• 1
  • 2
2023-08-20, 19:56
Medlem
Jag ska åka upp till Hudik och har ingen aning om det går att plocka kantareller där Finns det nån där uppe som kan berätta , antagligen inte .

Om alla delade med sig av sina skogar så kunde vi som älskar att plocka svamp träffa på varandra i skogen och dela vårat intresse.

Jag förstår om nån inte vill avslöja sitt enda ställe på 2 kg kantareller . Men om vi alla avslöjar våra ställen så blir skörden mer jämt fördelad och vi kanske kan dela med av oss till dom som inte kan gå i skogen .

https://maps.app.goo.gl/uPTMzCLd4cbDn2wv6

Där är mitt bidrag till en ruskigt bra kantarellskog .

Om nån kan svara på om det finns kantareller runt Hudik så blir jag glad . Om , växer dom med gran eller björk ?

Dela gärna med dig av en av dina skogar så kanske du träffar nån som kan bli din nya svamppartner ,
Citera
2023-08-20, 20:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
Jag ska åka upp till Hudik och har ingen aning om det går att plocka kantareller där Finns det nån där uppe som kan berätta , antagligen inte .

Om alla delade med sig av sina skogar så kunde vi som älskar att plocka svamp träffa på varandra i skogen och dela vårat intresse.

Jag förstår om nån inte vill avslöja sitt enda ställe på 2 kg kantareller . Men om vi alla avslöjar våra ställen så blir skörden mer jämt fördelad och vi kanske kan dela med av oss till dom som inte kan gå i skogen .

https://maps.app.goo.gl/uPTMzCLd4cbDn2wv6

Där är mitt bidrag till en ruskigt bra kantarellskog .

Om nån kan svara på om det finns kantareller runt Hudik så blir jag glad . Om , växer dom med gran eller björk ?

Dela gärna med dig av en av dina skogar så kanske du träffar nån som kan bli din nya svamppartner ,

Försöker du att lura ut någon stackars flashbackare i skogen..?

Jag förstår din poäng. Däremot hade jag själv inte delat med mig. Lite som när man vet om en plats där man finner hjortron.
Citera
2023-08-20, 20:14
Medlem
53....so whats avatar
Skogens Guld tar man själv.

Men blir förbannad på de som tar dom små rackarna, låt dom växa upp.
Citera
2023-08-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Försöker du att lura ut någon stackars flashbackare i skogen..?

Jag förstår din poäng. Däremot hade jag själv inte delat med mig. Lite som när man vet om en plats där man finner hjortron.

Jo jag försöker lura ut alla fb i skogen som gillar svamp .

Men mest ville jag ha svar på min fråga om Hudik.

Har plockat 95 kg kantareller på 4 dagar så jag har inga problem med att dela med mig .

Här kommer en till skog som jag antagligen inte kommer besöka i år .

https://maps.app.goo.gl/E6xPRJ29vpBfqtVZ7
Citera
2023-08-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Skogens Guld tar man själv.

Men blir förbannad på de som tar dom små rackarna, låt dom växa upp.
Varför inte dela ?

Men håller med om små kantareller som ingen orkar rensa . Låt dom vara , om 1-2 veckor väger dom 5 gånger mer och om inte du eller nån annan får glädjen att plocka den så förhoppningsvis har den spridit sina sporer .
Citera
2023-08-20, 20:27
Medlem
Ingen skulle berätta den lottoraden för någon annan heller om man visste den i förtid.
Avslöjar man ett bra svampställe så blir det ett dåligt svampställe nästa år pga överplockning.
Citera
2023-08-20, 20:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jo jag försöker lura ut alla fb i skogen som gillar svamp .

Men mest ville jag ha svar på min fråga om Hudik.

Har plockat 95 kg kantareller på 4 dagar så jag har inga problem med att dela med mig .

Här kommer en till skog som jag antagligen inte kommer besöka i år .

https://maps.app.goo.gl/E6xPRJ29vpBfqtVZ7

Jaha. Förlåt! Trodde du frågade rent generellt om varför man inte delade med sig.
Om någon delar med sig, blir det att det inte finns kvar till en själv.
Som jag sa, är det likt när man frågar om hjortron. Eller bra fiskeplatser.
Citera
2023-08-20, 20:30
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Varför inte dela ?

Men håller med om små kantareller som ingen orkar rensa . Låt dom vara , om 1-2 veckor väger dom 5 gånger mer och om inte du eller nån annan får glädjen att plocka den så förhoppningsvis har den spridit sina sporer .

Jag menar att när man svept området finns ingen anledning att lura dit andra.
Det är ju inte säkert att det finns nåt som växt upp igen.
Inte heller kan man vara säker på att det finns där det fanns förra året.
Citera
2023-08-20, 20:35
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
... om vi alla avslöjar våra ställen så blir skörden mer jämt fördelad
Hur då av att en massa dönickar dyker upp på samma plats?
Citera
2023-08-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Jag menar att när man svept området finns ingen anledning att lura dit andra.
Det är ju inte säkert att det finns nåt som växt upp igen.
Inte heller kan man vara säker på att det finns där det fanns förra året.

Nä säker kan man inte vara , men nu har jag delat 2 platser som jag inte plockat på . Vore ju dumt att dela dom skogar jag rensat i veckan . Då får vi inga nya plockare i skogen. Men om 3 veckor kommer det antagligen ny svamp där oxå .
Citera
2023-08-20, 20:37
Medlem
Man håller ju på sina ställen. Är tillräckligt svårt att hitta dom som det är när man inte är van vid markerna.

Får nån nys om ett ställe så kan man räkna med att det är rensat tills nästa gång.
Citera
2023-08-20, 20:44
Medlem
Delar inte med mig för att jag vill kunna hålla koll på mina ställen och låta små stå kvar för att växa till sig. Tyvär många som plockar rent och tar även de allra minsta varje gång de hittar kantareller.
Andra svamp-plockare är ju en konkurrens så desto mer du delar med dig desto mindre får du själv.
Har redan en hel del ställen som jag delar med andra plockare men alla ställen som jag har som ''mina hemliga'' där andra inte hittat dem håller jag för mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in