2023-08-22, 18:06
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
https://www.suh.se/de-paralympiska-spelen/

Tidigare kallades detta för ”handikapp-OS”, men det är ett missvisande ord. Framför allt betonar ordet idrottsmännens och -kvinnornas svårigheter, när det är prestationerna som bör uppmärksammas. Dessutom har de paralympiska spelen väldigt lite med OS att göra.

Tolerant? Du? Mot kvinnor, människor med funktionsnedsättningar, invandrare? De enda du tolererar är män. Bara MÄN, allt som är MANLIGT! Som inte är vare sig invandrare eller individer med funktionsnedsättning.
Eftersom du är så uppeldad kring handikapp-OS benämning (paralytisk eller vad det heter numera) vad säger du om att damidrott är en ren handikappklass?
Citera
2023-08-22, 18:20
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Haha. Det var ju ett ganska random rekord. "Först att gå limbo under en bil". Men hennes absoluta mera mätbara rekord i gång-limbo, i damklassen, är vad jag kan hitta 21,5 cm.

Denis Walston gick limbo under 15.25 cm , om vi ska prata gå-limbo.
Under bara en enda ribba! Klarade Denis inte att krypa under fler ribbor?
Dessutom var han som man plattbröstad.

Kom ihåg att en kvinna har bröst och en mer utskjutande rumpa än en man. Shemika Campbell klarade av att krypa under ribban hållande var sin bricka med drinkar i vardera hand. Med ögonbindel. Utan att spilla ut en enda droppe.

Om vi ska prata gå-limbo-långt, 3,1 meter lång krypgång under flera ribbor. Världsrekord för Limbo Queen.

https://m.facebook.com/GuinnessWorldRecords/videos/limbo-queen-guinness-world-records/1001654063638772/

Det ni!
Citera
2023-08-22, 18:50
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vet inte om du noterat det, men du kommenterar aldrig något där kvinnor ÄR representerade. Det är för att du bara ser upp till män och vad vi håller på med, t.ex schack. Och inget fel med det. Jag tycker som du.
Kolla listan igen så ser du samtliga områden där kvinnor är representerade. De är med där plus i ett stort antal andra områden. I flera sportgrenar är kvinnor dock överrepresenterade, t ex hästdressyr, rytmisk gymnastik och synkroniserat konstsim.

Det är du som ser upp till MÄN och vad de sysslar med. Du förtjänar inte att kallas man, för du är inte representativ för den manliga populationen.

Citat:
Det som är lite kul i din lista, som jag rotat i för länge sedan, är att ingenting stämmer om man skrapar på ytan. T.ex hade ju "bättre luktsinne" betytt att bara kvinnor var sommelier, med så är det inte. "Kör bättre bil" hade betytt att de vann alla bilsporter. "Bättre minne" så borde de vara minnes-världsmästare, men det är nästan bara män som är det. Osv.

Så din lista saknar relevans och jag skulle säga att den är ett falsarium som bortser från den större variationen och motivationen bland män. Verkligheten är mitt bevis.

Vi hamnar alltid i frågan Vem är bäst i schack: den som har högst ranking genom mycket spel eller den som har lägre ranking eftersom hon tränar mindre men som påstår att hon kan bättre? För mig är svaret glasklart. Handling går före åsikt.
Listan som jag hade satt ihop visar exempel på områden där kvinnor SOM grupp är bättre än män som GRUPP. Naturligtvis finns individuella variationer. Manliga individer som är bättre än kvinnliga individer och omvänt.

Sveriges bästa sommelier 2023 heter Emma Höök. Utmärkelsen ”Baristornas barista” på Svenska Gastronomipriset 2002 gick till Mia Frögeli. ”Årets konditor” 2022 vanns av Josefine Pagander. Och inte att förglömma, Lina Lundqvist, vinnaren i 2022 års Mack-SM.

Köra bil i trafiken är vad listan handlar om. Inte bilsporter som rally, cross och racer.

