2023-08-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Och det fetade där, sammanfattar bostadsmarknaden idag, igår och i framtiden också.

Alla har inte råd att köpa bostäder. Och ibland har fler råd att köpa, ibland har färre råd att köpa. Såhär blir det ALLTID på rörliga marknader.

Inget nytt under solen.

Ett pristapp på runt 20% har skett senaste året. Vi kommer förmodligen se en platå nu under 1 till 1.5 år. Därefter tror jag stenhårt på att priserna kommer börja röra sig uppåt igen.

Dom som senast gick in på marknaden, är ju dom som har mest att förlora på att sälja nu. Men dom är också dom som rent naturligt ligger längst ifrån säljtankar också. När man precis köpt en bostad, brukar man inte vilja sälja den. Dom flesta som köper sina bostäder, köper sina bostäder för att dom trivs i området eller i bostaden. En normal period att äga sin bostad är ju mellan 10-20 år i dom flesta fallen.

Dom som köpte sina bostäder för mellan 10-30 år sedan, kan ju sälja även idag och göra väldigt fina vinster. Jag är en av dom. Men jag vill inte sälja. Och gissa varför? Jag trivs i mitt boende. Det var därför jag köpte det.
Jag förstår bara inte vilka som ska driva priserna uppåt när genomsnittslöner inte längre får låna till genomsnittsvillan.
Citera
2023-08-19, 16:53
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerinimo
Jag förstår bara inte vilka som ska driva priserna uppåt när genomsnittslöner inte längre får låna till genomsnittsvillan.
Vad var det som drev upp priserna alla år INNAN Sverige hade nollränta?

Sök där, så hittar du förmodligen svaret.
Citera
2023-08-19, 17:00
Medlem
Citat:
Vad var det som drev upp priserna alla år INNAN Sverige hade nollränta?

Sök där, så hittar du förmodligen svaret.
Mina föräldrar köpte för 300 000 när de tjänade 40K tillsammans brutto. Idag kostar samma hus mer än 10 ggr mer och lönerna har inte ökat så mycket. På den tiden fick man alltså låna till normalvilla utan större problem.
Citera
2023-08-19, 17:04
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Mina föräldrar köpte för 300 000 när de tjänade 40K tillsammans brutto. Idag kostar samma hus mer än 10 ggr mer och lönerna har inte ökat så mycket. På den tiden fick man alltså låna till normalvilla utan större problem.
Mina föräldrar tjänade runt 50-60k brutto när dom köpte sin villa år 1998 för 800.000 kronor. När dom sålde (2014) hade priset ökat markant. Dom sålde för 3.4 miljoner. Sist jag kollade, hade vi inte nollränta åren 1998-2014. Ändå ökade priserna.

Här i tråden, verkar man hävda att prisökningarna senaste åren enbart skett på grund utav räntornas låga nivå. Varför ökade då priserna innan räntorna var så låga? Priserna har gått uppåt ända sedan mitten på 90 talet.

Varför? Vi har ju inte haft nollränta hela den tiden? Och nu verkar dom säkra på att marknaden ska krascha och bli snorbillig för all framtid, när vi återgår till NORMALRÄNTOR.

Förklara gärna.
Senast redigerad av Wallandersson 2023-08-19 kl. 17:07. Anledning: Ändrade 50-60k netto till brutto!
Citera
2023-08-19, 17:09
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Mina föräldrar tjänade runt 50-60k netto när dom köpte sin villa år 1998 för 800.000 kronor. När dom sålde (2014) hade priset ökat markant. Dom sålde för 3.4 miljoner. Sist jag kollade, hade vi inte nollränta åren 1998-2014. Ändå ökade priserna.

Här i tråden, verkar man hävda att prisökningarna senaste åren enbart skett på grund utav räntornas låga nivå. Varför ökade då priserna innan räntorna var så låga? Priserna har gått uppåt ända sedan mitten på 90 talet.

Varför? Vi har ju inte haft nollränta hela den tiden? Och nu verkar dom säkra på att marknaden ska krascha och bli snorbillig för all framtid, när vi återgår till NORMALRÄNTOR.

Förklara gärna.

Invandringen hände 1998-2014, tar du in 2 miljoner bönder och sätter dom i hyresrätter så kommer svennebanan bli tvungen att göra white flight från hyresområden och trissa upp priser på bostäder på andra håll. Sen finns det en gräns för hur mycket svennebanan har råd med att lägga på boende varje månad, jag tror vi är nära den gränsen.
Citera
2023-08-19, 17:14
Medlem
Citat:
Och det fetade där, sammanfattar bostadsmarknaden idag, igår och i framtiden också.

