Citat:
Det är lätt att inse att det bästa för Sverige är att förbjuda koranbränningar. SD kan förstås inte ta denna sida eftersom många av deras väljare vägrar, och Jomshof inte skulle gå med på det. Men jag tror många inom SD förlitar sig på att övriga partier i Riksdagen röstar genom det.
Yttrandefrihet har alltid begränsningar. Det finns ingen absolut yttrandefrihet. När något på allvar hotar landets säkerhet och stabilitet måste det förbjudas.
Inte ens liberala argument är hållbara. De anser att man ska få yttra vad man vill för att kunna komma fram till en sanning. Att bränna Koranen åstadkommer inte ett sådant utbyte av åsikter.
Yttrandefrihet har alltid begränsningar. Det finns ingen absolut yttrandefrihet. När något på allvar hotar landets säkerhet och stabilitet måste det förbjudas.
Inte ens liberala argument är hållbara. De anser att man ska få yttra vad man vill för att kunna komma fram till en sanning. Att bränna Koranen åstadkommer inte ett sådant utbyte av åsikter.
Du är en sån jag syftar på i mitt inlägg, d.v.s. en som inte förstår varför principer är viktiga för att ett samhälle ska fungera.
Ett huvudsyfte med yttrandefriheten är att vi ska kunna komma fram till sanningen. Om man godtyckligt börjar införa undantag för ditten och datten gör man den processen omöjlig, och saker och ting blir slutligen som i totalitära länder där människor ljuger och saker går åt pipsvängen. Tjernobyl är ett bra exempel på vad som händer när sanningen blir förbjuden.
Och givetvis kan ingen ges tolkningsföreträde för vad som är sant och falskt. Att just du tycker att kritik mot islam inte har något med 'sanning' att göra är fullständigt irrelevant.
Ett annat syfte, som primärt bra komiker och provokatörer fyller, är att vara just provokativa med sina yttranden för att pusha tillbaka mot reella inskränkningar och testa var hoten mot yttrandefriheten finns och på så sätt hålla den levande.