• 1
  • 2
2023-08-21, 08:55
Bannlyst
Meningarna verkar gå isär huruvida det ska gå att hämta ut ett rekommenderat brev utan försändelsenummer/ID. Det ena postombudet säger att det ska gå att komma med enbart ID och hämta ut det, och det andra säger att det inte går. Vad säger ni här? Jag förstår inte varför det inte skulle gå att komma med ID och hämta ut det. Jag har ett rekommenderat brev liggandes just nu som jag inte kan få ut nummer/ID för som jag verkligen, sannerligen behöver akut. Vad gör man? Ombudet där det bör ligga vägrar hjälpa till på alla sätt och vis, och Postnords kundtjänst är min erfarenhet bara goddag-yxskaft av där dom kan lägga på precis när som helst om det blir krångligt.
Citera
2023-08-21, 09:09
Medlem
yz44s avatar
Ett rekommenderat brev aviseras till din adress, om du saknar avin och därmed sändningsnumret så bör avsändaren kunna hjälpa dig med det.
Du behöver alltså inte ha den fysiska avin utan numret räcker (med leg.).
Citera
2023-08-21, 09:15
Medlem
Denoms avatar
Om du varken har avi eller kolli-ID kan du inte hämta ut den, nej.
Citera
2023-08-21, 09:34
Medlem
Megaforces avatar
Räcker med appen om man kan få avin i den om det är kopplat till personnummer. Då loggar man bara in en gång med bank-id. Men det fungerar bara med inrikes rek från myndigheter etc.
Citera
2023-08-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Meningarna verkar gå isär huruvida det ska gå att hämta ut ett rekommenderat brev utan försändelsenummer/ID. Det ena postombudet säger att det ska gå att komma med enbart ID och hämta ut det, och det andra säger att det inte går. Vad säger ni här? Jag förstår inte varför det inte skulle gå att komma med ID och hämta ut det. Jag har ett rekommenderat brev liggandes just nu som jag inte kan få ut nummer/ID för som jag verkligen, sannerligen behöver akut. Vad gör man? Ombudet där det bör ligga vägrar hjälpa till på alla sätt och vis, och Postnords kundtjänst är min erfarenhet bara goddag-yxskaft av där dom kan lägga på precis när som helst om det blir krångligt.

Man får alltid en avi hem till adressen man uppgivit är det gäller rek-brev. Du behöver inte kunna ID-numret, men avin ska skrivas under när du hämtar rek.
Citera
2023-08-21, 10:45
Medlem
welcometorealitys avatar
Hur vet du att du har ett rekkomenderat brev liggandes om du inte har fått några uppgifter alls?
Citera
2023-08-21, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Hur vet du att du har ett rekkomenderat brev liggandes om du inte har fått några uppgifter alls?
Jag vet att det är skickat från banken, men jag kan inte få nummerhelvetet av banken.

Nu har det i alla fall visat sig efter att ha fått BRA support hos Postnord att det är upp till ombudets goda vilja att lämna ut ett rekommenderat brev utan försendelsenummer/ID. Dvs. dom kan, om dom ids, leta igenom dom paket dom har och se om dom kan hitta en bankdosa.
Citera
2023-08-21, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om du varken har avi eller kolli-ID kan du inte hämta ut den, nej.
Se det jag skrev ovan, det går, om man har ett bra/hjälpsamt ombud.
Citera
2023-08-21, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man får alltid en avi hem till adressen man uppgivit är det gäller rek-brev. Du behöver inte kunna ID-numret, men avin ska skrivas under när du hämtar rek.
Nej, i det här fallet hävdar banken att ID:t bara skickas på SMS. Och man måste kunna ID-numret hävdar Postnord på telefon. Se det ovan om att ombudet ändå KAN lämna ut det ändå.
Citera
2023-08-21, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Ett rekommenderat brev aviseras till din adress, om du saknar avin och därmed sändningsnumret så bör avsändaren kunna hjälpa dig med det.
Du behöver alltså inte ha den fysiska avin utan numret räcker (med leg.).
Det går inte att få sändningnummer/ID eller vad det nu kallas från banken tyvärr. Jag har kollat det idag. Det finns på SMS som jag inte har fått då jag inte har tillgång till det numret just nu. Det är rörigt värre, och ska inte behöva vara så här krångligt.
Citera
2023-08-21, 11:12
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Jag vet att det är skickat från banken, men jag kan inte få nummerhelvetet av banken.

Nu har det i alla fall visat sig efter att ha fått BRA support hos Postnord att det är upp till ombudets goda vilja att lämna ut ett rekommenderat brev utan försendelsenummer/ID. Dvs. dom kan, om dom ids, leta igenom dom paket dom har och se om dom kan hitta en bankdosa.

Ring till ditt ombud att de letar i förväg och lägger undan detta sen till dig, så att du slipper bilda en kö där sen och sen visar du ditt ID och hämtar det bara.Berätta att de kommer från en bank eller beskriv detta, banken kanske kan hjälpa dig vad det står i försändelsen.
Senast redigerad av welcometoreality 2023-08-21 kl. 11:14.
Citera
2023-08-21, 11:14
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Det går inte att få sändningnummer/ID eller vad det nu kallas från banken tyvärr. Jag har kollat det idag. Det finns på SMS som jag inte har fått då jag inte har tillgång till det numret just nu. Det är rörigt värre, och ska inte behöva vara så här krångligt.
Testa att kontakta din mobiloperatör eventuellt kan de hjälpa dig med en förteckning över SMS:en du mottagit. Fast, om du nu varken har tillgång till mobiltelnumret du använt, eller en bankdosa, så antar jag att du heller inte har Bank-ID eller något annat sätt att verifiera din identitet för teleoperatören. Då då lär det vara kört, om du inte kan övertyga postombudet att leta igenom de rekommenderade breven efter det som är adresserat till dig (vilket inte torde vara så svårt för ombudet).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in