Alla har inte råd att köpa bostäder. Och ibland har fler råd att köpa, ibland har färre råd att köpa. Såhär blir det ALLTID på rörliga marknader.

Inget nytt under solen.

Ett pristapp på runt 20% har skett senaste året. Vi kommer förmodligen se en platå nu under 1 till 1.5 år. Därefter tror jag stenhårt på att priserna kommer börja röra sig uppåt igen.

Dom som senast gick in på marknaden, är ju dom som har mest att förlora på att sälja nu. Men dom är också dom som rent naturligt ligger längst ifrån säljtankar också. När man precis köpt en bostad, brukar man inte vilja sälja den. Dom flesta som köper sina bostäder, köper sina bostäder för att dom trivs i området eller i bostaden. En normal period att äga sin bostad är ju mellan 10-20 år i dom flesta fallen.

Dom som köpte sina bostäder för mellan 10-30 år sedan, kan ju sälja även idag och göra väldigt fina vinster. Jag är en av dom. Men jag vill inte sälja. Och gissa varför? Jag trivs i mitt boende. Det var därför jag köpte det.

Själv tänker jag mycket såhär, vi är enormt mycket fler i befolkningen nu än för 5 år sedan.
Ja många av de som invandrat har inte den bästa ekonomin, men alla måste vi ha någonstans att bo.

Det är tyvärr bara synd att folk hade lyxen att låna pengar gratis. Hade vi haft iaf 2% styrränta som lägst så hade väl priserna inte skenat iväg på samma sätt antar jag.
Den senaste veckan har det dock kommit in 1 radhus BR, 5 hus på Hemnet där vi letar. Vi bor i en by utanför en storstad.
Och veckan innan va det väl 2 hus.

Känns som att husköpet kommer att ske nu i höst eller nästa vår för vår del.
Cirka 3 miljoner +/- lär det kosta.
Bara jävligt glad vi inte köpte för 2 år sedan.
Citera
2023-08-19, 17:15
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Invandringen hände 1998-2014, tar du in 2 miljoner bönder och sätter dom i hyresrätter så kommer svennebanan bli tvungen att göra white flight från hyresområden och trissa upp priser på bostäder på andra håll. Sen finns det en gräns för hur mycket svennebanan har råd med att lägga på boende varje månad, jag tror vi är nära den gränsen.

Citat:
Invandringen hände 1998-2014, tar du in 2 miljoner bönder och sätter dom i hyresrätter så kommer svennebanan bli tvungen att göra white flight från hyresområden och trissa upp priser på bostäder på andra håll.

Invandringen händer även nu. Och den stora vågen, kom inte förräns 2015. Så att du skyller på den prisuppgången som rådde mellan årtalen 1998-2014 ger jag inte mycket för. Folk har knappast slutat med white flight nu heller om du tror det? Skjutningar och sprängningar är på ATH i Swedistan. Och ser inte ut att minska. Så med det tankesättet, bör du tro på stigande priser av enbart den anledningen framöver. Folk kommer vilja fly ännu mer nu och framöver än vad de velat innan.

Citat:
Sen finns det en gräns för hur mycket svennebanan har råd med att lägga på boende varje månad, jag tror vi är nära den gränsen.

Det har alltid funnits en gräns för hur mycket svennebanan har råd med att lägga på boende. Den flyttas fram varje år, och har så gjort i årtionden. Nu kom inflationen ivägen, men den kommer inte vara för evigt. Vi är inte i närheten av någon gräns. Och har aldrig varit. Den flyttas ständigt fram. Bara titta på historian om du inte tror mig. Krascher kommer med ungefär 10 års mellanrum. Tar cirka 2 år för dom att "dö ut" , därefter börjar cyklerna om. 8 års uppgång, 2 års nedgångar. Vi har sett detta sedan 70 talet.

Inget att lipa över.
Citera
2023-08-19, 17:21
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Det är ingen naturlag att priserna måste upp, stabiliseras räntan på över 5% så lär vi ju aldrig ta ut en ny peak i realpriser, men nominellt visst. Sen kan det bli en ny byggboom i Sverige, alternativt återvandring av 1 miljon invandrare.

Det är sant. Priserna kan inte fortsätta upp hela tiden.
Men nu när räntan är hög (ja, det är den faktiskt) så har aktiemarknaden är helt på minus.
Bostadsbyggandet har rasat. Svenska Kronan fortsätter neråt.
Att då höja räntan så mycket på så kort tid är idioti.
Vi måste få fart på ekonomin igen och inte hålla igen.
Just ju backar Sverige rakt in i lågkonjunktur och finanskris helt i onödan.

