2023-08-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Rätt åt hyrespacket. Det hånflinades åt bostadsägarna när räntan påverkade deras boendekostnader.

Menar du att ett par hundra tusen hyresgäster faktiskt stod och hånflinande åt dig eller syftar du på de imaginära hyresgästerna som bor gratis i din hjärna och som verkar ha en osund fixering vid?
Citera
2023-08-20, 14:18
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det provocerar att de kommunala bostadsbolag börjat kryddat sina intäkter genom standardhöjande renoveringar, vilket för hyresgästen ger ökad hyra på 50-150% och ökad vinst för bolagen. Än mer provocerande är att vinsten inte hålls inom bolaget utan transfereras till kommunerna för att rädda den kommunbudget som grundskoleutbildade politiker inte har förmåga att hålla.

Exempel på hur de kommunala bostadsbolagen börjat systematisera smyghyreshöjningar:

1. Jag ville ha in TM/TT i min hyresrätt dvs direkt betala för installation och maskiner + eventuellt ta med maskinerna vid flytt. Tidigare har detta alltid varit tillåtet, nu gick det ej, istället ville bolaget ta hela kostnaden och höja hyran pga standardhöjning med 300kr/månad.

2. Köket renoverades enligt underhållsplan dvs nya luckor, bänkskivor vitvaror, tapeter och golv, detta skulle alltså inte ge påslag på hyran. Dock ville jag ha kakel istället stänkskiva, vilket inte tillhör standard. Även där ville jag betala hela kostnaden för material och arbete, vilket skulle innebära 1300kr enligt uppgift från bolaget. Snabbt ångrade de sig och informerade om att inte heller där fick jag betala kostnaden utan istället skulle det bli ett påslag på hyran för standardhöjning dvs 36kr/månad.

Mellan tumme och pekfinger innebär detta att hyrespåslaget för standardhöjningarna skulle innebära att standardhöjande material och arbetet är avbetalt inom ca 3 år, därefter vinst.

Jobbigt att bo i någon annans lägenhet, eller hur?

Detta är ett svar på den hårt reglerade hyresmarknaden i Sverige. Innan har hyresbolagen haft på känn att det inte kommer att gå att underhålla husen med de avsättningar som går att göra med dagens reglerade hyreshöjningar. Nu har de svart på vitt att det inte går så det kommer att bli mycket vanligare med stora ingrepp som höjer standarden och därmed hyran.
Citera
2023-08-20, 14:25
Medlem
Citat:
Är väl kanon. Då bromsar inflationen in fortare.

Och bostadspriserna faller fortare. Dubbel kanon.

Får du inte sålt lägenheten?
Citera
2023-08-20, 14:25
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Och bostadspriserna faller fortare. Dubbel kanon.

Får du inte sålt lägenheten?
Jag ska inte sälja
Citera
2023-08-20, 14:33
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det provocerar att de kommunala bostadsbolag börjat kryddat sina intäkter genom standardhöjande renoveringar, vilket för hyresgästen ger ökad hyra på 50-150% och ökad vinst för bolagen. Än mer provocerande är att vinsten inte hålls inom bolaget utan transfereras till kommunerna för att rädda den kommunbudget som grundskoleutbildade politiker inte har förmåga att hålla.

Exempel på hur de kommunala bostadsbolagen börjat systematisera smyghyreshöjningar:

1. Jag ville ha in TM/TT i min hyresrätt dvs direkt betala för installation och maskiner + eventuellt ta med maskinerna vid flytt. Tidigare har detta alltid varit tillåtet, nu gick det ej, istället ville bolaget ta hela kostnaden och höja hyran pga standardhöjning med 300kr/månad.

2. Köket renoverades enligt underhållsplan dvs nya luckor, bänkskivor vitvaror, tapeter och golv, detta skulle alltså inte ge påslag på hyran. Dock ville jag ha kakel istället stänkskiva, vilket inte tillhör standard. Även där ville jag betala hela kostnaden för material och arbete, vilket skulle innebära 1300kr enligt uppgift från bolaget. Snabbt ångrade de sig och informerade om att inte heller där fick jag betala kostnaden utan istället skulle det bli ett påslag på hyran för standardhöjning dvs 36kr/månad.

Mellan tumme och pekfinger innebär detta att hyrespåslaget för standardhöjningarna skulle innebära att standardhöjande material och arbetet är avbetalt inom ca 3 år, därefter vinst.
Mycket trevlig läsning. Man njuter!

Hoppas det blir ordentliga påslag, så att bolagen gör bra med vinster. Det är dom väl värda!

