2023-08-22, 20:35
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Jag kommenterade videon du postade, inte hennes TT.
Ja och jag svarade.
Citera
2023-08-22, 20:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
https://youtu.be/ludho0fVTTo?feature=shared

Den här videon på Youtube, som är MTR's egen, visar allt det man hävdar är säkerhetsskälet för uppsägning.

(FB) MTR varslar anställd efter video på Tiktok

Glömde du skriva?
Citera
2023-08-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
https://youtu.be/ludho0fVTTo?feature=shared

Den här videon på Youtube, som är MTR's egen, visar allt det man hävdar är säkerhetsskälet för uppsägning.

Vad jag förstår har kvinnan varit väldigt högljudd i sin kritik av MTR både i press och på sin kanal, så företaget har nog använt detta som svepskäl.

Finns inget formellt förbud mot att filma sig på jobbet hos MTR, men det instrueras om att det är olämpligt, vilket öppnar för tolkning av vad och vem. Senare har MTR skärpt denna instruktion att kritik mot MTR i sociala medier är felaktigt, det ska man inte hålla på med. Man får då samtal med sin chef. Inte sällan är det nåt rövslickande as som tagit en screen shot och mailat till chefen.

Personligen tycker jag att tiktokande är förkastligt när man jobbar, men när det gäller själva grunden för uppsägning här så handlar det alltså om något annat än det man säger, vilket är precis vad som varit MTR's modus de sista 10 åren.

Ja, MTRs agerande är alltid genomskinligt. Om det hade varit filmandet som var problemet så har de haft flera månader på sig att be henne att sluta och ta bort filmerna. Nu har de låtit filmandet fortsätta och har inte gjort någon ansträngning för att få filmerna nedtagna.

Uppenbarligen har det stora problemet varit tågvärden och inte filmerna i sig.

Citat:
De anställda har högst troligt skrivit på avtal där det är tydligt att de inte för göra si och så. Garanterat får de inte använda sin mobil privat under arbetet och absolut inte posta på sociala medier från arbetsplatsen. Därmed är det en helt legitim avskedning.

Här är ett instagramkonto där anställda från MTR lägger upp bilder från sina arbetsdagar: https://www.instagram.com/orangeavarselsmurfar/

Här är en Youtube-kanal där en pendeltågsförare filmar sin vardag: https://www.youtube.com/@Birdseyeview08/videos?view=0&sort=dd&shelf_id=0

Finns fler exempel på personer som flitigt dokumenterar sina arbeten på järnvägen utan att de får sparken utan varning.

Citat:
Det där är en film om lokförare för barn. Tror knappast deras säkerhetsregler luftas ingående.

Filmen innehåller klipp innifrån förarhytten på ett MTR-tåg. Ett av skälen MTR motiverar uppsägningen av tågvärden med är att hon filmat inne i en förarhytt.

Det kan knappast anses vara en legitim orsak om de själva lägger upp samma typ av information i sina egna sociala-medier-kanaler.

Ska man sparka folk ska man inte hyckla om saken utan berätta varför utan svepskäl.
Citera
2023-08-22, 20:43
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är det en anledning att säga upp någon?

Var nere i en tunnelbana för många år sedan och då fast det inga restriktioner, var före mtr
Om man filmar på sitt jobb på människor och delar så borde det vara avsked direkt. Inget snack.
Citera
2023-08-22, 20:44
Medlem
Många kommuner har spärrat TikTok, vilket man inte ska använda under arbetstid.
Men vet inte hur det ser ut för hennes avtal.
Men gillar å andra sidan att se hur det går till på arbetsplatser.
Citera
2023-08-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad står det i anställningsavtalet? Själv jobbade jag i ett stort svenskt industriföretag som ung och där var det förbjudet att fotografera. Detta var dessutom långt innan mobilkamera och internet. Det är väl därtill inte hennes arbetsuppgift att filma eller dylikt?

Det finns inget fotoförbud och det finns inte heller något förbud att använda telefonen under arbetstid. Det är olämpligt och det finns tillfällen då det inte ska göras men inget generellt förbud mot det.

Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Men va fan, är ni helt sinnesslöa?

Kvinnan fick kicken för att ha läckt videor på stockholms pendeltåg, vem fan vill kaosa i Västerås? sluta blanda in tåg från bonnhålor ute i landet, det här gäller Stockholms pendeltåg...

Nu är det ju du som är tramsig. En terrorist bryr sig inte om måltavlan är ett pendeltåg i Stockholm eller ett fulltsatt Västerås-tåg
Citera
2023-08-22, 20:49
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Jag har bra kunskaper om järnväg och den 13 sekunder långa videon innehåller absolut INGENTING som kan vara saklig grund för uppsägning. Detta främst av två skäl.

