Citat:
Ursprungligen postat av
Duvlort
Är det något speciellt inom islam du tycker är extra fint?
Känner ett fåtal muslimer, jättefina människor men hur de behandlar sina kvinnor lämnar en del övrigt att önska.
Är du nöjd med utvecklingen i Sverige, något som du redan för tio år sedan inte då var nöjd med?
Det var två frågor, ska försöka besvara båda:
1. Jag är inte muslim själv, eller ens religiös, så det är svårt att kommentera. Men jag antar att det fina är den själsliga ro och lugn den skänker. Som meditation. Många människor hittar tröst i en religion för att uthärda livet, och det har jag stor respekt för, trots att jag som sagt är icke-religiös. Det finns ett inneboende problem med alla abrahamitiska religioner, att ju mer "strikt troende" man är, desto mer tenderar kvinnan att "ha sin plats vid spisen". SD'arnas önskedröm förvisso.
2. Utvecklingen i Sverige är ju supergod, och speciellt om man tillåter sig att jämföra med 2-3 decennier sedan. Ekonomiskt har vi tänt på alla 4 cylindrar. Reallöner och välstånd har ökat på ett sätt som är tämligen unikt i västvärlden. Kombinerat med vår fina natur, våra bra arbetsvillkor och humanistiska människosyn gör ju att Sverige numera konstant parkerar i världstopp över bästa länder att bo i. Så ja, sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med detta.