2023-08-18, 22:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag sätter min slant på att mordet skedde i badrummet mellan 02:35-02:40, och där hade Maja inte med telefonen. Om vi bara pratar om M så tror jag hon la ifrån sig sin telefon (precis som J) direkt när dom kom till lägenheten. Hon plockar upp den (ur laddaren?) en gång innan mordet och gick då runt lite med den. Sen la hon ner telefonen igen och tittar på kl (eller stänger av ljudet?) 02:33.

02:43 är planen igång med att sopa igen spår och J är i färd att lämna lägenheten. M plockar då upp telefonen så dom snabbt lan varsko varandra. T ligger då kvar i badrummet medans M samlar ihop saker, irrar omkring eller vad hon nu gör. Men efter ett par minuter sätter hon sig i vardagsrummet och stirra ut i tomma intet med telefonen i handen utan att röra sig. Efter hon svarat på sms t sitter hon lvar tills J kommer tillbaks och hon rör inte telefonen förens dom är tillbaks kl 05:20.
Om M var med i köket, vart gick hon då sengångarsteg med tfn 2.19-2.26?
Eller var det då gruffet startade, hon hade tfn på sig och tog ett steg hit och ett steg dit? Men vad hände då 2.26-2.33?

Om det var som hon berättade, kan hon haft tfn på sig och lullat ut till J och T i köket 2.19 och sedan tillbaka till fåtöljen/ sängen.
Kanske hörde hon att T skulle bege sig 2.33, kollade klockan och la sedan tfn där hon befann sig.

Vad hon därefter gjorde fram till 2.43 hänger I luften, satte hon i öronproppar och blundade hårt eller gick hon till toa och bistod J med att hålla T.
Citera
2023-08-18, 22:31
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återkommer lite senare men svarar kort på detta.
För det första är det ett naturligt flöde där hon försöker sätta ord på hur hon upplever det hela.
Det är inte i närheten av tex Möllers svammel om sina gränspsykoser och försök att återge psykologi by the book som hon sa.
Hur mycket socionom eller beteendevetare hon än var.
Det naturliga flödet tycks dessvärre ha en hög flödeshastighet oavsett vad hon berättar, hon har ingen svårighet att uppfinna alternativa händelseförlopp och föreställa sig likt en skådespelerska.
Vad som har slagit mig när hon återger badrumsförloppet (vet inte om du har tagit dig dit ännu) är att första delen verkar vara överensstämmande med de skador T åsamkades vid fallet. Utelämnar och blurrar andra delar gör hon däremot om sekvenser hon är smart nog att låta bli att uttala sig tvärsäkert om i händelse av motbevisning; ofta förekommande mening är "jag minns faktiskt inte" - varningslampa.
Citat:
För det andra är det inte ett ovanligt tillstånd direkt efter ett mord och speciellt inte om det rör sig om raseri i nivå med vad som betecknas antingen Narcissistic Rage eller Borderline Rage. Alltså oavsett vad hon än har för diagnos.
Jag poängterar ett ursinne som spelar i en annan division. Utifrån total avsky, extremt hat och hämndlust. J är som en tryckkokare.
Ja, detta fullkomliga raseri som närmar sig galenskapens nivå, i paritet med BPD rage - så sant. Ändå så mycket fattigare på empati och medkänsla i jämförelse med den gruppen. - Lär väl diagnosticeras med lite av varje framgent?

En vägran att släppa känslan av orättvisa, hon fortsätter nära sitt hämndbegär om förintelse och hålla lågan vid liv, konstant och oförtröttligt. - Tvångstankar som till sist fick sin förlösning.

Vännerna kommer och går, det är antingen/eller som gäller; hon ska få sista ordet sagt annars får det vara; bara dra någonstans där det brinner om det inte passar. Att få henne till kokpunkten syns vara enkelt med omgående aktivering av "splitting".

Erinrar mig ett inlägg av dig där du nämner tidpunkten för senaste sökningar vilka sker någon månad innan mordet. Dessförinnan ett misslyckat eldningsförsök vid årsskiftet och fram tills sommaren har T varit upptagen med studier - var det hemkomsten som återigen drog igång destruktiva tankar; hon hade inte kunnat glömma att T gjorde henne till åtlöje på den där festen där hon av ren illvilja talade om för alla att J hade varit otrogen.
Känslan av att ha blivit djupt förorättad hade hängt sig kvar och höll på att äta upp henne.

Ändå misstänker jag för egen del att beslutet om att ta livet av T togs under samtalets gång; det föll inte i god jord och T lät sig inte hunsas.

Inte undra på att M har varit vaksam och anpassat sig i J:s sällskap med vetskapen om hon med kan råka illa ut vid en konfrontation; skulle vilja hävda att M har en väl utvecklad instinkt.
Citera
2023-08-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du menar kommer hem från skogsrundan?

Då betyder det att stegserien som påbörjas 02:43 och avslutas 02:48 avslutar vid sängen. Och där ligger den sedan tills 05:24 när hon åker hem.

Det skulle alltså betyda att MH går upp och pratar med JJ, tar sedan mobilen 02:43 och går 48 steg under fem minuter och är då tillbaka vid sängen.

