Citat:
Ursprungligen postat av
punishersweden
Det är inte ryssland som har baser över hela jorden. Finns en anledning till att fler och fler vill slänga ut NATO länder som USA, Storbrittanien och Frankrike. De säger att det ska lösa problem men överallt där deras militär är närvarande blir det sämre.
Aj, fyfan vad ledsen jag är att jag hela tiden ska få dig att tappa ansiktet. Jag beklagar ännu en gång, men nu avslöjar jag att du ljög igen. Det blir mindre pinsamt för dig om du slutar ljuga va?
Citat:
Ryssland har flera militärbaser utanför sina gränser, främst i länder som en gång var en del av Sovjetunionen eller inom dess inflytelsesfär. Här är en lista över länder där Ryssland har etablerat militärbaser eller anläggningar:
Armenien: Ryssland har en militärbas i Gyumri, vilket är en del av dess åtagande till Organisationen för kollektiv säkerhet (CSTO).
Vitryssland: Trots att Vitryssland och Ryssland har nära militärt samarbete, finns det ingen permanent rysk militärbas i Vitryssland. Dock har det varit diskussioner om att etablera ryska flygbaser.
Kazakstan: Ryssland hyr flera testanläggningar, särskilt Sary Shagan missiltestområdet.
Kirgizistan: Ryssland har en militärbas i Kant, vilket också är kopplat till CSTO.
Syrien: Ryssland har två betydande militära anläggningar i Syrien: Khmeimim flygbas och den marina anläggningen i Tartus. Rysslands inblandning i det syriska inbördeskriget har förstärkt dess militära närvaro i landet.
Tadzjikistan: Ryssland har en militärbas nära Dushanbe, Tadzjikistans huvudstad, och i Qurghonteppa.
Transnistrien: Detta är en utbrytarregion från Moldavien, där Ryssland har haft en fredsbevarande närvaro sedan början av 1990-talet.
Krim, Ukraina: Efter att ha annekterat Krim 2014 har Ryssland utökat sin militära närvaro på halvön, särskilt kring Svartahavsflottan i Sevastopol. Men det är viktigt att notera att annekteringen av Krim av Ryssland inte erkänns av Ukraina eller majoriteten av det internationella samfundet.
Abchazien och Sydossetien: Dessa är utbrytarregioner från Georgien, där Ryssland har militärbaser efter kriget mellan Ryssland och Georgien 2008. Liksom Krim är statusen för dessa regioner omstridd.
Rysslands utplacering av militärbaser i andra suveräna nationer och i omstridda regioner visar en vilja att utöka sin geopolitiska makt och inflytande, ofta på bekostnad av andra länders suveränitet och internationell rätt.