2023-08-22, 20:17
Medlem
Nu har morgonrocksdamen också vänt sig till Vänsterpartiet ! Nooshi kanske dyker upp på hennes filmer snart
Citera
2023-08-22, 20:17
Avslutad
Men vilken idiot hon är!!! Tycker att samtliga sjuksköterskor, socionomer, förskollärare osv som lagt ut bilder och videos från sina arbetsplatser ska sparkas. Det är så sjukt respektlöst och oprofessionellt!! Hoppas verkligen inte hon får rätt mot arbetsgivaren.
Citera
2023-08-22, 20:18
Medlem
De anställda har högst troligt skrivit på avtal där det är tydligt att de inte för göra si och så. Garanterat får de inte använda sin mobil privat under arbetet och absolut inte posta på sociala medier från arbetsplatsen. Därmed är det en helt legitim avskedning.
Citera
2023-08-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
https://youtu.be/ludho0fVTTo?feature=shared

Den här videon på Youtube, som är MTR's egen, visar allt det man hävdar är säkerhetsskälet för uppsägning.

Vad jag förstår har kvinnan varit väldigt högljudd i sin kritik av MTR både i press och på sin kanal, så företaget har nog använt detta som svepskäl.

Finns inget formellt förbud mot att filma sig på jobbet hos MTR, men det instrueras om att det är olämpligt, vilket öppnar för tolkning av vad och vem. Senare har MTR skärpt denna instruktion att kritik mot MTR i sociala medier är felaktigt, det ska man inte hålla på med. Man får då samtal med sin chef. Inte sällan är det nåt rövslickande as som tagit en screen shot och mailat till chefen.

Personligen tycker jag att tiktokande är förkastligt när man jobbar, men när det gäller själva grunden för uppsägning här så handlar det alltså om något annat än det man säger, vilket är precis vad som varit MTR's modus de sista 10 åren.
Det där är en film om lokförare för barn. Tror knappast deras säkerhetsregler luftas ingående.
Citera
2023-08-22, 20:24
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Det där är en film om lokförare för barn. Tror knappast deras säkerhetsregler luftas ingående.
Nu har jag inte sett tiktokvideon som hon sparkas för, men enligt uppgift ska det vara att hon visat hur hon aktiverat hytten.

Det behövs inget ljud för att se hytten, om nu detta är ett problem för företaget.
Citera
2023-08-22, 20:25
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Vem fan vill utföra terrordåd på västkusten?

Nu pratar vi om den kungliga huvudstadens pendeltåg, vilket måste anses ha ett 1000 ggr högre "terrorvärde" än något jävla boskapståg för pendlande bönder på västkusten...
Om du kollar inlägget precis före mitt så visar även MTR själva upp hytten och demonstrerar hur sakerna fungerar.
Citera
2023-08-22, 20:27
Medlem
Citat:
Nu har jag inte sett tiktokvideon som hon sparkas för, men enligt uppgift ska det vara att hon visat hur hon aktiverat hytten.

Det behövs inget ljud för att se hytten, om nu detta är ett problem för företaget.
Jag kommenterade videon du postade, inte hennes TT.
Citera
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Är det en anledning att säga upp någon?

Var nere i en tunnelbana för många år sedan och då fast det inga restriktioner, var före mtr

Det bästa vore ju om alla myndigheter och företag kunde förbjuda TikTok på alla arbetsplatser och arbetstelefoner.

Jäkla skitapp, som suger ut alla data ur telefonerna, som kommunisterna kommer använda emot oss (för eller senare).
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:

https://youtu.be/ludho0fVTTo?feature=shared

Den här videon på Youtube, som är MTR's egen, visar allt det man hävdar är säkerhetsskälet för uppsägning.

(FB) MTR varslar anställd efter video på Tiktok
Citera
2023-08-22, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Om du kollar inlägget precis före mitt så visar även MTR själva upp hytten och demonstrerar hur sakerna fungerar.

Men va fan, är ni helt sinnesslöa?

Kvinnan fick kicken för att ha läckt videor på stockholms pendeltåg, vem fan vill kaosa i Västerås? sluta blanda in tåg från bonnhålor ute i landet, det här gäller Stockholms pendeltåg...
Citera
2023-08-22, 20:30
Medlem
Vad står det i anställningsavtalet? Själv jobbade jag i ett stort svenskt industriföretag som ung och där var det förbjudet att fotografera. Detta var dessutom långt innan mobilkamera och internet. Det är väl därtill inte hennes arbetsuppgift att filma eller dylikt?
Citera
2023-08-22, 20:31
Medlem
Jag har bra kunskaper om järnväg och den 13 sekunder långa videon innehåller absolut INGENTING som kan vara saklig grund för uppsägning. Detta främst av två skäl.

1. Det finns inget förbud mot att filma i en hytt. Och skulle MTR ha hittat på något sådant håller det inte eftersom det finns gott om liknande filmer och bilder på en pendeltågshytt på nätet. En del till och med producerat av media.

2. Tågvärden har inte mycket att göra mellan uppehpllen där hon/han ansvarar att dörrarna stängs på ett säkert sätt. Så ni som säger att hon ska jobba i stället för att filma vet inte bad ni talar om.

Givetvis har hon sagt något MTR inte gillar. Vilket inte är svårt. I branschen är de ökända för att bete sig som svin mot personalen. Till det kommer att de utan att tveka accepterade att ta bort tågvördarna vilket är ett direkt hot mot alla ombordstigning säkerhet. Ingen förare med förståndet i behåll kör ensam om hela ansvaret omkring I ett tåg med upp till 2000 resenärer.

Om bara facket orkar ta detta till AD blir det en promenadseger. Om nu tågvärden inte är den snåla typen och avstått att vars med där.

Alla tillfällen att lära MTR-kineserna hur det fungerar i Sverige är bra tillfällen. Vi ska INTE ha hit deras personalpolitik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in