2023-08-20, 19:40
  #33997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Min poäng är att aktier och bostäder är sammankopplade. Fastigheter och Byggmarknaden är så fundamentala för hela ekonomin.
Nu har börserna gått dåligt ganska länge.

Börserna har gått dåligt samtidigt som utbudet av bostäder fortsätter öka. Om du använder hjärnan så förstår du att BLT härdar ut med sparpengar men så fort ett större antal MÅSTE sälja till miljoner i förlust så är bollen i rullning.

Utbudet fortsätter öka, räntorna fortsätter gå upp, börsen fortsätter gå dåligt. Vi som står utanför marknaden har tålamod, de som är inne på den har det (snart) inte.
Citera
2023-08-20, 19:53
  #33998
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Börserna har gått dåligt samtidigt som utbudet av bostäder fortsätter öka. Om du använder hjärnan så förstår du att BLT härdar ut med sparpengar men så fort ett större antal MÅSTE sälja till miljoner i förlust så är bollen i rullning.

Utbudet fortsätter öka, räntorna fortsätter gå upp, börsen fortsätter gå dåligt. Vi som står utanför marknaden har tålamod, de som är inne på den har det (snart) inte.

Smart logik. Enligt en person i tråden så bör ju priserna falla 80% enligt någon forskning från 1600-talet.
Du har inte heller funderat på att om räntorna ökar eller ligger kvar så spelar det ju ingen större roll ifall priserna går ner säg 10-15% från nu? Det blir ju lika dyrt för dig som står utanför ändå i slutändan eller menar du att ni kommer casha hem bostaden och därmed ducka en hög ränta ?
Citera
2023-08-20, 20:17
  #33999
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Smart logik. Enligt en person i tråden så bör ju priserna falla 80% enligt någon forskning från 1600-talet.
Du har inte heller funderat på att om räntorna ökar eller ligger kvar så spelar det ju ingen större roll ifall priserna går ner säg 10-15% från nu? Det blir ju lika dyrt för dig som står utanför ändå i slutändan eller menar du att ni kommer casha hem bostaden och därmed ducka en hög ränta ?

Snälla säg att du är smartare än att du inte förstår att det är bättre att köpa mindre dyrt med högre ränta (och bara framtida uppsida) kontra att dyrt med låg ränta och bara ha framtida nedsida att se fram emot.
Citera
2023-08-20, 20:26
  #34000
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Snälla säg att du är smartare än att du inte förstår att det är bättre att köpa mindre dyrt med högre ränta (och bara framtida uppsida) kontra att dyrt med låg ränta och bara ha framtida nedsida att se fram emot.

Men priserna har ju redan gått ner och inflationen likaså.
Som ägare av stor villa (400kvm BY) så njuter jag av de låga elpriserna. Detta skall tydligen bestå läste jag i dagens industri häromdagen. Där har du viktig indikering om var priserna är på väg.
Är elpriserna låga , ja då blir det billigare att producera varor och tjänster.
Citera
2023-08-20, 20:27
  #34001
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men priserna har ju redan gått ner och inflationen likaså.
Som ägare av stor villa (400kvm BY) så njuter jag av de låga elpriserna. Detta skall tydligen bestå läste jag i dagens industri häromdagen. Där har du viktig indikering om var priserna är på väg.
Är elpriserna låga , ja då blir det billigare att producera varor och tjänster.
Efter årskiftet så minimeras reduktionsplikten på bränslet. Lär påverka priserna neråt.

Med mera !
Citera
2023-08-20, 20:31
  #34002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Smart logik. Enligt en person i tråden så bör ju priserna falla 80% enligt någon forskning från 1600-talet.
Du har inte heller funderat på att om räntorna ökar eller ligger kvar så spelar det ju ingen större roll ifall priserna går ner säg 10-15% från nu? Det blir ju lika dyrt för dig som står utanför ändå i slutändan eller menar du att ni kommer casha hem bostaden och därmed ducka en hög ränta ?

Självklart spelar det roll om priserna går ned 10-15 % till.