Då går hon alltså till sängen så snart SMS kommer (hon hör ett pling?) eller så är hon i sängen när SMS kommer.

För hon svarar relativt snabbt. 02:59:40 kommer SMS. 03:00:03 svarar MH.

Man behöver inte vara Einstein eller Sherlock Holmes för att förstå att Maja var delaktig i mordet på Maja.

Det Maja påstår att hon har sovit till och från är inte trovärdigt.

Det är så många inlägg här om att allt ska kunna bevisas utan tvivel, så fungerar inte juridiken.

Domstolen har inte i uppgift att få fram "sanningen" utan trovärdigheten i händelsen.

Om Maja klarar sig undan så kan kanske de gängkriminella kan lära sig något nytt.

Man sov igenom driveby skjutningarna.
Citera
2023-08-18, 22:45
Medlem
Fibonaccitals avatar
Om nu M glömde sin mobil i lgh så undrar man ju varför.

Var det en medveten handling eller var det stress p.g.a situationen.
Hennes mobil brukar väl oftast vara klistrad till henne.

Om hon var "smart" så ville hon nog inte bli kopplad till dumpningen.

Men det sket sig nog...
Citera
2023-08-18, 22:52
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det naturliga flödet tycks dessvärre ha en hög flödeshastighet oavsett vad hon berättar, hon har ingen svårighet att uppfinna alternativa händelseförlopp och föreställa sig likt en skådespelerska.
Vad som har slagit mig när hon återger badrumsförloppet (vet inte om du har tagit dig dit ännu) är att första delen verkar vara överensstämmande med de skador T åsamkades vid fallet. Utelämnar och blurrar andra delar gör hon däremot om sekvenser hon är smart nog att låta bli att uttala sig tvärsäkert om i händelse av motbevisning; ofta förekommande mening är "jag minns faktiskt inte" - varningslampa. Ja, detta fullkomliga raseri som närmar sig galenskapens nivå, i paritet med BPD rage - så sant. Ändå så mycket fattigare på empati och medkänsla i jämförelse med den gruppen. - Lär väl diagnosticeras med lite av varje framgent?

En vägran att släppa känslan av orättvisa, hon fortsätter nära sitt hämndbegär om förintelse och hålla lågan vid liv, konstant och oförtröttligt. - Tvångstankar som till sist fick sin förlösning.

Vännerna kommer och går, det är antingen/eller som gäller; hon ska få sista ordet sagt annars får det vara; bara dra någonstans där det brinner om det inte passar. Att få henne till kokpunkten syns vara enkelt med omgående aktivering av "splitting".

Erinrar mig ett inlägg av dig där du nämner tidpunkten för senaste sökningar vilka sker någon månad innan mordet. Dessförinnan ett misslyckat eldningsförsök vid årsskiftet och fram tills sommaren har T varit upptagen med studier - var det hemkomsten som återigen drog igång destruktiva tankar; hon hade inte kunnat glömma att T gjorde henne till åtlöje på den där festen där hon av ren illvilja talade om för alla att J hade varit otrogen.
Känslan av att ha blivit djupt förorättad hade hängt sig kvar och höll på att äta upp henne.

Ändå misstänker jag för egen del att beslutet om att ta livet av T togs under samtalets gång; det föll inte i god jord och T lät sig inte hunsas.

Inte undra på att M har varit vaksam och anpassat sig i J:s sällskap med vetskapen om hon med kan råka illa ut vid en konfrontation; skulle vilja hävda att M har en väl utvecklad instinkt.
Ja, det rimmar illa med att ha svårt att läsa av människor.
Citera
2023-08-18, 22:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eller var det då gruffet startade, hon hade tfn på sig och tog ett steg hit och ett steg dit? Men vad hände då 2.26-2.33?

Om det var som hon berättade, kan hon haft tfn på sig och lullat ut till J och T i köket 2.19 och sedan tillbaka till fåtöljen/ sängen.
Kanske hörde hon att T skulle bege sig 2.33, kollade klockan och la sedan tfn där hon befann sig.

Vad hon därefter gjorde fram till 2.43 hänger I luften, satte hon i öronproppar och blundade hårt eller gick hon till toa och bistod J med att hålla T.
Låter möjligt att något särskilt var på gång då om det är som hon själv hävdar, att hon var sängliggande.
Antingen är T på väg hem och hon har hört ett gräl eskalera, trots allt är köket vägg i vägg och hon har sagt sig ha höra J stöka på i köket vid tidigare övernattningar.

Eller så reagerar hon på dunsen när T slår huvudet i golvet alternativt grannens pling-plong.
Citera
2023-08-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Man behöver inte vara Einstein eller Sherlock Holmes för att förstå att Maja var delaktig i mordet på Maja.

Det Maja påstår att hon har sovit till och från är inte trovärdigt.

Det är så många inlägg här om att allt ska kunna bevisas utan tvivel, så fungerar inte juridiken.

Domstolen har inte i uppgift att få fram "sanningen" utan trovärdigheten i händelsen.

Om Maja klarar sig undan så kan kanske de gängkriminella kan lära sig något nytt.

