2023-08-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Är väl bara att gå ut i skogen och leta efter passande vegetation så hittar du svamp. Har själv ca 40 svampställen inom rätt liten yta och hittar nya varje år. Det här med svampställen är nästan lika löjligt som hjortronställen. Hjortronfolk är ju helt psyko runt sina "ställen" när faktum är att gå till en myrjävel så finns det hjortron.

Jo norrut finns det hjortron på nästan varenda myr , här nere blir det bara blad på dom flesta myrar .

Jo nog hittar jag svamp där jag själv bor. Men det är bara tur om jag hittar kantareller i Skåne t.ex.

Där växer dom med hassel och andra konstiga łövträd .
Citera
2023-08-20, 22:29
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UHJ
Vet inte vad jag besvarat ? Vill veta om det finns kantareller i Hudik . Om jag besvarat det så berätta gärna för jag har inga aning .

gissningsvis så vill inte folk att du kommer till deras svampställen och plockar 95 kg kantareller
Citera
2023-08-20, 22:30
Medlem
De som händer i hälsingeskogarna stannar där
Citera
2023-08-20, 22:38
Medlem
Triremers avatar
Plockar inte svamp själv men såg folk lasta bilarna fulla vid Kulturen i Östarp. Kommer testa det om jag får för mig att plocka.
Citera
2023-08-20, 22:39
Medlem
Citat:
Jo norrut finns det hjortron på nästan varenda myr , här nere blir det bara blad på dom flesta myrar .

Jo nog hittar jag svamp där jag själv bor. Men det är bara tur om jag hittar kantareller i Skåne t.ex.

Där växer dom med hassel och andra konstiga łövträd .

Ja tänkte inte på götaland. Har bara erfarenhet av sörmland och norrut. Har 5 myrar inom 10 min bilfärd här i Uppland och finns hjortron på alla och lokalfolket är för dumma för att ens fatta att det finns här så blir bra med sylt nå. Svamp finns överallt också. Aldrig gått mer än 5 min utan att hitta utom vissa år då det av vissa anledningar växt dåligt. I år står det ju megakarljohans vart man än tittar. Och helt sjukt mycket kantarell. Längtar tills trattisarna drar iväg.
Citera
2023-08-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Längtar tills trattisarna drar iväg.
förra året plockade jag trattisar för första gången bara för att en tjej bad mig 2 gånger.

Men va fan det är ju inte en svamp som man kan kalla ätbar . Däremot tror jag att rg trumpetsvamp blir plockbara till helgen i mellersta Sverige.
Citera
2023-08-20, 23:54
Medlem
Hur skulle man förklara var svampstället ligger då?
Om det nu skulle vara aktuellt för någon att vilja avslöja det?
Är ju inte så att det finns en adress till svamparna oftast växer dom ju mitt i ingenstans 🤔
Citera
2023-08-21, 00:18
Medlem
Symptms avatar
Kantareller växer över hela Sverige, man kan dela med sig hur mycket som helst om ställen, det finns ALLTID andra ställen, är man tillräckligt bra svampletare så vet man vart det växer även om du aldrig varit där.
Citera
2023-08-21, 00:40
Medlem
inge skoj att plocka svamp längre då skogen är full av fästingar och älgflugor . hade 7 st på mig mig sist fy fan
Citera
2023-08-21, 02:30
Medlem
pn222jws avatar
Varför inte?

Kantareller, grädde, peppar... salt, bacon & tagliatelle...sen tystnar det.
Citera
2023-08-21, 02:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Varför inte dela ?

Men håller med om små kantareller som ingen orkar rensa . Låt dom vara , om 1-2 veckor väger dom 5 gånger mer och om inte du eller nån annan får glädjen att plocka den så förhoppningsvis har den spridit sina sporer .

Där har du själv svarat på varför man inte delar ställen.
Citera
2023-08-21, 09:54
Medlem
Hussefars avatar
Härligt initiativ ändå. TS får en guldstjärna i min anteckningsbok. Hade flera varit som dig så tror jag att fler hade kunnat tänka sig denna hobby. Men det krävs att många inom ett geografiskt område delar med sig av kunskapen vilket jag tyvärr tvivlar på.

Svamp-plockare måste vara bland de mest giriga personer som finns. Nästan så man undrar om dessa plockar för ett genuint intresse eller det är bara för att "man ska ha".

Själv plockar jag ingen svamp, men några bär är alltid trevligt smaka på om man hittar när man vandrar i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in