2023-08-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Men snälla, har den rubriken gått dig helt obemärkt förbi? Hur gammal är du?

Jag tänker inte googla åt dig, men sök på "Rasistattack" "Expressen".

Där kommer det upp det ena och det andra, någon har hävt ur sig något om någons hudfärg under någon misshandel.

Men det är ju inte den minsta skillnad på det, och när en blatte säger "svennehora" under en misshandel, eller hur??

Men det blir en skillnad, när vår vidriga media väljer att göra skillnad på hatbrotten,
Ännu sjukare när folk går på det och verkar tycka att det är okej.

Så du hade inget exempel då? Och de exempel du säger att jag kommer hitta när jag googlar är alltså exempel där "någon hävt ur sig något om någons hudfärg under en misshandel", vilket väl får räknas som ett lysande exempel på en faktisk rasistattack?

Håller dock med dig om att det inte är någon större skillnad på när någon från MENA misshandlar en svensk och häver ur sig något nedsättande om dennes etnicitet, båda är tydliga exempel på rasism.
Citera
2023-08-19, 17:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
1. "SD'arnas önskedröm"? Sverige har varit ett av världens mest jämlika land men börjar nu få fenomen som separata badtider, hedersmord m.m.

2. Supergod? Länder varnar för att besöka Sverige? Vi sjunker som en sten inom vård och skola?
Listan kan göras hur lång som helst men du, jag är mycket nöjd med detta?
Låt mig gissa, om ytterligare tio år kommer du ut som NMR:are.

1. Ja, SD'are har ju oftast en mycket traditionell kvinnosyn, för att inte säga "unken". Jag ser ingen större utbredning av de fenomen du tar upp. Detta har diskuterats intensivt i ett decennium eller mer, och har väl snarare minskat än ökat.

2. Ja, Sverige ligger mycket bra till i listor över bästa länder att bo i. Oftast topp 1-5 av alla jordens länder. Googla gärma. Sen kan man ju vrida det hur man vill. Till exempel har vi ganska få palmer i Sverige. också väldigt ont om delfiner i våra vatten. Det är väl dåligt!
Citera
2023-08-19, 18:30
Medlem
Citat:
Förlåt men har så svårt för kappvändare, framförallt när de är i otakt med samtiden.

Kappvändare är nog fel ord. Snarare att jag har tillfrisknat.

Man kan säga så här:
- Jag har aldrig hört talas om, eller läst något av, eller sett, en rasist/högerextrem som inte haft mentala problem, ensamhet, oro av något slag.
- Jag har aldrig hört talas om en harmonisk framgångsrik människa som har varit rasist/högerextrem.

Därför hanteras också den högerextrema miljön likadant som med andra hjärntvättande sekter. Det finns avhopparprogram, och olika hjälp att få. För anhöriga som vill ha tillbaka sina kära bland annat.
Citera
2023-08-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det var två frågor, ska försöka besvara båda:

1. Jag är inte muslim själv, eller ens religiös, så det är svårt att kommentera. Men jag antar att det fina är den själsliga ro och lugn den skänker. Som meditation. Många människor hittar tröst i en religion för att uthärda livet, och det har jag stor respekt för, trots att jag som sagt är icke-religiös. Det finns ett inneboende problem med alla abrahamitiska religioner, att ju mer "strikt troende" man är, desto mer tenderar kvinnan att "ha sin plats vid spisen". SD'arnas önskedröm förvisso.

2. Utvecklingen i Sverige är ju supergod, och speciellt om man tillåter sig att jämföra med 2-3 decennier sedan. Ekonomiskt har vi tänt på alla 4 cylindrar. Reallöner och välstånd har ökat på ett sätt som är tämligen unikt i västvärlden. Kombinerat med vår fina natur, våra bra arbetsvillkor och humanistiska människosyn gör ju att Sverige numera konstant parkerar i världstopp över bästa länder att bo i. Så ja, sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med detta.

Säger du detta även till de nästan 500 unga personers anhöriga som dött senaste 10 åren i skjutvapen våld.

Klyftorna är enorma i Sverige, dom som har det bra har fått det bättre. Du låter som en bortskämd 70-80 talist som inte ser problemen.

