2023-08-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Nej, stämmer inte alls. Visa den länken du. Det är Uffe och Conny som jag möter på fel sida i 90% av fallen.
Nu var det inte så lätt att hitta gamla studier och jag vill inte lägga mer tid på det. Men här är ialla fall två nyhetsartiklar från SR och SvD som refererar till just den studien:

https://sverigesradio.se/artikel/274553
"Personer födda i Mellanöstern och Nordafrika löper till exempel nästan fyra gånger större risk än en svenskfödd förare att drabbas av en olycka."

https://www.svd.se/a/7096d42d-a7b8-33b5-8cc2-4160dcbf1382/utlandsfodd-lever-farligt-i-trafiken
"Manliga bilförare från Mellanöstern är inblandade i olyckor nästan fyra gånger så ofta som svenskfödda förare medan kvinnliga bilförare från samma region är inblandade i mer än fyra gånger så många olyckor som svenskfödda kvinnor."
Citera
2023-08-22, 18:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
Hur gick det för chauffören av lastbilen,tänker både på han o dennes lastbil?

Hoppas han får kris stöd o klarade sig väl.
Citera
2023-08-22, 18:42
Medlem
finkels avatar
Tror inte de var vanlig anställda. Mer troligt inne i nån påtvingad hittepååtgärd som betalades av skattepengar i nåt integrations eller antivåldsprojekt.
Det var väl därför de tvingades pendla så långt i bil, som nog ägs av hemkommun eller staten.

Hur som är det tråkigt att folk dör i trafiken. Oftast beror det på att folk kör långt över sin förmåga vilket jag tror är orsaken även här.
Citera
2023-08-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Nu var det inte så lätt att hitta gamla studier och jag vill inte lägga mer tid på det. Men här är ialla fall två nyhetsartiklar från SR och SvD som refererar till just den studien:

https://sverigesradio.se/artikel/274553
"Personer födda i Mellanöstern och Nordafrika löper till exempel nästan fyra gånger större risk än en svenskfödd förare att drabbas av en olycka."

https://www.svd.se/a/7096d42d-a7b8-33b5-8cc2-4160dcbf1382/utlandsfodd-lever-farligt-i-trafiken
"Manliga bilförare från Mellanöstern är inblandade i olyckor nästan fyra gånger så ofta som svenskfödda förare medan kvinnliga bilförare från samma region är inblandade i mer än fyra gånger så många olyckor som svenskfödda kvinnor."

Ja, känns som att det behövs nyare undersökningar. Svensken har framförallt slutat att hålla avstånd, så varenda halkolycka eller krock är idag seriekrockar. Något har gått fel i kampanjandet.
Citera
2023-08-22, 18:53
Medlem
Kör tungt fordon själv så jag vet att folk gör idiotiska omkörningar i backar och i kurvor.
Därför är man alltid rädd för dessa blådårar som chansar. I fronten sitter kondensor och A/C ledningar. Ibland går det illa.
Det är nästan aldrig yrkeschaufförer som orsakar dessa mötesolyckor.
Citera
2023-08-22, 19:02
Medlem
Vägen är under ombyggnad. Var köbildning med flaggvakter. Personbilen körde förbi hela kön på fel sida vägbana och smällde då med lastbilen.

Raketforskare till chauffför.
Citera
2023-08-22, 19:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det kallas väl vakt? I alla fall är det vakt som står på vägskylten innan.
Lots finns ibland också och kör då en bil genom ett vägarbete och bilar följer efter.
Så är det kanske!
Citera
2023-08-22, 19:12
Medlem
Läste någonstans att det inte finns någon misstänkt för eventuellt brott. Hittar det inte nu. Men det borde betyda att lastbilschaffisen inte gjort fel.

Men jag undrar ändå. Hur har lastbilen med släp hamnat i diket på vänster sida av vägen? Jag får inte det att gå ihop.

Om någon tvekar på höjden av lågor. Jag har personligen sett en MC brinna där lågorna gick upp över taket på ett tvåvåningshus där takhöjden inomhus var tre meter.

Tragiskt hur som och beklagar sorgen till alla drabbade.
Citera
2023-08-22, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Den här tar nog bort alla spekulationer om vilka som befann sig i bilen.
https://www.tv4.se/artikel/1S8i3X8vScNmU7HECNSsjW/mohameds-vaenner-dog-i-trafikolyckan-svart-att-tro-att-det-aer-sant
Killen hade 'flyt', annars hade dom varit 6 st i bilen.

Inte hunnit läsa klart hela tråden, det där är ju intressant, vad för bil var det, normalt är de alltså 5 passagerare plus chaufför, låter väldigt trafiksäkert, eller kör de medvetet "olagligt" med obältade personer vanliga fall
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Nu rider MSM på vågen och sprider att "blattar" jobbar och är duktiga fan längesen jag såg sån publicitet när en olycka hänt. Intervju med kollegan i all media. Snacka om att bli utnyttjad i andra syften än den tragiska olyckan.
Imamen som uttalar sig osv.

Har du någonsin hört talas om en frontalkrock med 5 (!) döda utan att det är förstasidestoff i några dagar.

Bara i din rasist-skalle så är det irriterande att det visas upp att invandrare (och till och med somalier!) faktiskt jobbar de också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Bensin förstås det fattar ju vem som helst men brandkåren var säkert inte på plats inom några minuter. Därmed hinner ev batteribrand ta sig ordentligt.

Nu är det väl som så att ofta är det spolarvätskan som börjar brinna.
Sedan så tar det väl sig rejält snabbt om det är bensin med i bilden.
Citera
2023-08-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianerihagen
Vägen är under ombyggnad. Var köbildning med flaggvakter. Personbilen körde förbi hela kön på fel sida vägbana och smällde då med lastbilen.

Raketforskare till chauffför.

Jisses. Nog har man varit med om mycket men aldrig att någon blåst förbi hela lotskön. Hur tänker man då.
I och för sig händer det att folk tar bort sig och frontar med lastbilar men då är dom ensamma i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in