2023-10-01, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ja du har ratt i att jag inte vet, men kandu klargora ifall du och elektrikern kan gora den dealen under brodramaltiden pa logen ? jag trodde sant var mot reglements-koden inne i logen.
Vi kan diskutera precis vad vi vill förutom religion och politik och hamnar jag mitt emot en läkare och jag upplever att jag har en åkomma så passar jag förstås på att fråga honom om detta, samma om jag hamnar bredvid en som äger en elfirma och jag behöver koppla en utebelysning hemma. Sedan verkar du tro en massa.
Citera
2023-10-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vi kan diskutera precis vad vi vill förutom religion och politik och hamnar jag mitt emot en läkare och jag upplever att jag har en åkomma så passar jag förstås på att fråga honom om detta, samma om jag hamnar bredvid en som äger en elfirma och jag behöver koppla en utebelysning hemma. Sedan verkar du tro en massa.
jamen.sedar da vet jag i alla fall det nu.
tyckte nog att om affars fragor plus religion och politik inte fick dikuteras - vad fasiken kan man da diskutera forutom rovarhistorier

och jovisst kan det kanske tyckas att jag tror mycket, men det ar i en undrande anda.
Citera
2023-10-12, 20:11
Medlem
Boktips! Jag hittade boken Johannesskedet på:

https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=Johannesskedet+&qa=&qt=&qi=&qs=&f=1&fi= &fd=&fs=&pb=&_s=created_at&_d=desc

https://www.akademibokhandeln.se/bok/johannesskedet/9789152757451?tduid=75ea3e6cf6035af7c11dbfdb7c1dd9 0f&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&ut m_campaign=Prisjakt+%28SE%29

https://www.bokus.com/bok/9789152757451/johannesskedet/?utm_source=tradedoubler&utm_campaign=always-on&utm_content=Prisjakt+(SE)&utm_medium=Tradedoubl er%20CPC&tduid_copy=75ea3e6cf6035af7c11dbfdb7c1dd9 0f
Senast redigerad av Reuterholm 2023-10-12 kl. 20:15.
Citera
2023-10-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Boktips! Jag hittade boken Johannesskedet på:

https://www.bokborsen.se/?g=0&c=0&q=Johannesskedet+&qa=&qt=&qi=&qs=&f=1&fi= &fd=&fs=&pb=&_s=created_at&_d=desc

https://www.akademibokhandeln.se/bok/johannesskedet/9789152757451?tduid=75ea3e6cf6035af7c11dbfdb7c1dd9 0f&utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliate&ut m_campaign=Prisjakt+%28SE%29

https://www.bokus.com/bok/9789152757451/johannesskedet/?utm_source=tradedoubler&utm_campaign=always-on&utm_content=Prisjakt+(SE)&utm_medium=Tradedoubl er%20CPC&tduid_copy=75ea3e6cf6035af7c11dbfdb7c1dd9 0f
Du gör väldigt mycket reklam för den skitboken, finns det någon speciell anledning till det eller?
Citera
2023-10-13, 11:55
Medlem
Citat:
Du gör väldigt mycket reklam för den skitboken, finns det någon speciell anledning till det eller?
Hej!
Du kanske redan har redogjort for det i traden men jag orkar inte bladdra tillbaka och kolla.
Men, har du last boken ? (jag antar det efter din korta men talande recension.)

Diskuterar ni sadana har bocker(vare sig de ar avslojande eller inte) pa era ordensammankomster ?
Citera
2023-10-13, 14:59
Medlem
Citat:
Hej!
Du kanske redan har redogjort for det i traden men jag orkar inte bladdra tillbaka och kolla.
Men, har du last boken ? (jag antar det efter din korta men talande recension.)

Diskuterar ni sadana har bocker(vare sig de ar avslojande eller inte) pa era ordensammankomster ?
Det är en tramsbok där författarens namn inte står med, ”förlaget” som ”släppt” boken har ett enda släpp, de har inga andra böcker. Ganska säker på det handlar om en ensamvarg som skrivit och betalt hela upplägget själv från kammaren och nu när ingen visar intresse så använder ”förlaget” Flashback som gratis reklampelare, sedan att ingen nappat visar väl vilken tramsbok detta är, lite dåligt av Flashback att inte genomskåda detta försök till gratis reklam. Blir trist om man skall sitta och läsa trådar här som egentligen är dåligt maskerade reklamkampanjer
Citera
2023-10-13, 15:28
Medlem
Citat:
Varför skulle man inom Svenska Frimurare Orden diskutera böcker som påstår sig avslöja ordens ritualer - när man har tillgång till ritualerna i original..?