Du med dina har säkert fått det bättre, men det är inte hela sanningen. Du låter som en sån egoist.
Citera
2023-08-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Säger du detta även till de nästan 500 unga personers anhöriga som dött senaste 10 åren i skjutvapen våld.

Klyftorna är enorma i Sverige, dom som har det bra har fått det bättre. Du låter som en bortskämd 70-80 talist som inte ser problemen.

Du med dina har säkert fått det bättre, men det är inte hela sanningen. Du låter som en sån egoist.

Jag skulle verkligen önska att vi kunde leva i ett samhälle helt utan våld. Tyvärr är detta en utopi.

Visst finns det våld i Sverige, men det ska inte överdrivas. Antalet mord per capita är nästan dubbelt så högt i Finland som i Sverige. I USA är det 20 ggr vanligare än Sverige per capita med skjutvapenrelaterade mord.

Den absoluta majoriteten av de 500 som dödats med skjutvapen de senaste 10 åren har varit grovt gängkriminella själva. Naturligtvis tragiskt ändå, och jag sörjer med varje som dödats. Till skillnad mot Flashback-rasister som du, som brukar skriva saker som "bra, en mindre blatte" och liknande.
Citera
2023-08-19, 18:40
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Kappvändare är nog fel ord. Snarare att jag har tillfrisknat.

Man kan säga så här:
- Jag har aldrig hört talas om, eller läst något av, eller sett, en rasist/högerextrem som inte haft mentala problem, ensamhet, oro av något slag.
- Jag har aldrig hört talas om en harmonisk framgångsrik människa som har varit rasist/högerextrem.

Därför hanteras också den högerextrema miljön likadant som med andra hjärntvättande sekter. Det finns avhopparprogram, och olika hjälp att få. För anhöriga som vill ha tillbaka sina kära bland annat.

Men snälla du, avhopparprogram? För att man vill ha en normal/restriktiv/sund invandringspolitik?

"Jag har aldrig hört talas om en harmonisk framgångsrik människa som har varit rasist/högerextrem"

Ingvar Kamprad var ju nazist?

Sveriges problem är inte avsaknaden av främmande arter, typ palmer eller delfiner.
Utan överskottet av invasiva arter som trycker undan mer harmoniska arter.

Ursäkta men du är lika trovärdig som Sebbe Stakset.
Senast redigerad av Duvlort 2023-08-19 kl. 18:42.
Citera
2023-08-19, 19:09
Medlem
Citat:
Men snälla du, avhopparprogram? För att man vill ha en normal/restriktiv/sund invandringspolitik?

"Jag har aldrig hört talas om en harmonisk framgångsrik människa som har varit rasist/högerextrem"

Ingvar Kamprad var ju nazist?

Sveriges problem är inte avsaknaden av främmande arter, typ palmer eller delfiner.
Utan överskottet av invasiva arter som trycker undan mer harmoniska arter.

Ursäkta men du är lika trovärdig som Sebbe Stakset.

Korta svar:
- Ingvar Kamprad var inte nazist
- Ja, det finns avhopparprogram för att komma bort från rasism/högerextremism, som ju också tyvärr oftast är förknippad med psykisk ohälsa av något slag

"överskottet av invasiva arter som trycker undan mer harmoniska arter" är en formulering som vittnar om att du inte bara är ute efter en "normal/restriktiv/sund invandringspolitik" vilket vi ju alla vill ha och har. Utan just det som ofta förknippas med psykisk ohälsa.
Citera
2023-08-19, 19:11
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Korta svar:
- Ingvar Kamprad var inte nazist
- Ja, det finns avhopparprogram för att komma bort från rasism/högerextremism, som ju också tyvärr oftast är förknippad med psykisk ohälsa av något slag

"överskottet av invasiva arter som trycker undan mer harmoniska arter" är en formulering som vittnar om att du inte bara är ute efter en "normal/restriktiv/sund invandringspolitik" vilket vi ju alla vill ha och har. Utan just det som ofta förknippas med psykisk ohälsa.

