2023-08-22, 16:10
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Hatar uttrycket då det låter "fjortis".

Men helvete vad Hugo ägde Henrik i Studio allsvenskan!

Kuklöse Henrik sitter och beklagar sig över "hur tufft Häcken kommer få det i allsvenskan i höst nu när det blir 6 matcher fler än konkurrenterna". Hugo hoppar in och säger att Häcken har både bredd och spets för att vara favoriter till guldet, dessutom har Häcken den högsta höjden i sitt spel.

Kastrerade Henrik kontrar med att "Elfsborg har högst höjd eftersom dom leder allsvenskan med 1p just nu!" (Svagt argument som alltså hängde på att dom slog Mjällby häromdagen..)

Men härlige Hugo ger sig inte utan påtalar vilken jävla köttfärs Häcken gjorde av Elfsborg på Borås Arena tidigare i år.

Men enligt eunucken så räknades det inte "eftersom det var omgång 1 och Elfsborg hade spelat färre tävlingsmatcher då dom inte kvalificerade sig för gruppspel i cupen!"

Hugo: "Då borde dom varit utvilade..."

Micdrop och falsettsångaren förstod nog inte ens vad som hände.

Fina Hugo!

Haha!

Ja, Man C spelade 60 matcher säsongen 22/23 om jag räknar rätt varav Håland spelade 53.

Att en allsvensk klubb inte kommer ha lika bra fotbollspelare är en sak. Att anse att de inte ska förväntas palla fler än drygt hälften så många matcher på en säsong är däremot sjukt gay.
Citera
2023-08-22, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
Haha!

Ja, Man C spelade 60 matcher säsongen 22/23 om jag räknar rätt varav Håland spelade 53.

Att en allsvensk klubb inte kommer ha lika bra fotbollspelare är en sak. Att anse att de inte ska förväntas palla fler än drygt hälften så många matcher på en säsong är däremot sjukt gay.
Ja verkligen. Folk som envisas med att tjata om detta förminskar allsvenskan och gör sig själva till åtlöjen.
Citera
2023-08-22, 17:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Är spelartruppen bokförd som en tillgång och hur stort del av det egna kapitalet är då detta?
Har för mig att ha läst att det endast är Häcken och Varberg som inte bokför spelare som tillgångar. Det skall dock sägas att jag inte är ekonom och att detta var en masters uppsats från random skribent så underlaget ska kanske tas med en nypa salt.

Hur som helst behöver du nog inte oroa dig för vår ekonomi. Vi har haft både publik och spelarförsäljningar bortom förväntningar.
Citera
2023-08-22, 17:11
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Haha!

Ja, det är sjukt konstigt. Kan vi konkurrera på en sak som ”inte kostar pengar” (förstår att det så klart gör det, förstå mig rätt) är det ju att träna rätt, öka träningsmängden så att vi närmar oss de bättre ligorna.
Citera
2023-08-22, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Har för mig att ha läst att det endast är Häcken och Varberg som inte bokför spelare som tillgångar. Det skall dock sägas att jag inte är ekonom och att detta var en masters uppsats från random skribent så underlaget ska kanske tas med en nypa salt.

Hur som helst behöver du nog inte oroa dig för vår ekonomi. Vi har haft både publik och spelarförsäljningar bortom förväntningar.

Jag vet att Häcken brukade vara ensamma om detta men jag har inte kollat upp det senaste åren.

Däremot kan jag lugna dig med att jag inte alls var orolig. Tyckte dock det var en legitim fråga. Dessutom undrar jag hur denna värdering av spelarna går till? Ta en sådan som John Guidetti t ex. Kan det vara så att han har ett ganska högt bokfört värde trots att det verkliga värdet är noll och intet?
Citera
2023-08-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
"Hade" en sund ekonomi, innan årets kräftgång.

Intäktssidan:
Ayari och Stefanelli således för sammanlagt 43 miljoner. Det utgjorde en stor del av faktumet att Aik vände ett uselt rörselseresultat på -18,1M till +16,3 i början av året. Men från detta skall det dras av 5.8M i coronafusk.
Har man sålt någon mer? Sedan dess?

På kostnadssidan kan nan tänka att Fischer kostade en hel del under första halvan av året. Sedan har man gjort ett antal värvningar i sommar som lär ha kostat, samt löpande utgifter i driften, så jag skulle inte bli förvånad om rörelseresultatet är tillbaka en bit under +-0 strecket igen.
Isf blir det subjektivt vad man menar med "sund ekonomi".

Kanske om Aik kan kränga i väg Taha Ayari och/eller Otieno i vinter så är ekonomin säkert "sund" för ett tag. Frågan är hur "sund" truppstatusen anses vara inför nästa år isf, med tanke på kräftgången?

Vi sålde ju precis Allsvenskans mest lovande mittback för 21 miljoner. Så bara där räddas väl 1-2 kvartal i superettan.
Citera
2023-08-22, 17:28
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Ja, det är sjukt konstigt. Kan vi konkurrera på en sak som ”inte kostar pengar” (förstår att det så klart gör det, förstå mig rätt) är det ju att träna rätt, öka träningsmängden så att vi närmar oss de bättre ligorna.

Exakt så.

”Är du inte bra på att spela fotboll så får du vara bra på allt annat” som det brukas sägas. Eller om det kanske var Axén som sade det? Hur som helst sant.

Otroligt usel bortförklaring eller sämst betyg alla kategorier om det skulle stämma om våra spelare är så mycket sämre tränade. De är heltidsproffs och så även deras tränare. De är anställda för att träna och spela.

