Citat:
Ursprungligen postat av
Pederhosen
Det är ju intressant, det är ju ganska lätt att skuldbelägga individer men betydligt svårare när det gäller att skuldbelägga hela folk om det också innebär att bestraffa folk.
Jag är ju väldigt mycket för att undvika kollektiv bestraffning om det kan undvikas, finns det någon klar procentgräns i hur mycket av en grupp som ska delta i något dåligt för att det skall vara i sin ordning att skuldbelägga och straffa alla individer där?
För att svara på det fetade, i en mer abstrakt bemärkelse är det ju svenska folket fel när det smäller då alla varningstecken funnits länge men man valt att ignorera dem.
Med det sagt är jag del av svenska folket men knappast mitt ansvar då jag konsekvent använt min möjlighet i demokratiska val för att inte sådant ska kunna ske, och jag kan tom säga att mina anhöriga som inte använt sin demokratiska möjlighet inte heller är ansvariga heller, då massmedia och andra opinionskapande institutioner inte givit dem en sportslig chans att förstå problematiken.
I grunden är många av Sveriges problem inte något som den enskilde personen på gatan har skuld till, utan dem som underhåller sådana makt och opinionskapande strukturer trots att de borde veta bättre.
I Sverige har man åtminstone möjlighet att påverka makten via valsedeln och propagera för sin åsikt utan att behöva frukta sin frihet eller tom sitt liv, vilket är en möjlighet de flesta ryssar inte har.
Jag ser gärna fullkomlig utplåning av de ryska institutioner som möjliggör och underhåller den ryska imperialistiska kulturen, men jag tror man ska vara väldigt försiktig med kollektiv bestraffning och individerna där.
Faktum är att många tror att de minsann hade varit del av motståndsrörelsen om de hade levt i nazi-Tyskland, men de hade med största sannolikhet varit passiva eller tom nazister istället.
Precis så ja "Peder"!
Det var just det jag pekade på. Att de förmodligen och sannolikt "hade" varit passiva och till och med aktivt stöttat vansinnet. Men detta inte för att de, citat från dig "inte fått verktygen" att göra annat. Utan av den enkla faktorn att de helt enkelt förlitar sig på att någon ANNAN skall lösa det innan det behövs aktivt personligt engagemang.
Svensk som ryss, eller dåtida tysk, var och är inte det minsta återhållna utav media eller politiker när det kommer till att VÄLJA. Detta behövs heller ingen som helst kunskap eller "demokratisk" möjlighet för att göra. Den som sitter på en ö utan det minsta påverkan eller upplysning från demokratiska möjligheter, gör dagligen val som helt enkelt bygger på logik och sanning. Dessa val ligger mycket mycket djupare rotade inom den mänskliga själen och existensen än att det behövs upplysning om rättigheter eller medgivande från tryckta tidningar osv för att de skall göras och göres.
Fel val är fel val och inget annat. Inte olycka, otur eller annan att beskylla för. FEL val kan man göra EN gång för att man inte visste bättre ja! Men två gånger, så är alla regler och möjligheter bortblåsta från försvarstalet eller gnyendet.
För att hålla det inom ramarna för att vi(du och jag) de facto är på samma isbana i detta, så tar jag Nordkorea som exempel för att belysa skillnaderna som du målar upp som vore Sveriges eller Rysslands "brist på information om frihetens möjligheter". I NK har alla, ja precis alla gjort ett val och detta valet är i allra högsta grad rakt motsägelsefullt statens. MEN, de lever utefter att hålla tyst om detta valet för att det kan, eller rättare sagt, kommer drabba dem hårt om de vädrar valet offentligt.
I Sverige eller Ryssland är det så att ingen(nej inte ens i Ryssland) riskerar liv och lem för att de gör ett val, så där är det direkt felaktiga valet endast en skapelse från den personliga lilla människans snedvridna moraliska kompass ELLER lättja/likgiltighet.
Valet som görs i sådant här är inget annat än fundamentalt styrt utav genetisk massa och förstånd kommet från fungerande SÅDAN massa. Där detta enkla val dessutom med största sannolikhet skulle få gehör och genombrytande förändringar omedelbart (i Ryssland och Sverige) i samhällsstrukturen är det i allra högsta grad patetiskt att mena på att det krävs "undervisning" i "hur man gör det" för att göra det.
I ett sådant fall så är dina släktingar, jag, du och alla andra svenskar fullständigt steriliserade per SE(no pun intended) eftersom att de OM så har förlorat den enkla, direkta, fundamentala och givna rättigheten att säga - nej eller ja.
I Ryssland är det så att det inte handlar om att möjligheten till att säga nej inte finns, utan i det fallet är det ett direkt AKTIVT val från en människa(sådant skall inte kallas människa, men men) att utan ansvar VÄLJA att motarbeta och förstöra för både sig själva som alla andras framtid.
Detta är varför det INTE på något vis skall benämnas som om att det är olyckliga omständigheter eller bristande media som gör att valet den enskilda medborgaren i Ryssland gör kommer som det gör och HAR gjort väldigt länge.
Det handlar inte om bristande demokrati eller sådant, utan helt enkelt om att man som egen liten fis i rymden VÄLJER, och så länge man inte blir skickad till dödens väntrum för det (NK), så finns där inget som urskuldar VALET.
Det är det ryska folket som är skyldiga till det som de VALT att låta ske händer nu. Inte för att de inte fick lov att välja eller för att de de senaste 30+ åren förbjudits att välja annat, utan för att de just ÄR SKYLDIGA mer än både Putin och nomenklaturan runt omkring.