Det var episodiskt minne - att minnas händelser från förr eller saker att göra i en nära framtid - som avses i listan. Inte mnemonism, förmågan att komma ihåg och återkalla ovanligt långa listor med data, såsom okända namn, listor med nummer, poster i böcker, etc. Vissa mnemonister memorerar även texter som långa dikter, tal, eller till och med hela skönlitteratur eller facklitteratur. De flesta av mnemonisterna är savanter. Extrema outliers.

Verkligheten, vetenskapliga fakta och empiri är mina bevis.

Citat:
Detta är exakt du! Man ska ljuga om att Kvinnor Kan och att Handikappade inte har Handikapp. Då blir allting bättre. Men jag håller inte med och har rätt till min åsikt utan att kallas fula ord. Det är bara svaga människor som använder Härskarteknik.

Jag saknar dig i invandrartrådar där du kunde göra en stor insats i att ljuga om invandrares in satser i Sverige t.ex. Samtidigt som du själv kan känna dig God genom att klappa dem på huvudet. win-win.

Vem som helst kan ändra i wikin som tydligen är förtryckande, varsågod. Kanske väntar du på att en man ska göra det. Vi har ju tränat mer och skrivit ca 90% av alla wikiartiklar.
Nu kör du ännu en gång med din nedlåtande syn om kvinnor och människor med funktionsnedsättning. Det är kränkande att säga ”handikappade människor”.

Jag var faktiskt med och diskuterade i ämnen som handlade om invandrare för flera år sedan. Till och med i ”ras”forskningsforumet där jag sopade banan med mina meningsmotståndare.
Citera
2023-08-22, 18:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du kunde hålla mun istället för att komma med nonsens. En juridisk retorisk fråga är rimligt i feministforat.
Om det var en retorisk fråga, då behöver jag inte svara på den. Ditt svar är ju redan givet.
Citera
2023-08-22, 18:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Kolla listan igen så ser du samtliga områden där kvinnor är representerade. De är med där plus i ett stort antal andra områden. I flera sportgrenar är kvinnor dock överrepresenterade, t ex hästdressyr, rytmisk gymnastik och synkroniserat konstsim.

Det är du som ser upp till MÄN och vad de sysslar med. Du förtjänar inte att kallas man, för du är inte representativ för den manliga populationen.

Listan som jag hade satt ihop visar exempel på områden där kvinnor SOM grupp är bättre än män som GRUPP. Naturligtvis finns individuella variationer. Manliga individer som är bättre än kvinnliga individer och omvänt.

Sveriges bästa sommelier 2023 heter Emma Höök. Utmärkelsen ”Baristornas barista” på Svenska Gastronomipriset 2002 gick till Mia Frögeli. ”Årets konditor” 2022 vanns av Josefine Pagander. Och inte att förglömma, Lina Lundqvist, vinnaren i 2022 års Mack-SM.

Köra bil i trafiken är vad listan handlar om. Inte bilsporter som rally, cross och racer.

Det var episodiskt minne - att minnas händelser från förr eller saker att göra i en nära framtid - som avses i listan. Inte mnemonism, förmågan att komma ihåg och återkalla ovanligt långa listor med data, såsom okända namn, listor med nummer, poster i böcker, etc. Vissa mnemonister memorerar även texter som långa dikter, tal, eller till och med hela skönlitteratur eller facklitteratur. De flesta av mnemonisterna är savanter. Extrema outliers.

Verkligheten, vetenskapliga fakta och empiri är mina bevis.

Nu kör du ännu en gång med din nedlåtande syn om kvinnor och människor med funktionsnedsättning. Det är kränkande att säga ”handikappade människor”.

Jag var faktiskt med och diskuterade i ämnen som handlade om invandrare för flera år sedan. Till och med i ”ras”forskningsforumet där jag sopade banan med mina meningsmotståndare.
Du verkar nästan psykotisk. Det är en sak att tycka damidrott har samma värde som herridrotten trots att herridrottare krossar allt damidrottare gör.

