Citat:
Ursprungligen postat av
SanktPaul
Ramlade över denna tråd. Jag läster matematisk statistik, men har flera studiekamrater som valt aktuarieprogrammet. Alla dessa personer har fått extra-jobb på försäkringsbolag och några har börjat jobba före examen. När man läser matematisk statistik är det alltid några tekniska fysiker från KTH på varje kurs som börjat jobba i försäkringsbranschen men som vill läsa in kurser till en aktuare-examen, vilket uppenbarligen är en bra grej att ha för karriären.
Aktuarieprogrammet verkar för övrigt klart enklare än mastern i matstat -- men tråkig.
Betyg verkar inte viktigt för aktuarier. Jag skulle säga att bland gamla kursare så var det i regel folk som var dåliga på kandidatnivån (fick göra omtentor osv) som valde aktuarieprogrammet, medan lite duktigare studenter inriktat sig på ren matstat (maskininlärning i många fall).
Enligt vad lärare på institutionen har sagt så var det dock en extremt bra arbetsmarknad för aktuarier för ett antal år sedan. Då kunde folk tydligen bli anställda på försäkringsbolag innan de ens var färdiga med sin kandidatexamen, och riktigt så enkelt verkar det inte vara idag.
Min uppfattning är att det är skapligt sällan som jobbannonser vänder sig till "riktiga" aktuarier, utan det vanliga är att en tjänst benämns som aktuarie men där arbetsgivaren söker folk som antingen läst aktuarieprogrammet alt. har en liknande utbildning (F, matstat, etc.). I vissa fall är de även öppna för andra utbildningsbakgrunder med kvantitativ inriktning, typ datavetenskap eller finansiell matematik. Tidigare kändes det mer som att folk med aktuarieexamen hade "ensamrätt" till denna typ av jobb men så är som sagt inte läget längre, tror jag.