Skulle man behöva vara rik för att få en bra kondition skulle vi som nation dessutom suga i skidor, simning och alla andra konditionsidrotter också. Idrottsklubbar som Skellefteå Skidor IF har slutligen garanterat mindre medel än typ Sirius men lyckas ändå få fram elitidrottare med kondition i världsklass på något vänster.

Provocerande usel ursäkt.
Citera
2023-08-22, 17:40
Medlem
Londons avatar
Citat:
Jag vet att Häcken brukade vara ensamma om detta men jag har inte kollat upp det senaste åren.

Däremot kan jag lugna dig med att jag inte alls var orolig. Tyckte dock det var en legitim fråga. Dessutom undrar jag hur denna värdering av spelarna går till? Ta en sådan som John Guidetti t ex. Kan det vara så att han har ett ganska högt bokfört värde trots att det verkliga värdet är noll och intet?

Vill minnas att standard är att spelare bokförs till anskaffningspriset och sedan skrivs värdet på tillgången ner över kontraktstiden. Huruvida sign-on och övriga transaktionskostnader ingår vet jag inte. Ej marknadsvärderat hursomhelst.

L Bergvall kommer som exempel bokföras som tillgång om knappt 7 mkr vid årskiftet (om han köptes för 10).

Hela gnagets trupp var bokfört till 22 mkr i värde Q1 2023.
Citera
2023-08-22, 18:01
Avslutad
Citat:
Vill minnas att standard är att spelare bokförs till anskaffningspriset och sedan skrivs värdet på tillgången ner över kontraktstiden. Huruvida sign-on och övriga transaktionskostnader ingår vet jag inte. Ej marknadsvärderat hursomhelst.

L Bergvall kommer som exempel bokföras som tillgång om knappt 7 mkr vid årskiftet (om han köptes för 10).

Hela gnagets trupp var bokfört till 22 mkr i värde Q1 2023.
Ahh, det låter vettigt. Då kan iallafall inte mindre seriösa klubbar *host* ÖFK *host* ta in någon form av "oberoende" värderingsman?

Men det låter väl vettigt att sign-on borde vara en del av värderingen? Det kan ju faktiskt vara så att man lyckas plocka en fin spelare som bosman som man sedan kommer kunna sälja dyrt. Då borde det finnas något värde iallafall?
Citera
2023-08-22, 18:04
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kommer ihåg hur hypad Roback var av Bajen-supportrarna när han gick till Milan. Var snart superstjärna.
Leta på de inläggen, kul å läsa.
Citera
2023-08-22, 18:06
Avslutad
Citat:
Exakt så.

”Är du inte bra på att spela fotboll så får du vara bra på allt annat” som det brukas sägas. Eller om det kanske var Axén som sade det? Hur som helst sant.

Otroligt usel bortförklaring eller sämst betyg alla kategorier om det skulle stämma om våra spelare är så mycket sämre tränade. De är heltidsproffs och så även deras tränare. De är anställda för att träna och spela.

Skulle man behöva vara rik för att få en bra kondition skulle vi som nation dessutom suga i skidor, simning och alla andra konditionsidrotter också. Idrottsklubbar som Skellefteå Skidor IF har slutligen garanterat mindre medel än typ Sirius men lyckas ändå få fram elitidrottare med kondition i världsklass på något vänster.

Provocerande usel ursäkt.

Senast idag av Jaime Roche;

Citat:
- Träningsintensiteten när det kommer till löpmeter och fysik är på en helt annan nivå. Den är ganska extrem i jämförelse med Sverige, och det var lite chockerande första dagarna, men nu när jag kommit in mer i det blir det en vardag av det. Jag skulle säga att träningsdagarna här är tuffare än de svenska. Dagarna är nödvändigtvis inte längre, men de är intensivare med mer fokus på gym och löpning i jämförelse med vad jag upplevt tidigare.

https://www.fotbollskanalen.se/schweiz/roche-det-var-chockerande-forsta-dagarna/

Är det inte ganska välkänt att våra spelare tränar betydligt mindre än resten av Europa? AIKs sportchef var väl också ute och svingade på hur dåligt spelarna var tränade. Våra allsvenska fotbollsproffs är oerhört bortskämda egentligen.
Citera
2023-08-22, 18:15
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ahh, det låter vettigt. Då kan iallafall inte mindre seriösa klubbar *host* ÖFK *host* ta in någon form av "oberoende" värderingsman?

Men det låter väl vettigt att sign-on borde vara en del av värderingen? Det kan ju faktiskt vara så att man lyckas plocka en fin spelare som bosman som man sedan kommer kunna sälja dyrt. Då borde det finnas något värde iallafall?

Ja alltså, om inte sign-on ingår så skulle ju JG vara bokförd till 0 som tillgång under hela kontraktstiden. Blir ju märkligt om man minskar en annan tillgång (Kassa och bank) med säg 15 mkr i utbyte mot den nya tillgången.

7 mkr för Lucas är till synes märkligt men det hade å andra sidan varit rimligt om samtliga spelare spelade ut sina kontrakt. Att marknadsvärdera kan bli lika märkligt och godtyckligt åt andra sidan och då faller väl den förstnämnda bättre in under en generell försiktighetsprincip.

Att värdera en såld barack, korvkiosk eller vad det var till precis vad som krävs för en licens kommer aldrig vara annat än minst jävigt omoraliskt dock

Är ekonom men inte revisor eller jurist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in