2023-08-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Bra uppmärksammat!

Du har rätt i att det ser likt ut, men den på bilden verkar vara alldeles för liten för att vara en luftmadrass. Den är bara 35-40cm hög och 10-15cm diameter ihoprullad, jämför med videon där den luftmadrassen tar en hel väska större än påsen på bilden där det som står där bara tar upp ena hörnet. Vi har några sådana där madrasser, och de blir ta mig f-n aldrig lika små ihoprullade efter att de varit använda, som när de var helt nya (maskinförpackade förmodligen).
Men vem vet, det kanske är en liten tunn billig väl ihoprullad, kanske något sånt där som barnen har i poolen typ av luftmadrass, den lär bli så där liten ihoprullad. Det vore ju ändå mer troligt att det finns en luftmadrass någonstans i lägenheten, än att det inte gör det. Det märkliga tycker jag är att polisen inte har grävt någonting i den detaljen. Av hur det ser ut i lägenheten och vad som skett får man intrycket att det inte fanns någon plan för någon av dem att sova där. Om Majas plan var att sova där, varför gick hon då och la sig på trekvart på Johannas säng med kläderna på, istället för att fixa till sin luftmadrass och gå och lägga sig "ordentligt".
Ingenting var på något vis förberett för att två personer skulle sova i den lägenheten den natten.

Att däcka med kläderna på, på tvären på en säng, är sånt någon gör när den är redlöst full. Men så full var ju inte Maja, sägs det.

En annan detalj jag noterar på dessa bilder är att de som påstår att det bara hänger ett draperi för sovalkoven och att det inte är en vägg där, far med lögn, igen. Man ser på flera av bilderna där att det är en liten vägg bakom draperiet, det syns framförallt nere vid golvet, och det framgår också, som påtalats från början, på planritningarna att det finns en vägg där.

Maja hade fått information om att hennes bror önskade ha huset på lördagkvällen. Han skulle ha en drinkkväll för vänner. Föräldrarna skulle pga det åka till stugan och Maja hade fått frågan om hon ville följa med men var tveksam. Då hon skulle gå till Nöjet med Johanna.
När Maja kommer hem från Göteborg (efter att ha sovit i bilen under natten) berättar mamman igen att brodern ska ha huset och vad de själva ska göra. Maja svarar att hon kan sova över hos en kompis eller komma hem sent enligt mamman. Pappan uppger i förhör att Maja skulle sova över hos Johanna.

Jag tänkte på Mark Levengoods sommar i P1. Och kommentaren 'Jag gissar, jag chansar, jag hoppas'. Om hur ADD påverkat honom. Jag tror inte att Maja tänkte så noga på det praktiska.. Men hon hade väl med sig öronproppar och ett par trosor i en påse om jag inte minns fel. De hittades väl i jackfickan? Så lite förutseende var hon väl ändå.

Maja hade sovit över hos Johannas mamma tidigare när Johanna fortfarande bodde hemma så hon hade väl kanske fått hänga med dit. Men uppenbarligen tappade Maja av av självklara skäl lusten för det.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-08-17 kl. 23:58.
Citera
2023-08-17, 22:59
Medlem
Är det någon här som vet om Maja kanske har ett grövre synfel eller har en hörselnedsättning?

Har man kontrollerat det?

Framgår ingenstans 😮
Citera
2023-08-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, nej, jag menar inte att M trodde att J skulle släppa det, men att det var Js "grej" och M kanske bidrog med idéer.

Om jag spånar helt fritt utan underlag - de som är allergiska får scrolla! - M kanske också haft förbjudna, mörka tankar och önskat livet av någon, inte att hon skulle mörda någon men att denne skulle förolyckas på något vis och att hon därför inte backar för Js tankar. Att hon fantiserar om att hennes "offer" skulle kunna råka ut för det som J har planer på. Sådana tankar har givetvis varit tabu men kunde få luft hos J. Jag tror dock inte att hon funderat över att göra något själv.

