2023-08-21, 14:01
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Du fortsätter skjuta över målet. Eller sprida det ryska narrativet. Jag ser det som samma sak.
Du har tydligen bättre kunskap om omvärlden än vad våra militärer har. Inser du vad du säger??
I övrigt behöver varken jag eller någon annan komma ihåg någonting av vad du påstår.
Hotet från Ryssland?
Om någon fått frågan för 2 år sedan, om Ryssland kommer att starta ett krig i Europa. Vad tror du att svaret hade varit....?

Det fetade ovan
Att nedspela hotet från Ryssland, är skolboksexempel på hur man som ryss ska vilseleda fienden att tro att det är lugnt och fint. Få de/fienden att ta ner garden.
På samma sätt som Putin talade om för omvärlden och Ukraina/Zelsnky, att Ryssland ska inte invadera. Det är bara en militär övning....
En militär övning som fortfarande pågår, inne i Ukraina!

Så sluta med att sprida ryska narrativ!
Om du är svensk och mån om Sverige.
Tack, jag kommer väl ihåg vad som påstods om Ryssland för 2 år sedan. Och för 10 å sedan! Och 15! På min skärm dök det ständigt upp varningar: "Putin rustar! Putin kraftsamlar! Putin lyssnar" osv. osv.
Och enligt Bildt m fl så hade ju Ryssland redan 2008 inlett ett storkrig och Putin var den nye Hitler.

Det är inte våra höga militärers kompetens jag ifrågasätter utan deras integritet. De säger det dom har betalt för att säga. Lägg märke till att dom aldrig ifrågasätts av den tredje statsmakten!

Du har förts bakom ljuset av mediarapportering som i huvudsak består av kopior på vad som prånglas ut från New york Times. Och Atlantic council.

Till sist: jag är mån om Sverige. Just därför menar jag: Vi ska inte bli drabantmakt till någon atlantisk pakt.
Citera
2023-08-21, 14:08
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Initiativ ifrån Finland :

Regeringen vill inte stödja u-länder som står på Rysslands sida i Ukrainakriget – nu skärs det i utvecklingsarbetet

I regeringsprogrammet står det också att Finland inte beviljar bistånd till regeringar eller aktörer som stöder Ryssland i kriget mot Ukraina. Det här lyfte Tavio fram i samband med ambassadörsdagarna i Helsingfors

https://svenska.yle.fi/a/7-10040134

Det gäller att visa upp en tydlig bild.
Det är logiskt och rätt.
Ta emot pengar, från den de stödjer, istället.

Ryssland fortsätter med sin "ofarliga" utspel. För de som tycker att Ryssland och Putin är ofarligt.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/niinist%C3%B6-allt-mer-rysk-press-mot-finland/ar-AA1fvv6q?ocid=hpmsn&cvid=d266df2dd2c6484184a598894 d4a21d7&ei=20

— Vissa personer, som försvarsminister Sergej Sjojgu, har höjt tonläget den senaste tiden och anklagat oss för allt möjligt. Det blir hela tiden mer propaganda mot Finland från ryskt håll, säger Sauli Niinistö.

Niinistö beskriver i sitt sommarprogram hur han redan innan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion hade tankar på ett Natomedlemskap. Anledningen var ett hotfullt tal från den ryska presidenten Vladimir Putin.

— Redan efter Putins tal, där han ville se en rysk intressesfär och krävde att Nato inte skulle utvidgas österut, insåg jag att vi måste hitta på något nytt vad gällde Finlands säkerhetspolitik. Och att hitta något “nytt” som inte var Nato – det var mycket svårt, säger Sauli Niinistö i Sommar i P1.
Citera
2023-08-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Bara jag som får vibbar av McNamara's Morons?

