2023-08-22, 17:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
"Om Gud inte finns så är allt tillåtet" är egentligen en tautologi.
Men så smart formulerad att den väcker funderingar och debatt.

Fast du har ju vägrat all debatt
Citera
2023-08-22, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast du har ju vägrat all debatt
Ja för mig finns inget att debattera, men uppenbarligen finns det det för dig och många andra.
Citera
2023-08-22, 17:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Javisst, men det är heller inte det jag argumenterat emot.
Så du argumenterar inte mot det jag skriver? Nej, det var ju det jag sa. "Men folk tror." är inte ett argument mot mitt argumenterade. Det är bara ett helt meningslöst konstaterande av nånting som alla redan vet.

Citat:
Ja uttrycket är egentligen en tautologi. När du förstår det så försvinner ditt problem.
Är du inne på "Om Gud inte finns så är allt tillåtet". Enligt vem? Vem är det som bestämmer vad som är tillåtet? Gud? Men om inte gud finns så finns det ingen annan som bestämmer vad som är tillåtet än vi själva.
Så vad det egentligen borde stå är: "Om gud inte finns så är det inte gud som bestämmer vad som är tillåtet." Vilket ju är väldigt självklart.

Så ja. Det är ett felaktigt påstående. Det är i princip: "Om inte gud finns så finns inte gud."
Citera
2023-08-22, 17:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja för mig finns inget att debattera, men uppenbarligen finns det det för dig och många andra.

Det kan inte vara så enkelt som att du saknar svar?
Citera
2023-08-22, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är i princip: "Om inte gud finns så finns inte gud."
Jepp
Citera
2023-08-22, 18:00
Bannlyst
Citat:
Det kan inte vara så enkelt som att du saknar svar?
Det finns inget "svar" på en tautologi.
Citera
2023-08-22, 18:10
Medlem
Citat:
Så du argumenterar inte mot det jag skriver? Nej, det var ju det jag sa. "Men folk tror." är inte ett argument mot mitt argumenterade. Det är bara ett helt meningslöst konstaterande av nånting som alla redan vet.

Det framgår vad jag argumenterar mot. Prova att läsa igen.
Citera
2023-08-22, 18:10
Medlem
Citat:
Vilket? Att bibeln säger emot sig själv?
Ja.
Citera
2023-08-22, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Bröderna Karamazov är en roman av Dostojevskij skriven 1880. Den handlar om relationen mellan tre bröder och deras far. Varje bror förkroppsligar en aspekt av människans natur. En av bröderna brottas i synnerhet med tankar om Gud och tro. En av idéerna som framförs är

Rent tekniskt stämmer detta om Gud är definitionen av moralens ursprung. Om ingen objektiv, verklig moral existerar så är livet bara en kamp för den starkes rätt, utan en bakomliggande standard.

Anser ni att detta citat stämmer, och vad är moralens beskaffenhet?

Anser ni att det stämmer bokstavligt eller att det stämmer blott psykologiskt, det vill säga att människan kräver Gud för att agera på det sätt som vi menar med ordet "rätt"?
Det så kallade rätt är kategorisk imperativ. Det finns hos både den troende och icke troende.
Citera
2023-08-22, 18:25
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det framgår vad jag argumenterar mot. Prova att läsa igen.
Här har du vad du skrev.

Citat:
En möjlig kritik mot den analogin kan väl vara att den gud/gudar som människor tror på faktiskt uttrycker vad som är gott och ont.
Och eftersom det inte finns något som säger att det inte kan vara samma sak med datorspel så faller hela den kritiken.

Så din poäng är att det finns en möjlig kritik och den är puckad? Och sen fortsätter du argumentera för din egen puckade kritik?

Har du nått vettigt att säga så föreslår jag att du gör det. Annars låt bli.
Citera
2023-08-22, 18:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jepp
Vilket meningslöst jävla troll du är. Stolt över dig själv?
Citera
2023-08-22, 18:35
Medlem
Citat:
Här har du vad du skrev.

Och eftersom det inte finns något som säger att det inte kan vara samma sak med datorspel så faller hela den kritiken.

Så din poäng är att det finns en möjlig kritik och den är puckad? Och sen fortsätter du argumentera för din egen puckade kritik?

Har du nått vettigt att säga så föreslår jag att du gör det. Annars låt bli.
Du läser inte vad jag skriver om varför det inte är samma sak. Följ ditt eget råd och argumentera ”vettigt” annars bör du verkligen låta bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in