2023-02-16, 22:19
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Knappast. Det är inget vilseledande inblandat, då du är registrerad student, vilket är kravet. Det finns inget resultatkrav för att få behålla sina studentrabatter.

Om man däremot hade ett plastkort (de finns fortfarande i plast på begäran, men de gäller dock inte all kollektivtrafik), avregistrerade sig från sina kurser, och fortsatte använda det så kanske man skulle kunna åka dit på det. Dock något tveksamt, i stort sett omöjligt att verifiera för de flesta företag, och mycket tveksamt att det skulle bli polisanmälan och åtal ens om man blev påkommen. Men är man orolig så är det ju bara att kvarstå i kursen och inte avregistrera sig.
Ok. För det är helt sjukt att jag kan omregistrera mig gång på gång och gå terminen utan att bli utkickad från kursen pga inaktivitet för att de inte märker det. Och att jag genom det kan åka på billiga studentbiljetter i kollektivtrafiken.

Hur kommer det sig att fler inte gör samma sak?
Citera
2023-02-16, 23:19
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Ok. För det är helt sjukt att jag kan omregistrera mig gång på gång och gå terminen utan att bli utkickad från kursen pga inaktivitet för att de inte märker det. Och att jag genom det kan åka på billiga studentbiljetter i kollektivtrafiken.
Jo, visst är det så. Det är lätt att bli och fortsätta vara student på pappret i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Hur kommer det sig att fler inte gör samma sak?
Ja du, det kan man fråga sig. Lathet? En känsla av att man gör fel? Personlig stolthet? Finns nog många olika anledningar.

Jag har rekommenderat till polare som jobbar att göra så, och de tycker att det låter bra att få studentrabatter, speciellt om man pendlar. Men "Jag ska kolla på det sen..." eller "Äh, pallar inte," och så vidare.

Jag vet bara att själv kommer jag ha studentrabatter hela livet, heh.
Citera
2023-02-17, 07:02
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Jo, visst är det så. Det är lätt att bli och fortsätta vara student på pappret i Sverige.

Ja du, det kan man fråga sig. Lathet? En känsla av att man gör fel? Personlig stolthet? Finns nog många olika anledningar.

Jag har rekommenderat till polare som jobbar att göra så, och de tycker att det låter bra att få studentrabatter, speciellt om man pendlar. Men "Jag ska kolla på det sen..." eller "Äh, pallar inte," och så vidare.

Jag vet bara att själv kommer jag ha studentrabatter hela livet, heh.
Gör du också så?
Citera
2023-03-02, 15:01
Medlem
Kort fråga, jag tog examen sommaren 2022, trots detta fortsätter mitt studentkort via studentkortet.se förnyas. det är nu giltigt hela vårterminen. Jag ska nu resa via sj, (mitt kort har loggan) finns det någon risk att resa med studentrabatt då jag har ett giltigt studentkort men inte är aktiv student sen 2022?
Citera
2023-03-18, 22:08
Medlem
Kort fråga som säkert ställts tidigare men;

Är rabatterna som Mecenatkortet producerar spårbara till mig som enskild student d.v.s kan jag få problem om någon annan använder koderna som fås via mitt kort?
Citera
2023-03-27, 15:54
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterdykaren
Kort fråga som säkert ställts tidigare men;

Är rabatterna som Mecenatkortet producerar spårbara till mig som enskild student d.v.s kan jag få problem om någon annan använder koderna som fås via mitt kort?

Många är väldigt generella, typ ”butiksnamnMECENAT”. Sen finns det sådana där man måste vara inloggad på något vis och har en specifik kod som antagligen bara kan användas en gång. Så verkar variera. Men att man skulle få något slags problem har jag svårt att se.
Citera
2023-08-20, 16:54
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Behövs fler kort än Mecenat???

Hej på er! Ny på forumet men jag tror jag fattat sökfunktionen och hittade en snarlik tråd från 2012 som dock var just snarlik, inte lik! - så kändes dumt att bumpa den.

Efter att har jobbat några år ska jag äntligen börja plugga till HT, skaffade Mecenatkortet idag.

Som rubriken lyder, finns ju "Studentkortet" som lockar med "grymma rabatter" plus flera andra liknade kort. Är mest ute efter studentrabatt på SL o dyl och eftersom jag redan har 50-11 appar undrar jag helt enkelt om ni "mer rutinerade" vet ifall det är värt att skaffa något/någon av de andra (digitala) korten???
Citera
2023-08-20, 17:03
Medlem
Inte värt, mecenat räcker fint.
Citera
2023-08-20, 17:19
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Inte värt, mecenat räcker fint.

Misstänkte det - tack för feedback!
Citera
2023-08-20, 18:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådstart inklistrad.

Mod.
Citera
2023-08-20, 19:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyTheBrottom
Hej på er! Ny på forumet men jag tror jag fattat sökfunktionen och hittade en snarlik tråd från 2012 som dock var just snarlik, inte lik! - så kändes dumt att bumpa den.

Efter att har jobbat några år ska jag äntligen börja plugga till HT, skaffade Mecenatkortet idag.

Som rubriken lyder, finns ju "Studentkortet" som lockar med "grymma rabatter" plus flera andra liknade kort. Är mest ute efter studentrabatt på SL o dyl och eftersom jag redan har 50-11 appar undrar jag helt enkelt om ni "mer rutinerade" vet ifall det är värt att skaffa något/någon av de andra (digitala) korten???
Du kan kolla på https://www.studentkortet.se/ om du ser någon rabatt du gärna vill ha som inte finns på Mecenat.

I allmänhet så räcker dock Mecenat fint. Både korten funkar i kollektivtrafiken.
Citera
2023-08-20, 19:26
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Du kan kolla på https://www.studentkortet.se/ om du ser någon rabatt du gärna vill ha som inte finns på Mecenat.

I allmänhet så räcker dock Mecenat fint. Både korten funkar i kollektivtrafiken.

Tack för feedbacken och länken!

(mest en fråga om alla dessa evinnerliga appar... ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in