Men du går en aningen över det in i djupet.
Citera
2023-08-22, 18:56
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Om det var en retorisk fråga, då behöver jag inte svara på den. Ditt svar är ju redan givet.
Vet du ens vad retoriskt betyder?
Citera
2023-08-22, 19:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Nej orden handikapp och handikappad är inte nedlåtande. Men visst kan det användas som en svordom, liksom ordet "man" hos feminister.

Googlade "handikappad" = 333.000 träffar., "funktionsnedsatt" 45000 träffar.

Riksdagen och lagboken använder ordet "handikappad":
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/om-vardbidraget-till-vardare-av-handikappad-under_g302822/
Ordet används 2570 gånger på riksdagen.se enligt google. Attans vilket nedlåtande syn från våra folkvalda.

Blir ändå rätt kul när du behöver svänga dig med ordet "funktionsnedsattanpassad" när du frågar efter en ramp till butiken.

Ordet "Funktionsnedsatt" bör sparas till sådana som du. Du är inte handikappad, bara funktionsnedsatt.

Du sopar alltid banan! Det tror man alltid med din diagnos. Kvinnor är f.ö. bäst på att städa så det passar ju bra. Sopa på. Sopa.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-22 kl. 19:09.
Citera
2023-08-22, 19:07
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du verkar nästan psykotisk. Det är en sak att tycka damidrott har samma värde som herridrotten trots att herridrottare krossar allt damidrottare gör.

Men du går en aningen över det in i djupet.
Jag diskuterade inte idrottsgrenar där muskelstyrka, snabbhet och explosivitet är avgörande, såsom höjdhopp, tyngdlyftning, boxning och 100 meter.
Citera
2023-08-22, 19:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag diskuterade inte idrottsgrenar där muskelstyrka, snabbhet och explosivitet är avgörande, såsom höjdhopp, tyngdlyftning, boxning och 100 meter.
Hehe, "jag diskuterar inte idrott där man använder muskler". hehe. Idrott är per definition en tävling i högst snabbast längst.

Nästan årets dummaste citat alla kategorier. Men du har många så det är svårt att välja. Sopa banan nu utan muskler.
Citera
2023-08-22, 19:13
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Finns det någon idrottsgren där både män och kvinnor tävlar tillsammans överhuvudtaget?

Och hur går det i de (eventuella) gemensamma grenarna?

Jag själv har nollkoll på sport så jag vet inte om sådana grenar finns. Kanske hästsport.
Citera
2023-08-22, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Analys av körfrågan och AB-artikeln:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/b5v5qB/beviset-kvinnor-kor-battre-an-man

I artikeln så börjar journalisten med att ta upp att fler män dör till antalet än kvinnor. Detta är ett totalt irrelevant påstående som har en politisk udd. Det är intetsägande att ta upp antalet. Det korrekta sättet att börja att jämföra två grupper är genom att börja med att räkna ut de absoluta andelarna då detta mått tar i beaktning hur många män/kvinnor det är i respektive grupp. Sedan kan man göra en relativ jämförelse. Denna formula är väldigt effektiv för detta: (a / (a+b)) / (c / (c+d))

Sedan vill man korrigera för varenda jävla störningsfaktor som är viktig och ha tillräckligt med dataunderlag. Har AB-journalisten haft detta i åtanke? Nej, istället hävdar han i princip att antalet olyckor per körd mil räcker för att säga vilket kön som kör bäst.

Låt oss utforska detta påstående:

Ponera i en hypotetisk verklighet att bland kvinnor som grupp så förekom 1000 olyckor per 500 000 km. Detta motsvarar 20 000 olyckor per 10 miljoner km (körsträcka). För män däremot så pratar vi om 3500 olyckor över en total körsträcka på 1 050 000 km. Detta motsvarar 33 000 olyckor per 10 miljoner km (körsträcka).

