger som källa:

Citat:
"En kvinnlig tågvärd varslas om uppsägning av arbetsgivaren MTR, som ansvarar för pendeltrafiken i Stockholm, efter att hon publicerat videor på Tiktok inifrån en tåghytt.

Beskedet ska ha kommit helt utan förvarning och dagen efter regeringens direktiv om åtgärder för att stärka trafikanters och resenärers skydd mot terrordåd. Detta med anledning av den förhöjda terrorhotnivån.

Enligt ett pressmeddelande från Seko Pendelklubben, där tågvärden är medlem, menar man att MTR tagit direktivet ”på fullaste allvar” i och med varslet om uppsägning mot den anställde, och ifrågasätter nu arbetsgivaren."
Tolkar det som att den anställde kanske haft samröre med extremister? Oavsett så ska ju inte anställda syssla med TikTok på arbetstid, speciellt inte i ett högriskyrke som detta.
Citera
2023-08-22, 17:08
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Länk: https://archive.ph/ZlaRA

MTR vill väl dels bli av med någon som snackar fackligt på Internet, dels svassa för politikerna, det är ju Kina och de står inte jättehögt i kurs hos NATO för tillfället, och dels få terrortramset prövat.

Man får hoppas att Seko lyckas mula till dem.
Citera
2023-08-22, 17:24
Medlem
TonaldRumps avatar
Om du är på jobbet, så jobbar du.
Hon jobbar väl inte som dokumentärfilmare?

Tycker man borde få sparken oavsett om man använder TikTok. Eller iaf en stor sinnesundersöknikg.
Citera
2023-08-22, 17:28
Medlem
jtds avatar
jag tycker det är helt rätt och korrekt. man ska väl inte hålla på med sociala medier när man kör tåg. skicka videos och dansa.. evt köra upp gas/broms-spaken i arslet eller fittan medan man kör och försöka tjäna kosing på detta. det är resenärernas liv som är i händer på denna chaufför som alltså spelar in dans-videos under tiden som man kör. det är inte tryggt för resenärer eller någon som befinner sig i närheten av tåget alls om än inte på det. något system kan säga ifrån eller varna för något som kräver handling omgående. man sitter väl inte och dansar twerkar ratten och filmar detta när man kör buss. det är en självklarthet att avsked är legitimt. helt rätt. kör på tycker jag.
Citera
2023-08-22, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
jag tycker det är helt rätt och korrekt. man ska väl inte hålla på med sociala medier när man kör tåg. skicka videos och dansa.. evt köra upp gas/broms-spaken i arslet eller fittan medan man kör och försöka tjäna kosing på detta. det är resenärernas liv som är i händer på denna chaufför som alltså spelar in dans-videos under tiden som man kör. det är inte tryggt för resenärer eller någon som befinner sig i närheten av tåget alls om än inte på det. något system kan säga ifrån eller varna för något som kräver handling omgående. man sitter väl inte och dansar twerkar ratten och filmar detta när man kör buss. det är en självklarthet att avsked är legitimt. helt rätt. kör på tycker jag.

Förstår du vad du läser? Kör hon tåg enligt det du läste? Läste du öht?

Kanske någon typ av rivalitet mellan kinesbolagen
Citera
2023-08-22, 17:36
Medlem
Man ska väl inte filma sig själv på jobbet egentligen men man ska å andra sidan inte sparka folk utan att ge dem en chans att ändra sina vanor heller.

Citat:

Jag vet inte exakt hur MTRs regler kring att filma i hytterna ser ut men det känns inte som någon bra anledning att avskeda någon på stående fot. Ett påpekande och eventuellt en varning hade väl varit ett bättre första steg.

Framgår det om hon varnats tidigare? Har filmandet pågott länge eller är det något nytt?

Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Föreställer mig att hon antagligen hade betydligt viktigare saker och göra än å tiktok´a...

Dagens generation, uppför sig totalt efterblivet och grinar sen ut i Aftonbladet...

Kan förstå resonemanget och hålla med till viss del. Det är däremot inte ovanligt att järnvägspersonal filmar sig själv på jobbet. Finns massvis med filmer från t.ex lokförare som filmar sig själva när de kör tåg och liknande.

Har aldrig hört att någon fått sparken för det. Däremot vet jag att en del uppmanats att sluta med det.

Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Citat från Aftonbladet som TS märkligt nog inte anger som källa:

Tolkar det som att den anställde kanske haft samröre med extremister? Oavsett så ska ju inte anställda syssla med TikTok på arbetstid, speciellt inte i ett högriskyrke som detta.

Samröre med extremister? Läser du inte in lite väl mycket nu? Hur skulle MTR känna till det?

Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Länk: https://archive.ph/ZlaRA

MTR vill väl dels bli av med någon som snackar fackligt på Internet, dels svassa för politikerna, det är ju Kina och de står inte jättehögt i kurs hos NATO för tillfället, och dels få terrortramset prövat.

Man får hoppas att Seko lyckas mula till dem.

Ja, att bara sparka någon rakt av känns lite tveksamt. Förmodligen passar arbetsgivaren på att göra sig av med någon de velat bli av med länge.

Framgår det hur länge hon har "tik-tok:at"? Om hon hållit på en längre tid utan att arbetsgivaren påpekat det är det ju konstigt att det helt plötsligt blir ett problem.
Citera
2023-08-22, 17:38
Medlem
Det är väl då enkelt som att man vill minska informationen från tåg som finns på nätet. Säkerhet helt enkelt. Så nu är frågan vad som är mest värt, den anställdes frihet att publicera på nätet, eller arbetsgivarens skydd mot terrorattacker.
Citera
2023-08-22, 17:38
Avslutad
Citat:
Nu är/var hon ju tågvärd så hon kör ju inte tåget, vilket en lokförare gör. Men din målande beskrivning är ju godkänd
Citera
2023-08-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonaldRump
Om du är på jobbet, så jobbar du.
Hon jobbar väl inte som dokumentärfilmare?

Tycker man borde få sparken oavsett om man använder TikTok. Eller iaf en stor sinnesundersöknikg.

Fast en varning är väl de flesta förtjänta av? Innan det blir foten.

Citat:

Hon kör inte tåg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in