Citat:
Ursprungligen postat av
yessyy
Fint och bra svar. Att skilja på missbruk och personlighet är väl den stora svårigheten. Man vet inte om beteendet grundar sig i missbruksproblematik eller om det är ett personlighetsdrag. När man får reda på missbruket först i efterhand funderar man på vad som varit vad. Även om missbrukaren påstår sig varit ren så förstår man att beroendet alltid lurar i bakgrunden och påverkar på ett eller annat sätt.
Att ha svårt med känslor och därför agera undvikande är väl typiskt för missbrukarpersonligheter, de dövar sina känslor med droger eller annat. De flesta brukar väl neka missbruk vid frågan eftersom de vet att många då flyr fältet.
Jag tycker det blir lite för tight och enkelspårig beskrivning och vänder mig mot ordet missbrukarpersonligheter.
Missbruk finns överallt och i alla samhällsklasser och alla yrken. Någon dövar känslor en annan gillar ruset, en tredje självmedicinerar osv
Ett kemiskt beroende gör ting med en person, t.ex. har du ju en beskrivning ovan. Men då är du i kontakt med beroendet/ruset och inte personen.
För din egen skull försök skilja lite på person och missbruk. Du blev kär i en person, inte i drogerna/spriten. Bara han vet om hans känslor för dig var äkta eller inte. Mest troligen har han inte lämnat dig för något du gjort, troligen ville han inte såra heller, det handlar nog inte alls om dig. Det som är viktigt är att fokusera på det som var gott och sen gå vidare.
Jag förstår absolut om du inte vill hamna i liknande igen men då är det ju bättre att du i framtiden säger att du tidigare träffade någon med ett missbruk och nu är rädd för att bli sårad igen.
Tycker manipulerade är en bättre indikation än undvikande, så som beskrivs ovan.
På folk som haft ett substans missbruk finns ofta en del fysiska tecken. Tror du har bättre utgångsläge om du kikar efter det istället för attribut/personlighetsdrag.
Jag rekommenderar inte heller en relation med någon som har ett missbruk. Medberoende är ett levande helvete (är född in i det). Men oavsett så bygg upp dig själv, ha ett starkt eget liv, egna pengar, egna intressen då blir det inte en så stark reaktion utifall att du skulle träffa på detta igen.