Jag skall lära dig lite om ekonomi:
- höga räntor skapar inget värde bara på sparande- riskkapital , lån och köp av investeringar sätts på stopp.
Inte bara bostäder. Allt bara stoppar upp- just nu så bidrar Riksbanken till Finanskris.
Citera
2023-08-19, 17:31
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
+1 så sant! I vart fall två av dessa profeterna har ”outat” sig själva som ensamstående utan barn boendes i sunkiga hyresrätter. Bittra på allt och alla. Mycket känslor!
Jotack. Jag har tittat på deras inlägg. Och skrattat gott.

Den ena sopan kallar sig för "Hochpanna" och skriver spaltmeter dagligen om hur bostadsmarknaden ska krascha. Det ena inlägget är dummare än det andra. Här räcker det i princip med att Slovakien förlorat en hockeymatch i någon amatörserie för att jubelidioten ska se en kommande krasch. Inlägg efter inlägg. Och han är så hysteriskt desperat för att ta sig in på marknaden. Riktigt jävla underhållande!

Sen såg jag någon annan tragisk undermänniska. "slemhog" kallar sig denna avart. Cudos till självinsikten när det kom till namnval ändå. Denna nollan är riktigt rolig också. Tycker mest synd om honom dock. Men underhållande ändock!
Citera
2023-08-19, 17:44
Medlem
Citat:
Mina föräldrar tjänade runt 50-60k brutto när dom köpte sin villa år 1998 för 800.000 kronor. När dom sålde (2014) hade priset ökat markant. Dom sålde för 3.4 miljoner. Sist jag kollade, hade vi inte nollränta åren 1998-2014. Ändå ökade priserna.

Förklara gärna.
Vi får se hur det blir men jag har svårt att se hur priserna ska kunna fortsätta uppåt när medellöner inte längre får låna till medelvillan. Som man alltså fått göra hittills i alla tider.
Citera
2023-08-19, 17:45
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Vi får se hur det blir men jag har svårt att se hur priserna ska kunna fortsätta uppåt när medellöner inte längre får låna till medelvillan. Som man alltså fått göra hittills i alla tider.
Man hade svårt att se hur priserna skulle kunna öka 2005, 2010 och 2015 också. Kommer så väl ihåg snacket. Det gör nog alla som varit med lite.

Det finns 2 val.

1: Stå kvar på perrongen.
2: Åk med på tåget. Det går snart igen.
Citera
2023-08-19, 17:46
Medlem
Citat:
Invandringen händer även nu. Och den stora vågen, kom inte förräns 2015. Så att du skyller på den prisuppgången som rådde mellan årtalen 1998-2014 ger jag inte mycket för. Folk har knappast slutat med white flight nu heller om du tror det? Skjutningar och sprängningar är på ATH i Swedistan. Och ser inte ut att minska. Så med det tankesättet, bör du tro på stigande priser av enbart den anledningen framöver. Folk kommer vilja fly ännu mer nu och framöver än vad de velat innan.

Det har alltid funnits en gräns för hur mycket svennebanan har råd med att lägga på boende. Den flyttas fram varje år, och har så gjort i årtionden. Nu kom inflationen ivägen, men den kommer inte vara för evigt. Vi är inte i närheten av någon gräns. Och har aldrig varit. Den flyttas ständigt fram. Bara titta på historian om du inte tror mig. Krascher kommer med ungefär 10 års mellanrum. Tar cirka 2 år för dom att "dö ut" , därefter börjar cyklerna om. 8 års uppgång, 2 års nedgångar. Vi har sett detta sedan 70 talet.

Inget att lipa över.

Backa bandet till 70-talet, förvisso var jag väldigt ung då men minns mina äldre vänner i tonåren med lätthet fick hyresrätter i dagens attraktiva områden. På den tiden gick diskussionerna om varför man skulle köpa BR när man kunde hyra istället?

Onödiga pengar att ligga ute med tyckte dom flesta!

Sedan satte massinvandringen igång, bostadsbristen blev bara värre och värre! Priserna ökade och vågar jag påstå: Pyramidspelet kom igång... Mer invandring= Priser upp, och så har det rullat på ända tills nu.

Nu tycks stålarna vara slut. Festen är över! Bakfyllan kommer och det måste städas upp.

Kommer inte bli roligt för de berörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in