2023-08-22, 15:45
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Vad tycker ni om denna kille då?
Gör han rätt eller fel?

Han vill spara 15 miljoner så att han kan börja leva livet utan stress.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/william-24-ar-sparar-for-att-bli-ekonomiskt-oberoende-vill-aga-min-tid

Jag antar att han är singel

Vad ska vi tycka? Finns väl inga rätt eller fel, alla gör väl som dom själva vill Är väl bra att han sparar pengar. Sätter själv undan en större summa pengar varje månad.
Citera
2023-08-22, 15:45
Medlem
Cameltotems avatar
Skitbra! Killen verkar dock otroligt tråkigt.

Men med de sagt är det ju inget svårt.

Sparar lika mycket med ett jobb och småbarn och har pengar över.
Citera
2023-08-22, 15:56
Medlem
Skattmasen08s avatar
Två framtidsscenarion för William, hämtat från min bekantskapskrets:

1. Träffar en normal kvinna och blir kär. Sparandet och kapitalet minskar i en rasande fart.

2. Förblir singel eller mot förmodan hittar en kvinnlig likasinnad. Drabbas av sparsjukan vilket skapar ångest bara över tanken att spendera. Gnetar på och lever sparsamt tills dagen han lämnar ett rikt dödsbo efter sig.
Citera
2023-08-22, 16:40
Medlem
Är väl skitbra att en ung människa passar på att tokspara den period i livet det är lättast för honom att göra det. Det är ju aldrig bortkastat.
Citera
2023-08-22, 16:41
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Två framtidsscenarion för William, hämtat från min bekantskapskrets:

1. Träffar en normal kvinna och blir kär. Sparandet och kapitalet minskar i en rasande fart.

2. Förblir singel eller mot förmodan hittar en kvinnlig likasinnad. Drabbas av sparsjukan vilket skapar ångest bara över tanken att spendera. Gnetar på och lever sparsamt tills dagen han lämnar ett rikt dödsbo efter sig.

Jag gick i fälla nr1 efter att ha jobbat i norge.. nu bor jag med ett barn i sverige o kan inte flytta pga exet o tvingad till o jobba för ulandslön i sverige...
Citera
2023-08-22, 16:47
Medlem
Om planen är att bo hemma för att maximera sitt sparande för att eventuellt nå 15 miljoner efter 10+ år så är detta bara tragiskt ju....

Ska han som 34 åring då äntligen flytta från pojkrummet för att "äga" sin tid?

Sedan måste folk förstå att han endast går ut i lokalmedia för att få skryta lite. Kanske bättre att satsa på att starta eget/utbilda sig för att efter 5-6 år ligga på en 5 gånger så stor inkomst?
Citera
2023-08-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hoppas han inte placerar pengarna på banken. Där finns det ingen säkerhet.

Vi har bokstavligt talat en insättningsgaranti på pengar i banken.
Citera
2023-08-22, 16:54
Medlem
Denna personen bör rimligen vara en mytoman för siffrorna i artikeln kan omöjligt stämma vilket man inser om man börjar kontrollera dem lite. Om han sparar 18000-25000 som han påstår så innebär det att hans lön måste vara åtminstone 35000 före skatt och då skulle han samtidigt leva absurt snålt utan att knappt ens ha pengar till mat mm dessutom äger han även en bil årmodell 2021 som rimligen bör kosta pengar med. Bostaden han äger köpte han för 550 000 hösten 2021.

Samtidigt ligger hans inkomst enligt ratsit på plats 589 av totalt 1143 personer över 16 år i postnummret i vilket ju är på nedre halvan av medianen. Västerviks kommun har en medianlön på ca 23500.
Så för att det ens skulle vara teoretiskt möjligt skulle det krävas att inkomsterna i hans postnummer är mer än 50% så höga som resten av kommunens. Problemet är bara att området han bor i består av extremt billiga bostadsrätter samt hyresrätter uppförda på 50 samt 60 talet och ett sånt område lär knappast inte ha mer 50% högre inkomster än kommunsnittet

Sen att han säkert sparar mycket är säkert möjligt men beloppen han själv anger är helt orealistiska om man tar hänsyn till kommunens medianlön samt hans löneranking
Citera
2023-08-22, 17:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Om 25000 kr är 60% av hans lön efter skatt så ... 57 000 kronor innan
Det är därför jag inte tror det är efter skatt, då faller pusselbitarna bättre på plats. Det här blir som viskleken - journalisten blandar bort skatten, flera i tråden ljuger hej vilt om att han "lever på sina föräldrar" (för att han han hyr ut sin lgh nån månad på sommarn, betyder inte ens att föräldrarna finns i sommarstugan då), och som en skugga över hela diskussionen är sammanblandningen konsumera skräp och "leva livet".
Citera
2023-08-22, 17:09
Medlem
Tycker han gör helt rätt men skulle hellre satsat på ett stimulerande jobb på sikt och använda pengarna för att kanske köpa boende med lågt lån när han är runt 30.

Annars är det nog inte så ovanligt att bo hemma och spara när man är upp till 25. Känner en som sparade ihop c:a 1.5m och köpte lägenhet när hon var 27. Hade bott hemma gratis hela tiden och sparat. Ger en stor frihet och bra start i livet när man bara har drygt 3000 i avgift och kan då forsatta spara.
Citera
2023-08-22, 17:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Cool kille! Stor respekt! Han kommer kunna leva ett skönt avslappnat liv, utan oro över jobb eller ekonomi eller att sakna något väsentligt.

Med 6% avkastning så kommer det dock ta 27 år att nå 15 mille med ett sparande på 18.000 i månaden. Mycket oväntat kan hända på 27 år....

Frågan är helt enkelt hur uthållig han är. De får göra en uppföljning om 5 år....

Han kan också under resans gång vilja göra något i sitt liv mer än att spara pengar. Kanske vill han åka på en resa, skaffa flickvän, flytta hemifrån osv.
Är planen att bo med föräldrarna närmaste 27 åren så har han fixat det men hur kul har vägen dit varit?
Citera
2023-08-22, 17:32
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Vad tycker ni om denna kille då?
Gör han rätt eller fel?

Han vill spara 15 miljoner så att han kan börja leva livet utan stress.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/william-24-ar-sparar-for-att-bli-ekonomiskt-oberoende-vill-aga-min-tid

Jag antar att han är singel
Under hans foton i länken står det:

Citat:
William, 24, satsar på att spara ihop 15 miljoner. Men vad ska han göra om han lyckas? Hör William Sjöholm berätta i klippet.

SVT misstänkliggör hans sparande. ”Vad ska han göra om han lyckas”. SVT, som alla sossar, vill hålla folket på mattan. Beroende av arbete och staten.

Ingen får bryta sig fri från det. För då tappar man kontrollen.

Sosseriets Vänster Träsk (SVT) visar gärna sina färger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in