2021-08-11, 22:25
Medlem
Ramlade över denna tråd. Jag läster matematisk statistik, men har flera studiekamrater som valt aktuarieprogrammet. Alla dessa personer har fått extra-jobb på försäkringsbolag och några har börjat jobba före examen. När man läser matematisk statistik är det alltid några tekniska fysiker från KTH på varje kurs som börjat jobba i försäkringsbranschen men som vill läsa in kurser till en aktuare-examen, vilket uppenbarligen är en bra grej att ha för karriären.

Aktuarieprogrammet verkar för övrigt klart enklare än mastern i matstat -- men tråkig.

Betyg verkar inte viktigt för aktuarier. Jag skulle säga att bland gamla kursare så var det i regel folk som var dåliga på kandidatnivån (fick göra omtentor osv) som valde aktuarieprogrammet, medan lite duktigare studenter inriktat sig på ren matstat (maskininlärning i många fall).

Enligt vad lärare på institutionen har sagt så var det dock en extremt bra arbetsmarknad för aktuarier för ett antal år sedan. Då kunde folk tydligen bli anställda på försäkringsbolag innan de ens var färdiga med sin kandidatexamen, och riktigt så enkelt verkar det inte vara idag.
Citera
2021-08-12, 13:20
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPaul
Ramlade över denna tråd. Jag läster matematisk statistik, men har flera studiekamrater som valt aktuarieprogrammet. Alla dessa personer har fått extra-jobb på försäkringsbolag och några har börjat jobba före examen. När man läser matematisk statistik är det alltid några tekniska fysiker från KTH på varje kurs som börjat jobba i försäkringsbranschen men som vill läsa in kurser till en aktuare-examen, vilket uppenbarligen är en bra grej att ha för karriären.

Aktuarieprogrammet verkar för övrigt klart enklare än mastern i matstat -- men tråkig.

Betyg verkar inte viktigt för aktuarier. Jag skulle säga att bland gamla kursare så var det i regel folk som var dåliga på kandidatnivån (fick göra omtentor osv) som valde aktuarieprogrammet, medan lite duktigare studenter inriktat sig på ren matstat (maskininlärning i många fall).

Enligt vad lärare på institutionen har sagt så var det dock en extremt bra arbetsmarknad för aktuarier för ett antal år sedan. Då kunde folk tydligen bli anställda på försäkringsbolag innan de ens var färdiga med sin kandidatexamen, och riktigt så enkelt verkar det inte vara idag.

Jagt og min masterexamen i matstat för lite mer än ett år sedan. När jag närmade mig min examen så sökte jag ganska många aktuariejobb utan att ens få komma på intervju. Fick sedan jobb som statistiker. Mellan min examen och mitt startdatum på mitt jobb (började i slutet på september 2020) började jag läsa en kurs i aktuariematematik (jag tror det var livförsäkringsmatematik). Den var betydligt lättare än en typisk matstat kurs men den var så fruktansvärt tråkig att jag hoppade av. Nu är jag glad över att jag inte fick något av de alla aktuariejobben jag sökte
Citera
2021-08-15, 13:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktPaul

Min uppfattning är att det är skapligt sällan som jobbannonser vänder sig till "riktiga" aktuarier, utan det vanliga är att en tjänst benämns som aktuarie men där arbetsgivaren söker folk som antingen läst aktuarieprogrammet alt. har en liknande utbildning (F, matstat, etc.). I vissa fall är de även öppna för andra utbildningsbakgrunder med kvantitativ inriktning, typ datavetenskap eller finansiell matematik. Tidigare kändes det mer som att folk med aktuarieexamen hade "ensamrätt" till denna typ av jobb men så är som sagt inte läget längre, tror jag.
Citera
2021-08-15, 13:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Jagt og min masterexamen i matstat för lite mer än ett år sedan. När jag närmade mig min examen så sökte jag ganska många aktuariejobb utan att ens få komma på intervju.

Dock tror jag att relevant branscherfarenhet förutsätts för denna typ av jobb, inom min bransch (finans) är man sällan beredd att ta in någon som inte har jobbat inom sektorn redan under studietiden. Så just när det gäller jobb på bank/försäkringsbolag krävs i regel att man haft något internship under universitetstiden.
Citera
2021-08-15, 14:49
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Dock tror jag att relevant branscherfarenhet förutsätts för denna typ av jobb, inom min bransch (finans) är man sällan beredd att ta in någon som inte har jobbat inom sektorn redan under studietiden. Så just när det gäller jobb på bank/försäkringsbolag krävs i regel att man haft något internship under universitetstiden.

Så är det säkert. Jag hade aldrig någon jätteambition att bli aktuarie när jag sökte men jag sökte alla jobb som var relevanta mot matstat. Och som jag sa innan så är jag glad att jag hamna där jag gjorde
Citera
2021-08-15, 20:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Så är det säkert. Jag hade aldrig någon jätteambition att bli aktuarie när jag sökte men jag sökte alla jobb som var relevanta mot matstat. Och som jag sa innan så är jag glad att jag hamna där jag gjorde

Japp det är kanske lite enformigt, tycker analys är roligare
Citera
2023-08-21, 14:49
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Kom att tänka på detta yrke av igen av en slump då jag minns att jag läste lite om det som hastigast när jag var yngre. Hur ser de fortsatta framtidsmöjligheterna ut nu när det talas väldigt mycket om att AI har potential att ersätta många jobb?
Citera
2023-08-21, 16:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Utbildning och studier --> Arbetsliv och arbetsmarknad

//Mod.
Citera
2023-08-21, 16:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Kom att tänka på detta yrke av igen av en slump då jag minns att jag läste lite om det som hastigast när jag var yngre. Hur ser de fortsatta framtidsmöjligheterna ut nu när det talas väldigt mycket om att AI har potential att ersätta många jobb?

Någon behöver ju bygga AI-modellerna och det är högst troligt något som aktuarier / kvantitativa analytiker lär göra i framtiden. Handlar då främst om att utnyttja stora datamängder som drivare för att beräkna risker (till grund för t.ex. prissättning), samt optimera modeller så att de trimmas utifrån dessa historiska data. Där är väl AI (främst ML) en potential om något.
Citera
2023-08-21, 21:22
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Någon behöver ju bygga AI-modellerna och det är högst troligt något som aktuarier / kvantitativa analytiker lär göra i framtiden. Handlar då främst om att utnyttja stora datamängder som drivare för att beräkna risker (till grund för t.ex. prissättning), samt optimera modeller så att de trimmas utifrån dessa historiska data. Där är väl AI (främst ML) en potential om något.
Okej, ja det är klart! Då låter det nystartade kandidatprogrammet inom matematik och maskininlärning och därefter eventuellt aktuarieprogrammet som ett mycket säkert kort.
Citera
2023-08-21, 21:27
Medlem
Är det måhända ett yrke som AI kan ta över?
Undrar jag som är helt okunnig på området...
Citera
2023-08-21, 23:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Okej, ja det är klart! Då låter det nystartade kandidatprogrammet inom matematik och maskininlärning och därefter eventuellt aktuarieprogrammet som ett mycket säkert kort.

Ja, rätt många utbildningar kan leda fram till denna typ av, jobbar själv med att bygga riskmodeller och har i grunden en master i datavetenskap. Aktuarieprogrammet, master i statistik/data/matte mm. är relevanta om man vill jobba med modellutveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in