Inte meningen att direkt håna soldaternas intelligens utan deras handlingar och mer en analys av systemet. De förtjänar inte sympatier. Lätt att peka finger men hur många skulle vilja överge sitt liv och fly utomlands med sin familj med troligtvis små om inga resurser samtidigt som man blivit matad att stå upp för landet är det finaste som finns. Kommer alltid finnas individer som väljer path of least resistance. Vietnam all over.
Också talande att Moskvabor pekar finger, lättare att kritisera individer än att sätta sig upp mot sina ledare. Känns ryskt på nåt sätt. Alla är missnöjda men inget vågar ta klivet mot förändring.
Tror mer och mer att det faktiskt är militären som kommer flippa först(runda nummer 2). Inte de mobiliserade utan de med faktiskt kompetens, VDV eller liknande. Efter att bli kringskickade som brandsläckare längs fronten kommer de tillslut ställa sig frågan om det är värt det, framför allt när samma problem sedan Wagners kuppförsök kvarstår.

https://twitter.com/wartranslated/status/1693533407454572789
Ligger mycket i det du just sade "Sinmant". Förmodligen så mycket att det blir ganska exakt så det blir. Tackar för genomtänkta "troenden".
Inte just VDV dock, då dessa inte riktigt är vad du egentligen tänker på förmodar jag( det vore som att jägarförbandens värnpliktiga skulle försöka sig på att ändra styret i Sverige). Men ja, de med faktisk kompetens kommer det garanterat vara (och definitivt är några av dessa äldre vargar från VDV's fasta kompanier) som står bakom den stora oredan som redan står skriven på papper för Ryssland., och precis som du säger, militärer kommer de vara allihop. Om det är att "flippa" dock, det vet jag inte om det riktigt skall kallas. Beror helt på om det tillåts ännu en dretfull "Jeltsin" som frontman i aktionen det.

Det sorgliga är att även dessa garanterat kommer följas blint, hedras ännu lite mer blint och ses som övermäktiga för orsak av just den lilla parentesen du tillade - path of least resitance, och därför vara lika menlösa som alla andra som försökt göra något riktigt utav Ryssland. FÖRUTOM Gorbatjov då.

Låt oss hoppas att det är militärer med minnen från verkligheten som agerar denna gången.

Tack för ett bra inlägg Sinmant
Citera
2023-08-21, 14:11
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Richard Sakwa skrev en liknande framställan med Frontline Ukraine: Crisis in the Borderlands (2015) där EU och "väst" är aktören som ska bedömas, de kan göra rätt eller fel i varje given situation. Ryssland är den andra stora parten i ukrainakonflikten men till skillnad från EU/väst så kan inte Ryssland inte sättas under lupp, Ryssland kan handla med inte göra rätt eller fel. Ryssland är istället enbart något som bör behandlas av andra på rätt sätt.

Ett perspektiv där Ryssland föreställer en beroende variabel, saknar självmedvetande och ansvar, medan omvärlden - främst EU/USA - är den oberoende variabeln, den som gör medvetna val och kan utkrävas ansvar: den aktör man kan justera.
[...]

Tankesättet att västvärlden är den enda part som aktivt kan förväntas stå för sina handlingar och ställas moraliska krav på, har jag inte bara sett i förhållande till Ryssland utan även flera årtionden tidigare i förhållande till diverse diktaturer i världen, utan motsvarande moraliska krav "då det ju är så de fungerar."

Jag är nog benägen att delvis hålla lite med tidigare skribent om att det inte bara handlar om Rysslands utan även vissa icke-ryssars världsbild som lever i västvärlden.
Tankesättet känns ju lite bekant i samband med Koran-bränningarna också då fulla ansvaret läggs på de som medvetet provocerar fram upplopp, medan något ansvar inte alls kan läggas på de skogstokiga muslimer reagerar med upplopp "då de ju är kränkta, och så de fungerar."

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Kan man inte tänka sej att ett fredsavtal ger Ryssland ungefär 15 procent av Ukraina. När man ser amerikansk tv så verkar många på högerkanten tröttnat på stödet till Ukraina.

