Startar denna tråd för att se om jag med FB:s hjälp kan managementa mig till en chefsposition utan egentlig chefserfarenhet. Jag är förberedd på det mesta, rövslickeri, förkastande av professionell integritet etc., förutom extra studier eller mer arbete än nöden kräver. Jag är alltså bara intresserad av genvägar som inte bryter mot minsta motståndets lag eller tvingar mig att på något sätt koppla på hjärnkontoret alternativt utföra extra arbete. Jag har på egen hand kommit fram till följande förslag på förhållningsregler.
1. Ständig bekräftelse (detta kommer jag praktisera på följande sätt).
När helst under ett möte när jag förväntas vara aktiv och deltagande kommer jag, istället för att sitta tyst och lida mig igenom trivialiteterna, börja nicka bekräftande och säga något i stil med ...
- det är många kloka synpunkter som tagits upp och det märks att flera av er redan funderat länge på detta och det gör att jag, även om jag är införstådd med de utmaningar vi har framför oss, har stor tillförsikt till att vi tillsammans som ett team kommer komma kunna lösa detta.
2. Ställa frågor som verkar initierade men i själva verket inte kräver något alls.
Efter en föredragning av något totalt ointressant som jag inte i förväg läst in mig på kan jag fejka intresse genom att säga saker som ...
- En intressant föreläsning, tack för att du delar med dig, min fråga är, hur tänker du att vi nu skall gå vidare/vilket ser du som nästa steg? I min erfarenhet en totalt riskfri fråga eftersom ingenting någon gång är eller blir helt färdigt.
3. Vid osäkerheter, hänvisa alltid tillbaka till företaget/myndighetens övergripande kärnuppdrag.
- detta är, precis som ni säger, en snårig fråga, jag tror dock att viss vägledning går att få genom att försöka spegla frågan utifrån kärnuppdraget "till exempel, hur hjälper detta kunden/eleven/användaren/den vi är satta att hjälpa etc.
Så alla kloka på FB, nu ser vi till att hjälpa varandra att avancera upp, för även om jobben är fejk är ändå pengarna de renderar äkta.
1. Ständig bekräftelse (detta kommer jag praktisera på följande sätt).
När helst under ett möte när jag förväntas vara aktiv och deltagande kommer jag, istället för att sitta tyst och lida mig igenom trivialiteterna, börja nicka bekräftande och säga något i stil med ...
- det är många kloka synpunkter som tagits upp och det märks att flera av er redan funderat länge på detta och det gör att jag, även om jag är införstådd med de utmaningar vi har framför oss, har stor tillförsikt till att vi tillsammans som ett team kommer komma kunna lösa detta.
2. Ställa frågor som verkar initierade men i själva verket inte kräver något alls.
Efter en föredragning av något totalt ointressant som jag inte i förväg läst in mig på kan jag fejka intresse genom att säga saker som ...
- En intressant föreläsning, tack för att du delar med dig, min fråga är, hur tänker du att vi nu skall gå vidare/vilket ser du som nästa steg? I min erfarenhet en totalt riskfri fråga eftersom ingenting någon gång är eller blir helt färdigt.
3. Vid osäkerheter, hänvisa alltid tillbaka till företaget/myndighetens övergripande kärnuppdrag.
- detta är, precis som ni säger, en snårig fråga, jag tror dock att viss vägledning går att få genom att försöka spegla frågan utifrån kärnuppdraget "till exempel, hur hjälper detta kunden/eleven/användaren/den vi är satta att hjälpa etc.
Så alla kloka på FB, nu ser vi till att hjälpa varandra att avancera upp, för även om jobben är fejk är ändå pengarna de renderar äkta.