2023-08-19, 20:15
Medlem
Jag har stått utanför arbetsmarknaden nu ett antal år. Jag vet att jag fanns i Lexbase, Mrkoll, Verifera etc. Ja alla HR systemen som gallrar bort en direkt om man är dömd för brott och frikänd för brott. Jag var ren och är ren i polisens belastningsregister.
Jag visste inte om att jag gallrades bort och sökte 1000+ jobb och fick 3-4 intervjuer men inget jobb.

Det känns som det matchas såligt på arbetsmarknaden. Jag har mycket kunskap och erfarenhet av arbete (på kontor) i många branscher och har jobbat 20 år ca men nu är det stopp.

Det känns konstigt att nyutbildade 20-30 åringar kommer in på jobb på löner 28-40 000 hela tiden och jag som kan så mycket mer och är beredd att jobba för samma eller tom lägre än så inte har en chans bara pga lucka i CVt nu och även att Verifiera ligger kvar och blockar mig. Det är ganska fattig tillvaro på a-kassa och olika stödprogram år efter år. Det hjälper inte att det är skönt med fritid. Det är inte det man vill ha. Möjligen fritid om man är ekonomiskt oberoende men mina buffertar är slut.

Hur kan det vara möjligt att matchningen går så dåligt? Jag skulle kunna ta de tråkiga jobb som inte ungdomarna vill ha. Jag skulle kunna ta de lågavlönade jobben, bemanningsföretag m.m. och hanka mig fram men nej. Intresse noll.
Jag har sökt Foodora, McDonalds m.m. De är inte heller intresserade.

Går det att få jobb som arbetslös 40+ med lucka i CVt och som blockas av verifiera.se (även teamtailor, varbi och alla de andra HR systemen)
Vad ska jag egentligen göra? Kan man jobba som digital nomad / på distans med olika saker och ta fram rapport i word / xls? Göra uppgifter åt andra företag? Vad ska jag (och andra i samma sits) sikta in oss på? Jag har alltså 4 årig högskoleexamen.
Citera
2023-08-19, 20:22
Jag vet att t. ex Transcom tar in kriminella och folk som varit åtalade. Sen borde det även fungera med Webhelp. Om du nu skulle trivas med kundservice. Annars kanske utlandet skulle fungera?
Citera
2023-08-19, 20:30
Medlem
pn222jws avatar
Ja, många små jobb och "gigs" - där kan du knyta värdefulla jobb-kontakter...kämpa på!
Citera
2023-08-19, 20:34
Bannlyst
Jag vet människor som fått nytt jobb och varit över 50.
Citera
2023-08-19, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LASSE86516
Går det att få jobb som arbetslös 40+ med lucka i CVt och som blockas av verifiera.se
Ibland förekommer typ mässor där företag ställer ut och som arbetssökande kan gå på. Jag var på en sådan inom mitt yrke, och det var väldigt enkelt att få kontakt. Flera erbjöd enklare intervjuer redan på plats.

Sedan beror det såklart vad du varit dömd för. Ett jävla skit det där med Verifiera.
Citera
2023-08-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag vet att t. ex Transcom tar in kriminella och folk som varit åtalade. Sen borde det även fungera med Webhelp. Om du nu skulle trivas med kundservice. Annars kanske utlandet skulle fungera?
Tack för tipsen. Jag hade gärna tagit jobben men det behöver vara inom ca 5 mil där jag bor (har barn) eller bara på distans.

Transcom har bara jobb i Mälardalen. Jag bor i Småstad i Götaland. https://www.transcom.com/se/karriar/jobbmojligheter/

