2023-08-18, 17:15
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Det är för sent att ändra lagen.
Om det skedde för 10-20 år sedan i en allmän översyn, i frånvaro av koranbränningar eller inre och yttre påtryckningar, så skulle jag ryckt på axlarna. Men gör man det nu så viker man ner sig för islamistiska diktaturer och visar att hot och hat fungerar.
För du tror väl inte att det kommer stanna vid förbud mot koranbränningar om de skulle vika sig?

Lyssna på de "högerextrema" för en gångs skull, vi har haft rätt i över 20 års tid.

Det stör dig inte alls att majoriteten bränningar begåtts av tjommar som inte har den minsta anknytning till Sverige - Till att börja med ?

Verkar ju lite udda att en svärjis försvarar utlänningars rätt att dra runt som cirkusartister och bränna hemlandets gamla heliga skrift. Vad fan har det med Sverige att göra ?
Vanligt folk har förstås noterat detta. Och det är vad jag menar är att ingen jävel bryr sig ifall lagen ändrades. Det är liksom inte vår huvudvärk. Det är en fabricerat konflikt med uttalade politiska mål. Det kan vem som helst räkna ut. Det är solklart missbruk av yttrandefriheten. Och det är något som lagen som skapades anno 17-tal inte kunder förutse. Det behövs en modernisering
Senast redigerad av Upplyften 2023-08-18 kl. 17:21.
Citera
2023-08-18, 17:24
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Att man ser över och kanske ändrar ordningslagen behöver inte alls innebära att man minskar yttrandefriheten. Vill du bränna en koran hemma på din grill och lägga ut på youtube/twitter/facebook så kommer du inte att stoppas från att göra det.
Det du beskriver är yttrandefrihetens motstånd.

Så som du anser vara rätt till yttrandefrihet innebär att Nordkorea, Sovjet och Kina har friheten att yttra sig. De kan ju göra det i sina hem runt middagsbordet.
Citera
2023-08-18, 17:47
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Yttrandefrihet -> yttrandefrihet med ansvar.
Ah! Du vill ha det som i diktaturer, likt som Kina, Nordkorea eller andra diktaturer har det...
Citera
2023-08-18, 17:51
Medlem
Slave Marks avatar
Utredningar och Nepotism, det rullar på...
Citera
2023-08-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Frågan var retorisk. Dom här länderna har inte infört censur. De har bara haft en annan tolkning för vad lagen ska innehålla när de en gång skapades

Du menar lagen som reglerar vad du får säga och inte.

Jag det stämmer att de har lika tolkning om vad som är okej att säga och inte (enligt dem), dvs de begränsar medborgarna i vad som är okej att tycka kontra det du får böter för om du tycker och säger.

Känns det på allvar okej? Känns det bra att vara begränsad, och hotas med böter eller annat straff om du tycker annorlunda och yttrar det? Känns det demokratiskt, att ena sidan får säga sitt, och andr sidan riskerar att straffas om det yttrar sina åsikter?

Är det så ni vill ha det?

Och nästa fråga, är det nye bättre ni som vill ha det så, flyttar till typ yemen eller liknande, så ni får som ni vill ha det direkt?
Citera
2023-08-18, 18:06
Medlem
Doodis avatar
Jag kan inte få in i skallen att landets högst uppsatta politiker föreslår något sånt här. Det är sjukt.

Vässa bössorna, varenda vapenägare, snart kommer de behövas för vår frihets skull.
Citera
2023-08-18, 18:10
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Du menar lagen som reglerar vad du får säga och inte.

Jag det stämmer att de har lika tolkning om vad som är okej att säga och inte (enligt dem), dvs de begränsar medborgarna i vad som är okej att tycka kontra det du får böter för om du tycker och säger.

Känns det på allvar okej? Känns det bra att vara begränsad, och hotas med böter eller annat straff om du tycker annorlunda och yttrar det? Känns det demokratiskt, att ena sidan får säga sitt, och andr sidan riskerar att straffas om det yttrar sina åsikter?

Är det så ni vill ha det?

Och nästa fråga, är det nye bättre ni som vill ha det så, flyttar till typ yemen eller liknande, så ni får som ni vill ha det direkt?

Jag tycker att det är en bra avvägning i vad som ska ingå i lagen om yttrandefrihet - Och inte.

Flytta till Jemen ? Är det något slags höhöhö - skämt eller ? Är du full eller ?
Citera
2023-08-18, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag kan inte få in i skallen att landets högst uppsatta politiker föreslår något sånt här. Det är sjukt.

Vässa bössorna, varenda vapenägare, snart kommer de behövas för vår frihets skull.
Sjukdomen heter religiös, det gör folk omdömeslösa. Går det på medicinska grunder avsätta en svensk statsminister?
Citera
2023-08-18, 18:14
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi

aaa. Vässa högafflarna . Snart står dom utanför din dörr och ska deportera dig till Nordkorea.

Varför är alla argument så jäffla korkade helt plötsligt ? Hela kommentatorsfältet är full av sådana reaktionära nollor helt plötsligt
Citera
2023-08-18, 18:15
Medlem
Detta är bara början. Hur var det Orback sa en gång i tiden:
https://www.youtube.com/watch?v=MMQtmR_XWFQ

2:40
Citera
2023-08-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jag tycker att det är en bra avvägning i vad som ska ingå i lagen om yttrandefrihet - Och inte.

Flytta till Jemen ? Är det något slags höhöhö - skämt eller ? Är du full eller ?

Nej, men vill man ha fler inskränkningar, varför inte? Kanske passar ett mer auktoritärt styre bättre?

Jag har länge haft en teori, om att ”medelsvensken” gillar lite ”hårdare tag”, att man liksom vill lämna över ansvaret för sitt eget liv (med alla risker det innebär) till en ”högre makt” ( läs regim) som kontrollerar en, och som också får ta ansvaret när livet fuckas upp.

Kan det det ligga något i att gemene man vill ha en ”stark ledare” lite så man själv slipper ta ansvar, så som jag uppfattar varenda svensk är livrädd för?

Man vill gärna ha någon/något att skylla på för sitt miserabla liv.
Citera
2023-08-18, 18:20
Medlem
Onanikrems avatar
Så oväntat att svenska politiker drar ned byxorna och böjer sig framåt för turken! Man skäms tamigfan!
De enda som törs något annat är SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in