Klart hyrestorskarna ska få betala för sig! Bara för dom att bita i kudden och ta emot
Citera
2023-08-20, 14:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, det är denna eventuella "negativa spiral" som jag anser mest systemhotande i dagsläget. Har viss insyn i kontorshotell-sfären och det är många mindre företagare som har sagt upp sina hyresavtal det senaste året. Kan ju vara positivt - att de har 'vuxit ur kläderna' - men jag befarar not i de flesta fall.

Du tror nog rätt, de allra flesta branscher håller andan just nu, de som sitter någorlunda tryggt verkar varken skala upp eller ned, de avvaktar. Många har däremot börjat skala ned, märks framförallt inom branscher som ligger byggsektorn nära.

Citat:
Folk kommer att prioritera att betala boendet, ja. Det är i princip det sista man ger upp, efter den sista burken vita bönor i tomatsås är konsumerad. Det man ska hålla koll på, som en indikator, är antalet pausade amorteringskrav (om det finns statistik på det). Detta kan mycket väl vara en av sista säkerhetsventilerna som folk tar till.

Angående ansökningar och beviljade amorteringspauser: "Några exakta siffror över hur många kunder det rör sig om vill bankerna inte uppge." - gissa varför bankerna inte vill uppge detta, vilket i sig ger goda skäl att tolka in att det finns fog att dra öronen åt sig.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-ansoker-om-att-pausa-amorteringar

Citat:
Men just idag lever folk fortfarande gott. Priset på resor till medelhavet steg i somras pga hög efterfrågan. Men hotet finns absolut där på sikt och det kan gå snabbt - det gör det ofta vid lågkonjunkturer. Och det kommer att vara många som kommer att bli kvitt jobbet om konsumtionen sjunker. En paradox kan vara att centralbankerna då vill sänka räntan för att stimulera ekonomin, men i ett läge där inflationen då tar fart, blir det ju lite "damn if you do, damn if you don't". Så den exakta utgången är alltid lika svårförutsedd.

Det tar dock tid innan konsekvenserna syns i Sverige, inte minst tack vare den höga anslutningen till a-kassor och den numer populära möjligheten att lägga till inkomstförsäkring, vilket ger falsk trygghet och riskerar att göra flaskhalsen ännu smalare och paniken än mer påtaglig. Sett till hur media/banker/politiker/mäklare agerar just nu så tolkar jag det som att de gör sitt yttersta för att inte skapa panik och stimulera till fortsatt konsumtion.

Citat:
Sedan, med foliehatten lätt på svaj, kan man ju undra om inte sysselsättningsstatistiken redan är "friserad" med en massa "åtgärdsjobb" och dyligt. Ungdomar som läser Harry Potter-vetenskap under ett sabbatsår medan dom "kommer på vad de vill bli" räknas väl också som "sysselsatta"?

Absolut! Sverige har sedan 90-talet svart bälte i att inte presentera faktisk arbetslöshet. Sysselsättningsgraden är en skam, ett skämt. Det enda som är intressant är andelen självförsörjande utifrån egen, osubventionerad, prestation. Statistisk sysselsättningsgrad "svenska modellen":

"En sysselsatt person är en person som under en viss vecka (referensveckan) utfört något arbete i minst en timme(!) som anställd, egen företagare eller medhjälpare(!) i företag tillhörande en familjemedlem."
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/tabell-och-diagram/sasongrensade-data/tidsserie-over-sysselsattningsgrad-15-74-ar/
Citera
2023-08-20, 14:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Du är medveten om att en vändning kommer va? Om inte, kan du inte vara särskilt gammal. Kanske inte ens myndig?

Bostadsmarknaden har rört på sig sedan urminnes tider. Det här är inget unikt.

Anledningen till att Ikano och andra aktörer får panik är ju för att dom inte vet när vändningen kommer. Och dom har pengar som måste in.

Lika mycket som du skrattar nu, kommer du gråta framöver när priserna går uppåt igen.

Jag förmodar att du hyr din bostad?

Just vem försöker du övertyga?
Det handlar för övrigt om att inflationen måste hanteras, i alla fall så tillvida att den inte fortsätter att stiga.

I slutändan kommer det troligtvis handla om vem man vill rädda: de överbelånade eller kronkursen, dvs landet
Citera
2023-08-20, 14:47
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Jag har en månadsinkomst på ca 60 000 och min sambo har 40 000. Vi har två barn och bil.
När jag räknar på ett bolån nu i olika bankers online-tjänster med 1 miljon i kontantinsats så får vi låna 5,5 miljoner max. Vi får alltså med dessa förutsättningar knappt ihop till en normalvilla i Stockholm.
Månadskostnaden ligger då på ca 41 000 kr/mån.
Hur mycket tror du egentligen folk kommer handla bostäder?

