Citat:
Ursprungligen postat av
-Orko-
Spontant känns det som att du spenderar en hel del tid med att antingen vara bakfull eller tända av på droger. Knappast konstigt att du mår skit då.
Sen kan det väl säkert vara så att du jagar ytliga kontakter och statusframgång istället för att jaga sånt du egentligen vill åt i livet. Det brukar i längden ge en känsla av tomhet. Det där vet du bäst själv om du känner efter, om du nu känner efter på riktigt vill säga.
Faktiskt inte så mycket ändå, kanske blivit lite mer under sommaren. Problemet är att jag är så uttråkad när jag inte dricker på helger.
Citat:
Ursprungligen postat av
kanelkaka
Det verkar som att du skulle behöva behandling i form av samtalsterapi med en legitimerad psykolog eller psykoterapeut. Har du möjlighet att fixa det?
Har du ouppklarade traumatiska händelser från din barndom?
Vet du vilken form av anknytning du har?
Det har jag väl egentligen, men jag har väldigt svårt att vara borta från jobbet.
Blev både psykiskt och fysiskt misshandlad hemma. Vet dock inte vilken form av anknytning jag har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fummy
För att bli det man kallar lycklig så ska man ha ett liv så likt och anpassat efter ens naturliga roll och talanger som möjligt.
Människan är uppdelad på sånt sätt att vi är olika och har olika förutsättningar för bli lyckliga.
Man måste skilja på samhället och naturtillståndet som faktiskt hänger kvar trots utvecklingen.
En bra utbildning och ett bra jobb, är det något som du själv bedömt eller går efter status eller lön?
Själv känner jag det som att samhället undanhåller något i livet , på något vis är man slavar eftersom det finns riktlinjer och någon som bestämmer över folk hur man ska leva.
Det känns som något naturligt ska finnas som är pricken på i:et, samtidigt har jag ingen aning om vad det är.
Men svaret är jag rätt säker på att de finns i den uråldriga konstruktionen, ifall våra instinkter och drifter inte har förändrats med civilisationen utan förblivit vad det varit som de sägs, så måste de finnas något där ett syfte länkat naturlig livsstil inte civiliserad.
Jag har träffat människor som har en jävla tur att de har starka intressen och hobbys som jag finner extremt tråkiga men som passar finfint in i samhället, och lätt att jobba och leva för de man brinner för.
Anders Hansen har pratat mycket om detta , och hur det finns grupper som biologiskt sätt inte passar in i våran moderna livsstil men som har varit viktiga förr i tiden.
Givetvis blir man lidande då man inte får leva som man är skapt för.
Skulle jag ge dig något råd så börja vara mer ärlig mot dig själv.
Du säger att du har en bra utbildning och ett bra jobb, det låter som skitsnack.
En bra utbildning handlar om kunskaper man faktiskt vill besitta och ett bra jobb är något där man finner meningsfullhet och även glädje.
Ditt självhat är även där förmodligen av att du intalar dig själv osanningar, din lycka kommer inifrån inte utifrån.
Förvänta dig inte en guide i hur man blir lycklig förrän du faktiskt känner dig själv och vet vad du vill, först då kan du ta hjälp eller inspiration ifrån andra om ni vill samma sak.
En främling kan inte tala om för dig vad som är rätt och bra osv, och du behandlar dig själv som en främling och de är bara du som har ”nycklarna”.
Det här är en intressant fråga. Oftast tycker jag att det jag gör är meningsfullt, men ibland leder det också till mycket ångest. Jag tror du har mycket rätt i att jag ofta gör som samhället vill att jag ska göra, att jag inte riktigt känner mig själv. Det jag menar också med tre, fyra olika personer. Jag vet inte vem jag är. Ibland vill jag bara knulla allt jag ser. Ibland vill jag bara sitta inne och gråta, läsa en bok och inte se någon på två veckor. Jag tror att jag under min uppväxt lärde mig att vara mångsidig, att passa in, att göra sakerna som andra vill att jag ska göra. Jag har tappat bort mig själv och aldrig riktigt hittat mig igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
nudelfan
Bipolär sjukdom?
Har funderat på det, men vem vet?
Citat:
Ursprungligen postat av
Robbinist
Ger gärna en genomtänkt åsikt, men vill ställa förtydligande fråga:
Dels skriver du att du har en karaktär som du beskriver som medveten om sitt sina mönster, tankar och vanor.
Men sen kommer meningen 'allt känns komplext, som jag är tre-fyra personer samtidigt'.
Kan du beskriva det mer? Vilka olika sidor finns där, vad kännetecknar/skiljer dom sidorna åt, och när/hur i tillvaron upplever du set här?
Som jag skrev ovan. Ibland är jag extremt rå. Nästan djurisk och dominant, knullar allt som rör sig. Ibland är jag extremt timid och sitter och gråter till en bok. Skriver kärleksmeddelanden. Jag har funderat mycket på det klassiska, är jag ond eller god? Jag ljuger ofta för egen vinning, jag ljuger ofta planlöst och onödigt, och kommer på mig själv sedan "varför ljög jag om en bagatell?". Jag är väldigt manipulativ i förhållanden och relationer, främst i kärleksrelationer. Men jag tycker jag är ganska empatisk också. Jag tror många ser mig som en jättesnäll kille.
Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Sociopat. Alla har missförstånd med detta, så folk tror det är något annat än det är. Sociopater har mycket negativa känslor och väldigt mycket känsla av uttråkning och tomhet. De hittar ingen glädje och mening. De struntar även i andras känslor.
Jag ser att jag har vissa drag av sådana saker, men det kanske alla har? För vissa saker stämmer inte alls.