Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Antingen är det en medveten handling eller så faller mobilen i glömska när/om hon står inför andra saker att handskas med.
Personligen tror jag mobilen är lämnad kvar med flit, nåt som M gjort många ggr för att dölja sina egna och bådas utsvävningar inför föräldrarna.
Att det är en vana, de har umgåtts i två års tid.
Citat:
Att hon fortsättningsvis, efter sin 18-årsdag, väljer att låta föräldrarna ha koll på var hon befinner sig tycker jag tyder på att hon ser och känner deras omsorg som en stor trygghet, trots allt.
Föräldrarna har ingen koll alls om hon lägger mobilen hos J och lånar en annan.
Hon kanske väljer sina krig - slipper tjafs och spelar med. Den strategi hon har med J.
Jag tror man ska särskilja på pre och post mord snarare än 18-årsdag. Nu är det dock möjligt att hon ser deras (befogade) oro i ett annat sken.
Det är ju en sak vad hon kommer till insikt med i cellen, och speciellt via samsittaren.
Oavsett om hon möjligen är en positiv del i att M:s tunghäfta släpper och M slutligen erkänner typ brott mot griftefriden. En låg straffsats vs mord.
Som jag nämnt pytsar M ut sanningar i ett rätt upprepat mönster. Det förefaller som om hon väntar in information om bevisläget och jag undrar om hon fått draghjälp.
Samsittaren förefaller inriktad på att peka ut Johanna och hävda Majas oskuld.
Hur som haver.
Före mordet har de en symbiotisk relation och att M är förtjust i J går inte att missa.
Ang att föräldrarna ville ha koll via mobilen så tyckte J att det var sjukt. Att det är dåligt.
Maja säger att det bekräftade vad hon själv kände.
2022-12-01
"F: Mmm. När människor reagerar med att det är dåligt, hur känns det i dig då?
M: Eh, ja jag känner väl att det är, ja men det bekräftar det jag känt eller känner.
F: Mmm. Ja.
BF: Du sa att Johanna tyckte det var dåligt. Vad har hon sagt om det Johanna?
M: Nej men att hon tycker det är liksom är sjukt och att de borde liksom släppa kontrollen ja över mig och att jag behöver få testa mina vingar eller vad man ska säga."
Majas föräldrar hade haft åsikter om det intensiva umgänget med Johanna. Maja blev arg på dem och det förde henne snarare närmare Johanna.
Före mordet väljer hon Johanna före föräldrarna, dvs tar hennes parti.
M gör ett eget val och anser inte att hon har nåt problem med att säga ifrån mot J.
Det påminner om när M säger att hon kan hantera den överemotionella Johanna.
" M: Ja men dom har tänkt liksom att jag inte kan säga nej tror jag. Eh, att ja men jag säger ja
bara för att ja för att hon vill typ.
F: Mmm. Det här dina föräldrars syn på Johanna, hur har det påverkat ditt umgänge med Johanna? Har det påverkat ditt umgänge med Johanna?
M: Ja alltså det har väl blivit mer att jag har blivit arg på mamma och pappa och så och att jag har blivit närmare Johanna."