En BLT med nyreggat konto som, likt ett antal andra överbelånade i tråden, inbillar sig att de kan snacka ner räntan.

Tar man en titt på Herengracht indexet inser man att fastighetspriser (rensat för inflation) kan falla med 80% (1736-1815)
Citera
2023-08-20, 14:48
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Just vem försöker du övertyga?
Det handlar för övrigt om att inflationen måste hanteras, i alla fall så tillvida att den inte fortsätter att stiga.

I slutändan kommer det troligtvis handla om vem man vill rädda: de överbelånade eller kronkursen, dvs landet
Så inflationen är här för evigt menar du?

Önskar dig lycka till, och hoppas att du kan krya på dig om så är fallet...
Citera
2023-08-20, 15:06
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Jobbigt att bo i någon annans lägenhet, eller hur? Detta är ett svar på den hårt reglerade hyresmarknaden i Sverige. Innan har hyresbolagen haft på känn att det inte kommer att gå att underhålla husen med de avsättningar som går att göra med dagens reglerade hyreshöjningar. Nu har de svart på vitt att det inte går så det kommer att bli mycket vanligare med stora ingrepp som höjer standarden och därmed hyran.

Du har fel, problemet förklaras med 2 faktorer:
1) Inkompetens i ledningen för de kommunala bostadsbolagen, skillnaderna mellan de kommunala bostadsbolagen är anmärkningsvärt stora.
2) Transfereringarna från de kommunala bostadsbolagen till kommunerna.

Det finns många kommunala bostadsbolag som klarat av både löpande underhåll (omfattande renoveringar inkluderat) och investeringar på bas av attraktiva hyresnivåer som gett hälsosamma vinstmarginaler.

Citat:
Mycket trevlig läsning. Man njuter! Hoppas det blir ordentliga påslag, så att bolagen gör bra med vinster. Det är dom väl värda! Klart hyrestorskarna ska få betala för sig! Bara för dom att bita i kudden och ta emot

Sedan bubbel-ts har jag köpt hus, byggt hus och köpt brf. Av solidariska och samhällsekonomiska skäl anser jag, i egenskap av att vara skattebetalare, att miljonprogrammen och deras syfte kan räknas som ett av de bästa politiska beslut som fattats av svenska politiker. Begriper du att för varje standardhöjande renovering som ger 50-150% hyreshöjning så ökar fördelningsproblematik och bidragskostnader? Nej. För då hade du ansett att det är bra att allmännyttan fortsätter erbjuda underhållna standardbostäder till låg månadshyra.
Senast redigerad av Lava 2023-08-20 kl. 15:10.
Citera
2023-08-20, 15:26
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Tror jag knappast. Dock vore det inte någon dum sak egentligen.

Blir raset riktigt stort, blir också vändningen/ökningen riktigt stor. Pendeln går åt båda hållen. Så vi som äger bostäder, och vill bo kvar några år framöver, ser nog dom största vinsterna om priserna faller kraftigt.

Skulle priserna sjunka med dagens nivå, till en botten på 30-40% kommer köpkraften och budkraften vara BRUTAL. Så även efterfrågan. Fler kommer kunna köpa. Fler kommer vilja köpa.

När det väl vänder och folk inser att en uppgång är på G och att det finns vinster att göra kommer det bli riktigt roligt!

Köpkraften och riskviljan har funnits för att folk har haft vinster från sin "bostadskarriär" med sig, samt vågat belåna sig upp över öronen i tron på ständigt stigande priser. När de pengarna, och förväntningarna, försvinner så faller både köpkraften och riskviljan dramatiskt. Svenska bostadsmarknaden är ett korthus. Det är t.ex. därför kronan rasar.
Citera
2023-08-20, 15:37
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Köpkraften och riskviljan har funnits för att folk har haft vinster från sin "bostadskarriär" med sig, samt vågat belåna sig upp över öronen i tron på ständigt stigande priser. När de pengarna, och förväntningarna, försvinner så faller både köpkraften och riskviljan dramatiskt. Svenska bostadsmarknaden är ett korthus. Det är t.ex. därför kronan rasar.
Du behöver ingen vinst från någon tidigare bostadskarriär för att köpa bostad. Varken förr, nu eller framöver.

Däremot krävs det disciplin, vilja och lite jävlar anamma. Detta har inte alla. Och då slutar det med hyresrätt i pissghettot. Man skiljer agnarna från vetet.

Så har det alltid varit. Så kommer det alltid att förbli.

Köpkraften, den finns idag. Köpviljan, den kommer igen så småningom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in