Män har alltså fler dödsfall per körd kilometer. Men låt oss nu säga i detta hypotetiska scenario att män kör i genomsnitt 100 km/h medans kvinnor kör i 40 km/h. Kan vi då säga att kvinnor är bättre förare (skickligare)? Nej, det kan vi ju inte eftersom de kör olika fort vilket givetvis kommer påverka antalet olyckor. Därför är det ett otroligt klent argument att hävda att kvinnor är bättre förare bara för de har färre olyckor per körd kilometer än män. Detta är det argument som har framförts i tråden.

En säkrare förare kan tyvärr vara synonymt med en mindre skicklig, försiktigare och mesigare förare. En säkrare förare behöver inte nödvändigtvis vara mer skicklig.

Hur avgör man vem som är en skickligare förare? Det gör man genom att plocka fram ett randomiserat urval och där alla faktorer som kan påverka hålls konstanta. Hastigheten måste vara detsamma, erfarenheten, åldersstrukturen, vägarna man kör på, alkohol/droghalten i kroppen etc.

Störningsfaktorer som kan bidra till att fler män än kvinnor dör i trafiken:

1)Hastigheten. Om män i genomsnitt kör snabbare än kvinnor så ökar givetvis risken för fler olyckor. På motorvägar exempelvis där den maximala hastigheten är 110 km/h eller 120 km/h så finns det ingen lag som säger att du inte får köra i exempelvis 90 km/h. Den undre gränsen ligger över 40 km/h men det är givetvis rekommenderat att man inte ska störa trafiksäkerheten. Om män är mer benägna att köra snabbare än kvinnor över olika hastighetsområden så ökar det givetvis risken för olycka.

2) Alkohol eller drogpåverkan. Det är en mycket trolig förklaring att män är mer benägna att köra alkohol och drogpåverkade än kvinnor. Om män är mer benägna att vara påverkade i trafiken så innebär det en ökad risk för att hamna i en olycka.

3) Osymmetrisk åldersstruktur mellan könen. Vissa åldersgrupper har en högre risk i trafiken. Om män som grupp har en annorlunda åldersstruktur än kvinnornas så kan det innebära en ökad risk i trafiken.

4) Körbeteende. Män kan vara mer benägna att ta risker i trafiken - fortkörning, vårdslöst körande, mer hastiga beslut i trafiken (byta fil) etc.

5) Vilka typ av vägar man kör på och vad för typ av fordon man har kan påverka.

6) Högre prevalens av manliga förare i trafiken än kvinnor. Det är förväntat (statistiskt) att fler män dör totalt om fler män är aktiva i trafiken än kvinnor.

Eftersom AB artikeln inte tar i beaktning för alla dessa faktorer och mer därtill så kan man inte säga att kvinnor är bättre på att köra bil än män.

Att utesluta alla möjliga störningsfaktorer (confounders) är ett krav för att dra kausala slutsatser. Det går därmed inte att säga att kvinnor är skickligare (bättre) förare bara för att de har färre olyckor. Däremot kan det stämma att gemene kvinna är försiktigare i trafiken än gemene man vilket leder till färre olyckor.

Inte bara har AB-klåparen försökt forcera fram kausalitet utan han har inte ens koll på sina siffror:

Källa med de faktiska siffrorna: https://www.trafa.se/vagtrafik/vagtrafikskador/ (2018 tabell)

Citat:
Här är listan från inlägg #9792 över förmågor/aktiviteter/”grenar” i vilka kvinnor som grupp är bättre än män som grupp:

Så visst finns en hel del som grupp sett mätbart som kvinnor är bättre på än män. Så inbilla dg inget annat.

Jag har redan bemött det där om bilolyckor. Du kan inte hävda att kvinnor är bättre bara för att de råkar ut för färre bilolyckor. Vi har diskuterat detta om och om och om och om och om och om igen. Jag är ganska säker på att vissa av dina andra uttalanden är också tvivelaktiga. Det glädjer mig dock att du har tagit bort dressyr ifrån listan. Sluta hitta på saker dock.