Annonsen via Bokbörsen går till en annons från förlaget: eftersom ingen har lagt ut boken till försäljning i andra hand, så kanske det talar emot ett stort läsvärde.
Att i annonsen påstå att Svenska Frimurare Ordens ritualer inte på 250 år har läckts - det är en överdrift. Dels har frimurare bildat nya ordenssällskap i Sverige där man lånat element från frimureriets ritualer, dels har frimureriska ritualer omskrivits i allmänt tillgänglig litteratur ett antal gånger sedan 1735 när frimureriet kom till Sverige.
Citera
2023-10-13, 16:06
Medlem
Citat:
Det är en tramsbok där författarens namn inte står med, ”förlaget” som ”släppt” boken har ett enda släpp, de har inga andra böcker. Ganska säker på det handlar om en ensamvarg som skrivit och betalt hela upplägget själv från kammaren och nu när ingen visar intresse så använder ”förlaget” Flashback som gratis reklampelare, sedan att ingen nappat visar väl vilken tramsbok detta är, lite dåligt av Flashback att inte genomskåda detta försök till gratis reklam. Blir trist om man skall sitta och läsa trådar här som egentligen är dåligt maskerade reklamkampanjer
haha, med din utforliga teori sa kollade jag ocksa narmare ang forlaget, och som du skriver, det ser lite ”fattigt” ut, det stammer sakert som du sager.
Citera
2023-10-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Varför skulle man inom Svenska Frimurare Orden diskutera böcker som påstår sig avslöja ordens ritualer - när man har tillgång till ritualerna i original..?

Annonsen via Bokbörsen går till en annons från förlaget: eftersom ingen har lagt ut boken till försäljning i andra hand, så kanske det talar emot ett stort läsvärde.
Att i annonsen påstå att Svenska Frimurare Ordens ritualer inte på 250 år har läckts - det är en överdrift. Dels har frimurare bildat nya ordenssällskap i Sverige där man lånat element från frimureriets ritualer, dels har frimureriska ritualer omskrivits i allmänt tillgänglig litteratur ett antal gånger sedan 1735 när frimureriet kom till Sverige.
jag borde forklarat min fragestallning tydligare.
vad jag undrade - diskuterar ni sadana har ”literara verk” som till allmanhetens beskadan kanske formedlar en osann och ofordelaktig beskrivning av frimurarorden.
pa sociala medier som har pa FB forsvarar ni er position ibland med tunga for tunga/tand for tand formodligen inte pa uppdrag av orden , men kanske anda sadant har tas upp for diskussion pa era moten ?
Senast redigerad av Kirev 2023-10-13 kl. 16:21.
Citera
2023-10-13, 22:10
Medlem
Citat:
jag borde forklarat min fragestallning tydligare.
vad jag undrade - diskuterar ni sadana har ”literara verk” som till allmanhetens beskadan kanske formedlar en osann och ofordelaktig beskrivning av frimurarorden.
pa sociala medier som har pa FB forsvarar ni er position ibland med tunga for tunga/tand for tand formodligen inte pa uppdrag av orden , men kanske anda sadant har tas upp for diskussion pa era moten ?
Alltså vad man pratar med sin bordsgranne om under måltiden är ju unikt från kväll till kväll men inne i logen sysslar vi inte med sådant.

Vi behöver inte försvara oss och helt ärligt känns det ganska meningslöst, någon påstår något trams som inte är sant så förklarar man att de har fel och då svarar de alltid att man inte har rätt grad, när någon då svarar att den har högsta graden och är ämbetsman så har man ändå inte tillräckligt hög grad. Sedan blandar de hej vilt mellan vårt frimureri och andra ”frimurare” som inte är godkända av oss. Men det slutar alltid med att dessa stollarna vet mer än oss, de har aldrig besökt en loge, ett av våra bibliotek eller någon av våra Frimurarföreninagr men de vet bäst i alla fall.
Sedan tar det någon vecka så komme nästa foliehatt som sett något på youtube och drar samma visa om igen. Sedan pandemin har jag verkligen förstått hur många i världen som är konspirationsteoretiker och sett klart och tydligt att detta är en allvarlig sinnessjukdom, kan bli enorma problem framöver när världen har miljontals människor som är hundra procent säkra på att alla ljuger för de om allt precis hela tiden.
Citera
2023-10-17, 21:05
Medlem
LedBellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reuterholm
Var fick du luft ifrån? Kryp tillbaka till likkistan och fortsätt fantisera om att få bära fruntimmershandskar och förkläde.

Hög nivå den kommentaren.
Kanske dags att sluta gå i kopplet ledd av antisemiter och fascister?
Citera
2023-10-18, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LedBelly
Hög nivå den kommentaren
Oj, vad känsligt det var, fast så ridderligt av dig att komma till försvar av dina frimurarbröder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in