Det hade kanske varit ett alternativ om konflikten hade varit mer komplicerad och mindre svart och vit, där jag exempelvis i Israel-Palestina kan se att två-statslösning skulle vara långsiktigt mest gångbart.
I fallet Ukraina-Ryssland har Ryssland tillerkänt Ukrainas gränser såväl vid grundandet och Budapest-avtal, som de sedan bröt emot och under de mest pinsamt dåliga förevändningar invaderade av simpla imperialistiska orsaker. Det är sällan konflikter är svarta och vita, men detta krig är inte så långt ifrån det, där det vore väldigt olycksbådande för Europa om imperialistiska invasionskrig lönar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Till alla som tänker att "alla Ryssar är inte onda, så var inte arg på de civila":
https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1693372039724142912

SEXTIOFYRATUSEN ryssar har asgarvat åt en skämtannons på den mördade sexåriga flickans skor.
Lär er detta: Ryssar är aldrig - någonsin - att lita på.
Det kan hända att de inte kan hjälpa det - förmodligen är det p.g.a. den ryska hjärntvätten. Men det ändrar inte det faktum att detta folk är en lägre stående art som saknar mänsklighet.

Någon ryskfödd analytiker beskrev det som att 20% stödjer kriget, 20% är emot och resten är likgiltiga så länge de kan leva sina vanliga liv. Det är ju fortfarande en minoritet, men en statsunderstödd minoritet på 20% är verkligen ingen liten sådan.
Senast redigerad av Pederhosen 2023-08-21 kl. 14:30.
Citera
2023-08-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Tack, jag kommer väl ihåg vad som påstods om Ryssland för 2 år sedan. Och för 10 å sedan! Och 15! På min skärm dök det ständigt upp varningar: "Putin rustar! Putin kraftsamlar! Putin lyssnar" osv. osv.
Och enligt Bildt m fl så hade ju Ryssland redan 2008 inlett ett storkrig och Putin var den nye Hitler.

Det är inte våra höga militärers kompetens jag ifrågasätter utan deras integritet. De säger det dom har betalt för att säga. Lägg märke till att dom aldrig ifrågasätts av den tredje statsmakten!

Du har förts bakom ljuset av mediarapportering som i huvudsak består av kopior på vad som prånglas ut från New york Times. Och Atlantic council.

Till sist: jag är mån om Sverige. Just därför menar jag: Vi ska inte bli drabantmakt till någon atlantisk pakt.

Det är ju helt korrekt att det inleds 2008 och vi borde stoppat skiten då

Bra att du inser det
Citera
2023-08-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jaha. Då var vi nog halvvägs till tokmak då.

Tyvärr har jag ingen aning om hur snabbt resten kan gå men det rör sig i alla fall.

Nu spekulerar jag om strategi men lyckas de nå Tokmak kan de med HIMARS nå hela vägen till kusten. Dvs de kan praktiskt taget skära av landbron från norr till söder. Då skulle Ryssland återigen få förlita sig på pråmar/pontonbroar. De skulle få ett till problem att ständigt lösa.
Ingen turist skulle våga på sig den rekommenderade landbron igen.
Kanske att man får se ett riktigt hot mot landbron till våren.
Citera
2023-08-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Initiativ ifrån Finland :

Regeringen vill inte stödja u-länder som står på Rysslands sida i Ukrainakriget – nu skärs det i utvecklingsarbetet

I regeringsprogrammet står det också att Finland inte beviljar bistånd till regeringar eller aktörer som stöder Ryssland i kriget mot Ukraina. Det här lyfte Tavio fram i samband med ambassadörsdagarna i Helsingfors

https://svenska.yle.fi/a/7-10040134
MYCKET BRA NYHETER!!!! Nu skall vi bara se om Sverige kanske för en gångs skull lyssnar på sina suveräna grannar och kanske ser till att tänka efter lite mer än att bara låta "skutan gå".
Tack du gode ko för Finland, Norge och Danmark när det kommer till "mindre snack, mer göra". Ja, Island är såklart med där också!!!
Citera
2023-08-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Härliga bilder på exploderande ryska stridsfordon. BOOM!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=87a70e28d5925b7deacb011a33399 ec0

Imponerande träffsäkerhet.
Citera
2023-08-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Känslomässigt verkar det vara ett korrekt beslut, men risken är att kaosländer gör sig ännu mer beroende av Ryssland genom ett sådant agerande.
Det vore ju ÄNNU bättre!!! Då kanske dessa "kaosländer" inom kort förstår att deras beroende kommer sluta som det gjort för Venezuela, Kuba, Serbien, Angola och Syrien MF och alla andra ställen där detta "beroende" har börjat med en förhoppning som med garanti ebbat ut i total förstörelse och folk i desperation utan framtid, förhoppningar eller ens en gnutta möjlighet till att förändra något mer än just sin tomt ekande efterfrågan om vart husse(Ryssland) tog vägen.