En av dom stora skillnaden mellan Johanna och Maja är att, M är ingen doer. Hon klarar knappt av att ta på sig sina egna kläder om ingen säger åt henne att göra det. J däremot håller inte mycket inom sig. Hon agerar ut på varenda oförrätt hon anser sig utsatts för och fullföljer det hon tänker göra utan att ta ett enda steg tillbaka. Därför syns och hörs J överallt, medans M blir J s skugga.

Vad J tycker och till viss del känner är relativt lätt att förstå. Men vad M tycker och känner är desto svårare. Klart är att M har en sjuklig bindning till J och hon saknar spärrar.

Jag tror att M gav J den bekräftelsen hon behövde för att fullfölja sina sjuka planer.
Citera
2023-08-17, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Är det någon här som vet om Maja kanske har ett grövre synfel eller har en hörselnedsättning?

Framgår ingenstans 😮
Nej. Jag vet inte om hon är utredd för narkolepsi heller
Citera
2023-08-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Maja får information på lördag em att hennes bror ska ha fest i huset på kvällen. Föräldrarna ska pga det åka till stugan och hon får frågan om hon vill följa med. Men hon har bestämt med Johanna att gå till Nöjet. Först ska de ha förfest med L*uise. Maja säger att hon kan sova över hos Johanna eller nån. Eller komma hem tidigt på morgonen (dvs efterfesta länge) Enligt mamman. (jag kan leta upp citat i morgon).

När mamman berättar låter det nästan som de vill köra iväg Maja men det framgår ju i förhör att Maja behöver vara förberedd när de ska ha gäster. Och kan tycka att det är jobbigt att ha folk omkring sig (det sociala spelet gissar jag). Så kanske därför mamman meddelade henne. Eller ville brorsan inte att hon kom hem medans det var fest. Han hade nyligen flyttat hem efter att ha bott nästan fyra år i Göteborg.
(Gick på idrottsgymnasiet i Partille).

Jag tänkte på Mark Levengoods sommar i P1. Och kommentaren 'Jag gissar, jag chansar, jag hoppas'. Om hur ADD påverkat honom. Jag tror inte att Maja tänkte så noga. Men hon hade väl med sig öronproppar och ett par trosor i en påse om jag inte minns fel. De hittades väl i jackfickan? Så lite förutseende var hon väl ändå. Maja hade nyligen blivit utelåst av Johanna en hel natt så helt säker på om hon fick sova där kanske hon inte längre kunde vara. Men hoppades kanske.

Maja hade sovit över hos Johannas mamma tidigare när Johanna fortfarande bodde hemma så hon hade väl kanske fått hänga med dit. Men uppenbarligen tappade Maja lusten för det.

Minns jag rätt var trosorna i påsen använda. När bytte hon dom kan man undra och varför?
Citera
2023-08-17, 23:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Jag tror, observera tror - att luftmadrassen är nog här:

https://imgur.com/a/S1Xzi5e

Sista bilden, till vänster om skrivbordet på golvet i en kasse.
Där ligger något hopprullat svart till färgen.

På första bilden ligger två kuddar.
Lakan undertill i en korg.

Jämfört detta med den här filmen
Bestway Airbed with built-in AC pump
https://www.youtube.com/watch?v=B7bae1j2xSA&t=83s

Detta är ingen reklam!

Du har nog rätt. Ihopvikt på längden kanske bara dubbelvikt (istället för som på filmen typ 4 lager) och ihoprullad. Vad skulle det annars vara?

Vi har liknande madrass, tror med tjockare plast, så går inte att få en så smal rulle, men det här ser ut som en lite tunnare variant.
Citera
2023-08-17, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ska titta mer på förhör och fundera på den där halvtimmen. Återkommer.

Det ena behöver nog inte utesluta det andra.
Det kan vara planerat av J även om hon blixtrar till i lgh utifrån sin särpräglade och explosiva personlighet.
Eller som rätten brukar benämna det - viss planering. Typ att hämndtankar kan ha aktiverats på Nöjet.
Hon är iaf inte nöjd när hon lämnar stället, prestadium till hämnd. Hennes ord om att slåss på vägen hem (än att gå iväg för att reda ut) vore mer i paritet med hennes historik.
J vill konfrontera, hon hatar T och har velat mörda henne förut.

