• 1
  • 2
2023-08-19, 23:08
Medlem
Tja!
Det här med att byta ut en gammal element mot en handukstorkare.
Vad ska jag tänka på?..rekommendation på handukstorkare?
Citera
2023-08-20, 06:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sioso
Tja!

Det viktigaste att tänka på är att om du byter rakt av och elementet var den enda värmekällan i badrummet så klarar inte handdukstorken att värma badrummet fullt ut. Du behöver även ha ett element för värmen eller ha golvvärme.
Citera
2023-08-20, 08:34
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sioso
Tja!

Det kostar en massa el kan jag säga. Jag hade en handdukstork i min förra lägenhet. Värmen var inte bra från elementet så jag hade handdukstorken på hela tiden (var avstängd tidigare). Oj! Elräkningen gick upp rejält.

/SS
Citera
2023-08-20, 10:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag har en handdukstork utan timer. Den var skapligt billig, ett par tusen. Handdukstorkar, liksom mycket annat man köper för bad, kan ju vara hur dyrt som helst. Men ibland hade det varit bra om den haft timer, så att du kör den en liten stund när den behövs, och minskar risken den stått på när du varit borta nån vecka. Om det kan funka som tips.
Citera
2023-08-20, 10:30
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det viktigaste att tänka på är att om du byter rakt av och elementet var den enda värmekällan i badrummet så klarar inte handdukstorken att värma badrummet fullt ut. Du behöver även ha ett element för värmen eller ha golvvärme.
Nej det behöver man inte. Går utmärkt med bara tork. Jag har en från hafa och det är den bästa på marknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Det kostar en massa el kan jag säga. Jag hade en handdukstork i min förra lägenhet. Värmen var inte bra från elementet så jag hade handdukstorken på hela tiden (var avstängd tidigare). Oj! Elräkningen gick upp rejält.

/SS
Nej det gjorde den inte. En handdukstork drar väldigt lite ström trots sin effektivitet. Du har nog drömt.
Citera
2023-08-20, 10:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Nej det behöver man inte. Går utmärkt med bara tork. Jag har en från hafa och det är den bästa på marknaden.

Det beror på storlek på badrum och handdukstork.

Har själv Hafa btw.
Citera
2023-08-20, 10:35
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Det beror på storlek på badrum och handdukstork.

Har själv Hafa btw.
Vi snackar nu om normalstort badrum. Inget hundra kvadratmeter.
Citera
2023-08-20, 10:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vi snackar nu om normalstort badrum. Inget hundra kvadratmeter.

Självklart handlar det inte om badrum på hundra kvadratmeter.
Citera
2023-08-20, 10:39
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Självklart handlar det inte om badrum på hundra kvadratmeter.
Varför drar du då upp storleken om det nu handlar om normalstort badrum?
Citera
2023-08-20, 10:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Varför drar du då upp storleken om det nu handlar om normalstort badrum?

Varför drar du upp ett enskilt fall?

Det är möjligt att det räcker hos dig, men att ta ett enstaka fall som bevis för att man aldrig behöver extra värmekälla är enbart korkat.

Det normala rådet att tänka på från en VVS-installatör är att kunden ska beakta skillnaden mellan radiator och handdukstork.
Citera
2023-08-20, 10:47
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Varför drar du upp ett enskilt fall?

Det är möjligt att det räcker hos dig, men att ta ett enstaka fall som bevis för att man aldrig behöver extra värmekälla är enbart korkat.

Det normala rådet att tänka på från en VVS-installatör är att kunden ska beakta skillnaden mellan radiator och handdukstork.
Det tror jag nog att gemene man förstår. Om man nu inte är autistisk vill säga, vilket du verkar vara.
Citera
2023-08-20, 11:43
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Nej det gjorde den inte. En handdukstork drar väldigt lite ström trots sin effektivitet. Du har nog drömt.

Ta bort handdukstorken
Att ha en handdukstork hemma är mycket onödigt då handdukarna torkar av sig själv. I trångbodda bostäder kan det finnas ett större behov då det annars kan bli så att våta handdukar hängs på varandra och aldrig riktigt torkar. Detta medför bakterietillväxt och är inte särskilt bra.

Dock är det så att handdukstorken drar otroligt mycket el. En normalstor handdukstork drar ungefär 60 w. De flesta stänger aldrig av handdukstorken utan har den på hela tiden. Det betyder att om du har på din handdukstork i ett dygn så kommer den förbrukat 60 w x 24 h = 1440 Wh vilket är det samma som 1,44 kWh. Har du ett elpris på cirka 2 kr/kWh så landar du på ett dagspris på cirka 3 kronor vilket blir ungefär 1000 kronor på ett år. Det är en onödig kostnad både för dig och för miljön då du i de flesta fall kan låta handduken torka istället.

https://www.elektrikerstockholm.nu/h...saker-i-hemmet

Jaha, min handdukstork var på 100W så det blir 2,4 kWh varje dag eller 72 kwh för en månad. Min elräkning blev större, på baksidan kan man jämföra månaderna och det var skillnad.

Du vaknade på fel sida och har en dålig dag.

/SS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in