Mycket bra att dessa länder får fakta svart på vitt ja!
Citera
2023-08-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Nu spekulerar jag om strategi men lyckas de nå Tokmak kan de med HIMARS nå hela vägen till kusten. Dvs de kan praktiskt taget skära av landbron från norr till söder. Då skulle Ryssland återigen få förlita sig på pråmar/pontonbroar. De skulle få ett till problem att ständigt lösa.
Ingen turist skulle våga på sig den rekommenderade landbron igen.
Kanske att man får se ett riktigt hot mot landbron till våren.

De har redan nu problem med transporter p.g.a hör o häpna, lastbilsdäck. Sanktionerna biter.

Citat:
A major new problem is brewing in Russia's army, which could deal a heavy blow to the occupiers' ability to fight in the coming autumn.

The Russian Armed Forces are facing a horrific shortage of truck tyres, without which all the military trucks at the front, "Urals" and KamAZs, will simply stand still.

https://charter97.org/en/news/2023/8/21/560590/
Citera
2023-08-21, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Ligger mycket i det du just sade "Sinmant". Förmodligen så mycket att det blir ganska exakt så det blir. Tackar för genomtänkta "troenden".
Inte just VDV dock, då dessa inte riktigt är vad du egentligen tänker på förmodar jag( det vore som att jägarförbandens värnpliktiga skulle försöka sig på att ändra styret i Sverige). Men ja, de med faktisk kompetens kommer det garanterat vara (och definitivt är några av dessa äldre vargar från VDV's fasta kompanier) som står bakom den stora oredan som redan står skriven på papper för Ryssland., och precis som du säger, militärer kommer de vara allihop. Om det är att "flippa" dock, det vet jag inte om det riktigt skall kallas. Beror helt på om det tillåts ännu en dretfull "Jeltsin" som frontman i aktionen det.

Det sorgliga är att även dessa garanterat kommer följas blint, hedras ännu lite mer blint och ses som övermäktiga för orsak av just den lilla parentesen du tillade - path of least resitance, och därför vara lika menlösa som alla andra som försökt göra något riktigt utav Ryssland. FÖRUTOM Gorbatjov då.

Låt oss hoppas att det är militärer med minnen från verkligheten som agerar denna gången.

Tack för ett bra inlägg Sinmant

Varsågod!

Ja det är de äldre vargarna som jag syftar på. De som själva vandrat upp igenom hierarkin men samtidigt inte glömt bort fotfolket. Det är dessa jag tänker man kan använda till att få med sig tillräckligt stort våldsmonopol, sen kommer alltid någon annan vara hjärnan bakom.
Tror inte heller på en quick fix men hoppas på tillräckligt mycket turbulens för att Rysslands position i Ukraina ska bli ohållbar.
Citera
2023-08-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Haha. Som ett brev på posten så kommer offerkoftornas tjat om eskalering.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Den erövringsbesattas röda linje:
(googleöversatt från danska)https://www.berlingske.dk/samfund/eksperter-har-laenge-frygtet-at-f-16-krydser-putins-roede-linje-nu-gaar

Den ENDA frågan i det hela där är - Hur i helvete tillåts fanstyget sitta kvar på dansk mark när DET, RYSSET kräker ur sig sådan ociviliserad galla på civiliserad mark??

Precis som i Sverige och annanstans så skall ju dessa sitta i spottbänk på närmsta torg 45 sekunder efter sådant uttalande. Det är fortfarande för lite REAKTION gentemot direkt BEVISAD fara här.

En riktig diplomat är skolad till förstånd och vet därmed när man håller käften tills man kan utföra sitt ämbete på riktigt. Dessa är INTE diplomater och skall därför heller inte behandlas som sådana, utan direkt för vad de ÄR - samhällsfaror med med en rysk stämpel i sina pass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in