Vill du skriva att gemene kvinna förmodligen är en säkrare bilförare än gemene man i trafiken pga. en mängd olika anledningar så är det helt OK, men att säga att kvinnor är bättre förare än män? Nej du, det har du inga belägg för.

''Women May Make Better Leaders Than Men, Science Shows: Feminine Leadership Qualities That Drive Success''.

Byt ut ordet ''may'' mot ''may not'' och du inser att det du har länkat till inte alls slår fast att kvinnor är bättre än män på ledarskap nödvändigtvis.

''May'' är ett förebehåll, en osäkerhet, den inverterade formen blir ''may not'', så redan där ser du problematiken i hur du resonerar.

Du pratar om läsförståelse. Att flickor har bättre resultat på läsförståelse biten innebär inte nödvändigtvis att de är bättre. Det är allmänt känt att killar tycker det är rätt ''töntigt'' att läsa, att pojkar har mer behov av fysisk aktivitet och har spring i benen vilket kan göra det svårt att sitta stilla och koncentrera sig. Skolan är mer anpassad för flickor än pojkar. Flickor kan vara mer motiverade till att läsa, läser mer på friheten, det uppmuntras mer till läsning bland kvinnor medans det saknas manliga förebilder som läser. Allt detta kan givetvis spela in.

Återigen, så drar du långtgående felaktiga kausala slutsatser utifrån associationer där det kan förväntas vara många faktorer som bidrar till varför pojkar presterar sämre.

Den här artikeln tycker jag ger en väldigt nyanserad bild av situationen.

https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/vi-larare-debatt/professorn-varfor-laser-flickor-battre-an-pojkar/

Du vill bara propagera för ditt feministiska skit. Inte ett skit bryr du dig om sanningen. Du skriver även att kvinnor är vigare, kan säkert vara så men det är ju som att hävda att kvinnor är bättre på att föda barn än män, är det slagkraftigt tycker du när de biologiska skillnaderna omöjliggör en rättvis jämförelse?

Men om du tycker det är helt OK att köra det biologiska kortet så kan jag berätta för dig att män i sådana fall utklassar kvinnor på det allra mesta .

Jag föreslår även att du upprättar en tydlig definition av vad ''bättre'' betyder. Att vara en försiktigare bilförare är inte att vara en skickligare bilförare. Försiktighet kan INTE uteslutas när det gäller biloyckor, därför kan man inte säga vem som är skickligare. Men om du vill hävda att kvinnor kan tänkas vara försiktigare i trafiken och det leder till färre olyckor så kör på .
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-08-22 kl. 19:51.
Citera
2023-08-22, 19:17
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Nej orden handikapp och handikappad är inte nedlåtande. Men visst kan det användas som en svordom, liksom ordet "man" hos feminister.

Googlade "handikappad" = 333.000 träffar., "funktionsnedsatt" 45000 träffar.

Riksdagen och lagboken använder ordet "handikappad":
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/om-vardbidraget-till-vardare-av-handikappad-under_g302822/
Ordet används 2570 gånger på riksdagen.se enligt google. Attans vilket nedlåtande syn från våra folkvalda.

Blir ändå rätt kul när du behöver svänga dig med ordet "funktionsnedsattanpassad" när du frågar efter en ramp till butiken.

Ordet "Funktionsnedsatt" bör sparas till sådana som du. Du är inte handikappad, bara funktionsnedsatt.

Du sopar alltid banan! Det tror man alltid med din diagnos. Kvinnor är f.ö. bäst på att städa så det passar ju bra. Sopa på. Sopa.
Motion 1979/80:822 av Lennart Brunander. En nästan 44 år gammal motion, själv är politikern 87 år idag. Kunde du inte hitta färskare motioner än det gulnade dokumentet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in