1. Det finns inget förbud mot att filma i en hytt. Och skulle MTR ha hittat på något sådant håller det inte eftersom det finns gott om liknande filmer och bilder på en pendeltågshytt på nätet. En del till och med producerat av media.

2. Tågvärden har inte mycket att göra mellan uppehpllen där hon/han ansvarar att dörrarna stängs på ett säkert sätt. Så ni som säger att hon ska jobba i stället för att filma vet inte bad ni talar om.

Givetvis har hon sagt något MTR inte gillar. Vilket inte är svårt. I branschen är de ökända för att bete sig som svin mot personalen. Till det kommer att de utan att tveka accepterade att ta bort tågvördarna vilket är ett direkt hot mot alla ombordstigning säkerhet. Ingen förare med förståndet i behåll kör ensam om hela ansvaret omkring I ett tåg med upp till 2000 resenärer.

Om bara facket orkar ta detta till AD blir det en promenadseger. Om nu tågvärden inte är den snåla typen och avstått att vars med där.

Alla tillfällen att lära MTR-kineserna hur det fungerar i Sverige är bra tillfällen. Vi ska INTE ha hit deras personalpolitik.

Kanske blev dom trötta på henne då hon har 38k följare och läagt ut videos i ett år! Ganska mycket arbetstid det.

"Med nästan 37 000 följare har intresset varit stort, berättar hon.

Men på måndagen fick hon information från fackförbundet Seko att hon varslas om uppsägning av arbetsgivaren.

Helt utan förvarning.

Jag har lagt ut filmer i ett år,"
Citera
2023-08-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Det finns inget fotoförbud och det finns inte heller något förbud att använda telefonen under arbetstid. Det är olämpligt och det finns tillfällen då det inte ska göras men inget generellt förbud mot det.
Nu har jag inte sett videon, men gjorde hon sitt jobb när hon lekte fotograf? Man får inte glömma varför man är på sitt arbete.
Citera
2023-08-22, 20:52
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är det en anledning att säga upp någon?

Var nere i en tunnelbana för många år sedan och då fast det inga restriktioner, var före mtr
Gör man andra saker på jobbet än jobbet så får man räkna med att man ifrågasätts. Lägger man dessutom ut dessa aktiviteter på sociala medier så är det för det första en iq-test och en provokation mot arbetsgivaren. (Antagligen en del säkerhetsregler för tågtrafik som bröts dessutom.)

Klantigt! Gör som alla oss andra och dölj det!😎
Citera
2023-08-22, 20:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Glömde du att trolla?
Nej jag bara undrade varför du sminkade mitt inlägg men inte lade till något.
Citera
2023-08-22, 20:56
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej jag bara undrade varför du sminkade mitt inlägg men inte lade till något.
Jag citerade en del av ditt inlägg och länkade till originalinlägget, precis som vilken annan källa som helst.

Edit: Och nu ser jag problemet. Ja, det var ovanligt efterblivet av mig att citera dig som svar till dig

Här har du länk till hennes video om du fortfarande inte sett den: https://www.tiktok.com/@alidanorman/video/7268944887536536865
Senast redigerad av kurrekotte 2023-08-22 kl. 20:59.
Citera
2023-08-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Kanske blev dom trötta på henne då hon har 38k följare och läagt ut videos i ett år! Ganska mycket arbetstid det.

"Med nästan 37 000 följare har intresset varit stort, berättar hon.

Men på måndagen fick hon information från fackförbundet Seko att hon varslas om uppsägning av arbetsgivaren.

Helt utan förvarning.

Jag har lagt ut filmer i ett år,"

Ja, förmodligen har de tröttnat på henne och velat bli av med henne och hennes videos. Nu såg de en chans och tog den.

Hade de velat sköta det snyggt hade de såklart varnat henne för länge sedan och sedan sagt upp henne om hon fortsatt. Då hade inte fack eller någon annan kunnat säga något.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu har jag inte sett videon, men gjorde hon sitt jobb när hon lekte fotograf? Man får inte glömma varför man är på sitt arbete.

Jag tycker inte heller att man ska filma på sin arbetsplats under arbetstid och det kan inte komma som en överraskning för henne att MTR inte heller tycker det.

Men om MTR hade varit ärliga i sitt uppsåt så hade de först varnat henne och bett henne att ta ner de filmer de tyckte var problematiska. Då hade de haft på fötterna när de avskedade henne och jag hade inte haft något att säga om saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in