2023-08-21, 09:56
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Vad tror ni?

Kommer kriget eskalera ytterligare nu eller kommer de 42 planen göra att Ukraina kan snabba upp det här med att slänga ut ryssarna från sitt land?

Vad kommer Putler kontra med?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1158116
Nej
Citera
2023-08-21, 10:00
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag tror att Ryssland skulle ha mycket svårt med att slå ut f16 plan över hela Europa med tanke på hur dåligt man krigar hittills

Man har inte vapen med den precision som krävs för att slå ut ett antal plan på en viss plats

Det märks att du fått din information från svt Paasikivi
Citera
2023-08-21, 10:02
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Det märks att du fått din information från svt Paasikivi

Nej jag är neutral och följer kriget som neutral och enligt den synvinkeln så klarar ryssarna inte av detta
Citera
2023-08-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Du läste fel. Allt går enligt plan. Och artilleriet som Ukraina "fick" har levererat över förväntan.
Varför skriver du "fick", det är ju sant. Allt de har har de fått gratis av väst
Citera
2023-08-21, 10:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Vad tror ni?

Kommer kriget eskalera ytterligare nu eller kommer de 42 planen göra att Ukraina kan snabba upp det här med att slänga ut ryssarna från sitt land?

Vad kommer Putler kontra med?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1158116

Flygplan är en sak, men det är systemet som helhet som räknas. Därför behövs bl a:

- Flygbaser, med allehanda skydd, där planen kan klargöras, servas och flygförarna vila.
- Ett fungerande underhållssystem med tillförsel av drivmedel och verkansdelar. Särskilt beväpningen behöver nog studeras i särskild ordning.
- Ett fungerande stridslednings- och luftbevakningssystem. Man kan fundera på vad som krävs för att Ukrainas befintliga system skall kunna integrera västflygplan.
- Ett fungerande targetingsystem, så att man prioriterar mål och uppgifter på ett ändamålsenligt sätt, och därpå följande utvärdering av insatser (BDA).

Härtill kommer förstås frågor om utbildning, långsiktigt underhåll med reservdelar och den taktiska/operativa förmågan.

Detta sagt, så torde möjligheterna för Ukraina att skapa fördelaktigt luftläge, eller till och med luftherravälde, över ockuperat territorium var av mycket stor betydelse för krigföringen. Möjligheterna att också göra insatser in på ryskt territorium, t ex mot broar och anläggningar, skall inte heller underskattas.

Jag är alltid skeptisk till enskilda game changers, utan det är hur hela krigföringssystemet fungerar totalt sett. Annars hamnar vi lätt i förhoppningen att stora krig har ett snabbt slut. Det har det nog inte här, utan det gäller för Ukraina, med stödländer, att arbeta långsiktigt för att Ryssland inte skall vinna kriget. Då kommer till slut Ukraina kunna uppnå sina krigsmål (eller de viktigaste av dem).
Citera
2023-08-21, 10:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Nu har rysslands ambassadör i Danmarkt sagt att f16-donationen innebär en upptrappning av konflikten.
Blir intressant att se vad som sker.
Om inget märkbart sker så vet vi att ryssen inte har något mer att ge
Citera
2023-08-21, 10:15
Medlem
Conceptions avatar
F-16 har mycket bättre radar än sina ryska motsvarigheter. Det är väl där den stora skillnaden ligger. Den har också mindre radarsignatur än ryska Su-35.

Så F-16 kommer att kunna skjuta sina AMRAAMS innan de ryska flygplanen ens upptäckt dem.

Gamechanger, kanske. Men det beror mycket på hur Ukraina använder dem och hur många missiler och robotar de får av USA och övriga länder.

Har vi tur så får de även några AGM-158 JASSM också.
Citera
2023-08-21, 10:30
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
F-16 har mycket bättre radar än sina ryska motsvarigheter. Det är väl där den stora skillnaden ligger. Den har också mindre radarsignatur än ryska Su-35.

Så F-16 kommer att kunna skjuta sina AMRAAMS innan de ryska flygplanen ens upptäckt dem.

Gamechanger, kanske. Men det beror mycket på hur Ukraina använder dem och hur många missiler och robotar de får av USA och övriga länder.

Har vi tur så får de även några AGM-158 JASSM också.

Jag tror att AGM-88 HARM kommer att bli den stora skillnaden. Jag vet att UA utrustat sina Frogfoots med just HARMs, men de är inte alls lika effektiva som på en F-16.
Får UA även AIM-120C kommer ryssarna att få det lite svårare att leka fritt i luften.
Citera
2023-08-21, 10:37
Medlem
kibokos avatar
Den stora faran för Ukrainska jaktplanen har inte så mycket varit luftvärn som MIG31or som långt inifrån ryskt territorium har skjutit in långdistans jaktrobotar med en räckvidd en bra bit över vad amerikanarna har idag. Å andra sidan har F16 integrerad stör och motmedel som borde kunna hantera det än nuvarande gamla flygplan. Och frågan är hur många sådana robotar som ryssarna har kvar.

MIG31an är i princip en upphottade gammal MIG25 från 60-talet som inte har en chans i luftstrid mer än att den kan fly undan både plan och missiler genom att den är extremt snabb. Den har dock en uppgraderad kraftfull radar och kan ta mycket last vilket gör den lämplig just för den typen av distansanfall.
Citera
2023-08-21, 10:40
Medlem
Vi får hoppas att det här är början på slutet på kriget.
Citera
2023-08-21, 10:41
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Jag tror att AGM-88 HARM kommer att bli den stora skillnaden. Jag vet att UA utrustat sina Frogfoots med just HARMs, men de är inte alls lika effektiva som på en F-16.
Får UA även AIM-120C kommer ryssarna att få det lite svårare att leka fritt i luften.

Försäljning av Rb 99. 15 augusti 2023

Riksdagen ger också regeringen ett bemyndigande att under 2023 sälja jaktrobotar av typen Rb 99 (AMRAAM) till USA. USA kommer i sin tur att skänka dessa jaktrobotar till Ukraina och erbjuda Sverige att köpa en modernare version av AMRAAM.

https://www.regeringen.se/pressmedde...h-reservdelar/
Citera
2023-08-21, 10:45
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Ja. Nästa steg blir A-10.

Den vore bra för CAS...och klarar vägbaser bättre än F-16

Underbart om A-10 fick jaga flyende VDV soldater till fots
Samt knäcka deras Konserburkar med sin Gatling

Allt under Haarm bekämpade radarstationer o skydd av F-16