Så du är inte bara kappvändare av rang utan nu även amatörpsykolog?

Vad är dina åsikter om behovet av cementklumpar vid gågator, nuvarande säkerhetsnivå på flygplatser?
Varför behövs de, av vilka orsaker?
Fanns det när du växte upp, vad har förändrats?

VitruvianskeMannen: Hallelujah!
Senast redigerad av Duvlort 2023-08-19 kl. 19:22.
Citera
2023-08-19, 19:26
Medlem
Citat:
Så du är inte bara kappvändare av rang utan nu även amatörpsykolog?

Vad är dina åsikter om behovet av cementklumpar vid gågator, nuvarande säkerhetsnivå på flygplatser?
Varför behövs de, av vilka orsaker?
Fanns det när du växte upp, vad har förändrats.

VitruvianskeMannen: Hallelujah!

Det fetade. Ja, det återfinns i hela världen. Det som har förändrats är väl en mer global värld, Internet, öppnare samhälle helt enkelt. Till 99% är detta något bra anser jag. Vi lever så mycket rikare, har tillgång till mer information, bättre mediciner osv.

Men det finns enstaka galningar som radikaliseras, oftast ensamma personer som radikaliseras via Internet, och därför behövs detta. Typ Lundin Pettersson, Akilov, Engström. Alla ensamma enstöringar som radikaliserats via Internet.
Citera
2023-08-19, 19:34
Medlem
Terrordåd har väl alltid haft tendens att ske där det ger maximal uppmärksamhet.
Så de som inte bor eller rör sig i Stockholm, behöver nog inte ändra på vanorna
Jag tror inte det kommer att ske något .
Islam känns som det är på sista versen.
Det har varit tyst om Al qaida så länge
Senast redigerad av mangne 2023-08-19 kl. 19:41.
Citera
2023-08-19, 19:35
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Det fetade. Ja, det återfinns i hela världen. Det som har förändrats är väl en mer global värld, Internet, öppnare samhälle helt enkelt. Till 99% är detta något bra anser jag. Vi lever så mycket rikare, har tillgång till mer information, bättre mediciner osv.

Men det finns enstaka galningar som radikaliseras, oftast ensamma personer som radikaliseras via Internet, och därför behövs detta. Typ Lundin Pettersson, Akilov, Engström. Alla ensamma enstöringar som radikaliserats via Internet.

Du glömde Breivik och Tarrant?

Och Khalid al-Mihdhar, Nawaf al-Hazmi, Mohamed Atta, Tamerlan Tsarnajev, Dzjochar Tsarnajev, Hasib Hussain, Germaine Lindsay, Mohammad Sidique, Shehzad Tanweer, Hashem Abedi, Mohamed Lahouaiej-Bouhlel, Foued Mohamed-Aggad, Ismaël Omar Mostefaï, Samy Amimour osv.

Listan på muslimer som hatar våran livsstil kan göras oändligt lång...
Citera
2023-08-19, 19:44
Medlem
Citat:
Du glömde Breivik och Tarrant?

Och Khalid al-Mihdhar, Nawaf al-Hazmi, Mohamed Atta, Tamerlan Tsarnajev, Dzjochar Tsarnajev, Hasib Hussain, Germaine Lindsay, Mohammad Sidique, Shehzad Tanweer, Hashem Abedi, Mohamed Lahouaiej-Bouhlel, Foued Mohamed-Aggad, Ismaël Omar Mostefaï, Samy Amimour osv.

Listan på muslimer som hatar våran livsstil kan göras oändligt lång...

Jag nämnde bara inhemska terrorister, i Sverige.

Vill du verkligen jag ska rabbla alla högerextrema terrordåd och skolskjutningar i USA? Tror inte bokstäverna i ett inlägg räcker till för det.

Tyvärr finns det allt för många extremister som hatar vår livsstil, som är Öppenhet, Vetenskap, Kärlek. Jag önskar att dessa extremister inte fanns. Sättet att få bort detta är att sprida kärlek och vänskap, inkludera alla, satsa framåt.

Från det jag läser av dig, så skulle du nog snarare placeras i extremisternas fack, dess värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in