Kontantinsatsen/räntan/amorteringen blir 10-15 % mindre samtidigt som potentiell uppsida per automatik blir större (och nedsida mindre). Mycket mer attraktivt.
__________________
Senast redigerad av LTO 2023-08-20 kl. 20:34.
Citera
2023-08-20, 21:22
  #34003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Självklart spelar det roll om priserna går ned 10-15 % till.

Kontantinsatsen/räntan/amorteringen blir 10-15 % mindre samtidigt som potentiell uppsida per automatik blir större (och nedsida mindre). Mycket mer attraktivt.
Du kan säkert spinna att det är attraktivt att tvingas sälja för mindre än man gav.

Jag kan bara inte komma på hur det skulle kunna vara något positivt men du kan säkert.
Citera
2023-08-20, 21:38
  #34004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du kan säkert spinna att det är attraktivt att tvingas sälja för mindre än man gav.

Jag kan bara inte komma på hur det skulle kunna vara något positivt men du kan säkert.

Man kan få en snyftartikel på Aftonbladet. Om inte det är positivt vet jag inte vad som är!
Citera
2023-08-20, 22:37
  #34005
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du kan säkert spinna att det är attraktivt att tvingas sälja för mindre än man gav.

Jag kan bara inte komma på hur det skulle kunna vara något positivt men du kan säkert.

Det är attraktivt för den som avser att byta upp sig och har degen. Vilket de som avser att göra ett sådant move har; annars hade man väl inte tänkt tanken tänker jag? De som inte gör en liknande flytt är de som precis köpt och inte har så mycket ekonomiska muskler.

Dvs samma säljare som ni ser framför som ska leda till en stor rea men som i verkligheten inte finns; bortsett dödsfall och skilsmässor.
Citera
2023-08-20, 22:56
  #34006
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fastighetspriserna ner 80% alltså 😅😅😅

Hur vore det om du kollade på faktisk data?Googla Herengracht index så inser du mycket snart att realpriserna KAN faktisk falla med 80%.
Det är ingen naturlag att de reala fastighetspriserna stiger långsiktigt, utan Herengracht indexet visar att det fastighetsmarknaden sannolikt är ett nollsummespel (googla)

När skall du slutligen lära dig att inbillning inte är ett bra substitut till utbildning?
Citera
2023-08-20, 23:07
  #34007
Medlem
Träffade en person som bor i HammarbySjöstad
Köpte sin lya där för 3år sedan (coronaköp el vad vi vill kalla det) iaf har lånet löpt ut och 1000kr ränta är nu helt plötsligt 5000kr
Hen ska sälja bilen för gå det gå runt.
Ja ännu en som lever på marginalen

Hur många till finns det !?!?
Ja 23-24 även 2025 lär bli tuff
Citera
2023-08-20, 23:52
  #34008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Träffade en person som bor i HammarbySjöstad
Köpte sin lya där för 3år sedan (coronaköp el vad vi vill kalla det) iaf har lånet löpt ut och 1000kr ränta är nu helt plötsligt 5000kr
Hen ska sälja bilen för gå det gå runt.
Ja ännu en som lever på marginalen

Hur många till finns det !?!?
Ja 23-24 även 2025 lär bli tuff

Även om det såklart är anekdotiskt så har även folk i min bekantskapskrets börjat beklaga sig. Den gemensamma nämnaren i min krets är folk som fått hjälp med kontantinsats av föräldrar, men som har fullt lån att betala av (85-ish procent belåningsgrad). De har så smått också börjat drabbas av höjda avgifter.

En sak jag har märkt är att vissa av dem har, tack vare den låga räntan, vant sig vid att det är ekonomiskt möjligt att plugga lite på universitet och jobba på typ 50%. Något de långsamt börjar inse inte längre kommer vara aktuellt.


Jag förutspår att vi kommer se en hel del avhopp från utbildningar för att jobba mer och/eller försök att hyra ut hela eller delar av lägenheterna. Problemet kommer bli att även det är på väg att bli ”köparens” marknad då utbudet kommer bli större även där.

Interesting times ahead, no doubt …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in