Man sov igenom driveby skjutningarna.

Grejen är väl att hennes deltagande bygger på JJ:s berättelse och den finns det anledning att ifrågasätta trovärdigheten i då lögnerna står som spön i backen under förhör fram till att hon berättar att MH var med om detta. Hon åker ut i skogen själv, hon ska äta hasch, sen är MH helt plötsligt med i nåt annat förhör och för grannen berättar hon att mamma ska hämta, att Elsa mår dåligt, osv. Hon ljuger för polisen, Toves anhöriga och andra. Så det finns anledning att nagelfara händelseförloppet bortom hennes berättelse och det kan man göra genom att väga det hon och MH berättar mot de tekniska bevis som finns.
Citera
2023-08-18, 23:00
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Okay, tack.

Jag trodde hon tog rådjuret när det kom tillbaka från skogen.

Men när togs den bilden då. Tidpunkt? Vet Du när?

Hmm, jag måste nog skanna igenom Fuparna igen, suck...

Hittade den nu.

Protokoll Analys av extrahering BG117070-1 Maja, 2022-11-25 10:14 diarienr: 5000-K1226065-22 342
B 1877-22 Eksjö TR B 1877-22 Aktbil 153

Kl. 22:40:28 positionerar Majas telefon vid Kvarngatan i Vetlanda där även utestället
Nöjet är beläget.
Kl. 22:53:40 sker en betalning via Apple Wallet med ett koppat MasterCard från
Swedbank. Beloppet avser 134 SEK. Status för betalningen är ”pending” (väntande).
Kl. 23:41:07 kopplar Majas telefon upp mo WiFi nätverket ”VetlandaBowling”.
Kl. 00:05:53 registreras ytterligare ett betalningsförsök genom Apple Pay á 134 SEK.
Status för transaktionen är dock ”rejected” (avvisad).
Kl. 01:05:42 försöker Maja ringa till Johanna men samtalet besvaras ej.
Kl. 01:45:03 startar kamera applikationen i telefonen och en film spelas in (IMG_1971).
Platsen är korsningen Storgatan/Klockaregränd. Filmen förevisar ett rådjur mitt på
vägen och i bakgrunden hörs, utöver Maja, ytterligare två kvinnliga röster.
Skärmdump från den inledande sekvensen. I
mitten av bilden syns ett rådjur gå på vägen.
Det går inte höra exakt vad konversationen i
bakgrunden handlar om mer än att kommentarer
kring det sedda rådjuret görs. Stämningen i
bakgrunden och röstläget ger ett intryck av att
stämningen är fredlig och god.

Så var det, ja. Är inte så teknisk men klockan måste ha varit runt 01.45,
Citera
2023-08-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Om nu M glömde sin mobil i lgh så undrar man ju varför.

Var det en medveten handling eller var det stress p.g.a situationen.
Hennes mobil brukar väl oftast vara klistrad till henne.

Om hon var "smart" så ville hon nog inte bli kopplad till dumpningen.

Men det sket sig nog...

Pappan hade koll på henne via en app så han såg var hon höll hus. Runt 03 på natten så ser han att mobilen hennes positionerar vid JJ:s bostad. Så hon vill dels dölja att hon är med till skogen av anledning gravfridsbrott och dels att föräldrarna inte ska veta att hon är på vift runt 4-5 på morgonen antar jag.
Citera
2023-08-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Eftersom J inte vill berätta vad dom gjorde första halvtimmen i lägenheten och M ljuger så kan vi bara gissa. Själv är jag övertygad att både J och M hade fullt fokus på T från första steget i lägenheten. Ingen använde sina telefoner förutom M som tog upp sin två gånger. Kanske när hon gick till toan, eller så var hon nervös och fipplade lite med den, kollade klockan, gick runt och letade efter laddaren?

Det står en högtalare i köket, men ingen musik spelades, ingen drack något och ingen använde sina telefoner till att kolla meddelanden eller sociala medier. Hotade dom T till tystnad? Stoppade dom något i munnen eller tejpade henne? Hånade dom och misshandlade henne innan mordet? Trädde dom på en sopsäck på huvudet innan strypningen? Hade hon den på sig när hon föll i backen så hon inte kunde ta emot sig?

Ja, det är många frågor som ploppar upp.
Citera
2023-08-18, 23:10
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Pappan hade koll på henne via en app så han såg var hon höll hus. Runt 03 på natten så ser han att mobilen hennes positionerar vid JJ:s bostad. Så hon vill dels dölja att hon är med till skogen av anledning gravfridsbrott och dels att föräldrarna inte ska veta att hon är på vift runt 4-5 på morgonen antar jag.
Antingen är det en medveten handling eller så faller mobilen i glömska när/om hon står inför andra saker att handskas med.

Att hon fortsättningsvis, efter sin 18-årsdag, väljer att låta föräldrarna ha koll på var hon befinner sig tycker jag tyder på att hon ser och känner deras omsorg som en stor trygghet, trots allt.
Citera
2023-08-18, 23:15
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:

Ja det är bra antagande. Så är det nog.
Mom and Pa ska hållas lugna när deras dotter ska dumpa ett lik i skogen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in