När man ska söka jobb hos webhelp https://jobs.webhelp.com/job/tt-se-3051774/ ska man "uppge 1-2 referenser". Jag har nog ingen jag kan ha som referens för att få jobba i kundtjänst på webhelp. Det är ett jobb med lön 17-23 000 kr. Jag kan lika gärna skriva att jag blivit sinnessjuk på min facebook. Jag är akademiker 40+ med tidigare flera chefsjobb och jobbat i nästan 20 år. Om någon av mina bästa jobbkontakter, som är så bra så jag kan använda denne som referens, får reda på att jag ska försöka jobba i kundservice så får jag nog byta namn och säga upp hela min bekantskapskrets och skaffa en ny.
Citera
2023-08-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Ja, många små jobb och "gigs" - där kan du knyta värdefulla jobb-kontakter...kämpa på!
Ahh okej. vilka då? Jag testade Taskrunner och där blev jag blockad på deras bakgrundskontroll. Jag har rent polisregister men förekommer hos andra pga frikänd för brott (ofredande).
Jag testade Foodora och de var inte heller intresserade. Verkar som nyanlända utan utbildning står högre i kurs hos Foodora än en akademiker 40+ med 20 års arbetslivserfarenhet.
Citera
2023-08-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaxWork
Jag vet människor som fått nytt jobb och varit över 50.
Coolt har du några exempel? Fanns de i Lexbase och hade de flera års lucka i CVt?
Citera
2023-08-19, 20:53
Citat:
Tack för tipsen. Jag hade gärna tagit jobben men det behöver vara inom ca 5 mil där jag bor (har barn) eller bara på distans.

Transcom har bara jobb i Mälardalen. Jag bor i Småstad i Götaland. https://www.transcom.com/se/karriar/jobbmojligheter/

När man ska söka jobb hos webhelp https://jobs.webhelp.com/job/tt-se-3051774/ ska man "uppge 1-2 referenser". Jag har nog ingen jag kan ha som referens för att få jobba i kundtjänst på webhelp. Det är ett jobb med lön 17-23 000 kr. Jag kan lika gärna skriva att jag blivit sinnessjuk på min facebook. Jag är akademiker 40+ med tidigare flera chefsjobb och jobbat i nästan 20 år. Om någon av mina bästa jobbkontakter, som är så bra så jag kan använda denne som referens, får reda på att jag ska försöka jobba i kundservice så får jag nog byta namn och säga upp hela min bekantskapskrets och skaffa en ny.
Förstår inte hur Foodora och McDonalds skulle vara bättre än kundservice, lejonparten av de där är ungdomar och inte tjänar de bättre än 23.000 (okej några procent kanske gör det). I kundservice kan man ju dessutom köra med alias, alltså använda annat namn än sitt riktiga. Står du på donken så kan du inte ha rånarluva och folk kommer se vem du är.
Citera
2023-08-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ibland förekommer typ mässor där företag ställer ut och som arbetssökande kan gå på. Jag var på en sådan inom mitt yrke, och det var väldigt enkelt att få kontakt. Flera erbjöd enklare intervjuer redan på plats.

Sedan beror det såklart vad du varit dömd för. Ett jävla skit det där med Verifiera.
Mycket bra tips det tror jag. Jag ska hålla utkik efter jobbmässor och liknande.
Citera
2023-08-19, 20:57
Bannlyst
Citat:
Coolt har du några exempel? Fanns de i Lexbase och hade de flera års lucka i CVt?

Personen hade lång erfarenhet.
Citera
2023-08-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Förstår inte hur Foodora och McDonalds skulle vara bättre än kundservice, lejonparten av de där är ungdomar och inte tjänar de bättre än 23.000 (okej några procent kanske gör det). I kundservice kan man ju dessutom köra med alias, alltså använda annat namn än sitt riktiga. Står du på donken så kan du inte ha rånarluva och folk kommer se vem du är.
Ja nu behöver jag inte bekymra mig om det eftersom jag sökt flera ggr till Foodora men de är inte intresserade. Ändå annonserar de hela tiden efter fler, men inte såna som jag då ?!
Kundservice är bättre för mig men jag kan inte uppge för någon kontakt att jag ska jobba i kundtjänst. Får jag inte jobbet så är den kontakten (referenspersonen) borta för all framtid.
En av mina referenser är tex en person i styrelsen för ett av Sveriges typ 100 mest omtalade bolag. Hon tjänar många miljoner per år och jag var anställd under henne. Om hon får ett samtal om referens för kundservice kommer hon dels kanske få en hjärtattack och dels kommer jag vara körd för all framtid att höra av mig till henne samt så kommer det att gå ett rykte.
Då är det nog bättre jag emigrerar och förtidspensionerar mig i ett billigt land
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in