Jag tänkte om M kanske mer räknade med ett bråk på hemvägen (som J nämner).

Följer det ett forna mönster (beteende) så är Maja är inblandad i J:s försök till mordbränder.
M är en medlöpare som gynnar miljön likt bakterier på en agarplatta.

Men inte direkt engagerad (med på BP) och inte helt passiv heller (fippel med mobilen).

M har backat förut, vilket ses via sms. De andra två ggr väntar hon i sängen.
Tveksam till att hon skulle haka på ett förslag till mord, men konfrontation och bråk är nog inte lika fjärran, det har skett förut att M är kaxig.

När de drar iväg från Nöjet står det 1-0 till Tove i J:s värld.
T har varit spydig, ev fått in nån knuff el smäll och ingen ger J gehör, vilket förefaller vara viktigast i världen för henne. M kanske ställer upp att ge igen efter hemvägen. För husfridens skull? En bitter J är nog inget partyämne direkt.
Ställer upp för stackars J som ingen lyssnar på.
M verkar som sagt veta hur hon ska hantera den instabila J.

2022-12-01
"F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för
konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så.
Ja."
Ser fram emot att du kommer med dina tankar när du kommit så långt!

Jag tror att det typ står 10-0 till Tove i Johannas värld… Tove har fått alla i ett sammansvetsat grabbgäng att ta avstånd från Johanna. Johanna umgicks tidigare med grabbgänget och deras flickvänner, men när Tove och Johanna blev osams tog alla Toves sida. Det här tror jag sved nåt enormt i Johanna.

Johanna blir ju osams med folk på löpande band men det här tror jag tog lite extra. Jag får för mig att Johannas vänkrets nu är lite ”nedgraderad”. De jämnåriga som tidigare var hennes kompisar vill inte längre veta av henne. Hon umgås med folk i övre 20-årsåldern när hon själv bara är 20. Nån av tjejerna har en armprotes och nån av killarna hon umgås med har en benprotes som han tydligen brukar ta av på dansgolvet på Nöjet och svinga runt. Jag får vibbar av att Johanna hänger lite med andrasorteringen nu (sorry).

Om jag spekulerar så kan det ha varit så att Johanna ursprungligen hade en idé om att slå Tove på något sätt. Sen var det trevligt tonläge på promenaden hem och de förhörde sig om vad som hänt i deras liv. De går upp i lägenheten och sätter sig och pratar och Johanna känner att om hon kan bli vän med Tove så kan vägen in i ett jämnårigt kompisgäng öppnas igen.

Samtalet spårar ur, de har helt olika uppfattning om vad som hänt och vem som gjort fel och ingen ger sig. Tove reser sig ursinnig för att gå. Tove - som är känd för att vara bitsk - säger nåt om att hon ska berätta för alla vilken idiot Johanna är. Pang! Dörren till gamla kompisgänget är stängd. Alla kommer återigen att snacka skit om henne. Ingen kommer vilja vara med henne. Man ska komma ihåg att kompisar och fester är det viktigaste i Johannas liv.

Om det var ett plötsligt raseriutbrott från Johannas sida som låg bakom mordet så tror jag att det här är det troligaste scenariot.
Citera
2023-08-17, 23:33
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En av dom stora skillnaden mellan Johanna och Maja är att, M är ingen doer. Hon klarar knappt av att ta på sig sina egna kläder om ingen säger åt henne att göra det. J däremot håller inte mycket inom sig. Hon agerar ut på varenda oförrätt hon anser sig utsatts för och fullföljer det hon tänker göra utan att ta ett enda steg tillbaka. Därför syns och hörs J överallt, medans M blir J s skugga.

Vad J tycker och till viss del känner är relativt lätt att förstå. Men vad M tycker och känner är desto svårare. Klart är att M har en sjuklig bindning till J och hon saknar spärrar.

Jag tror att M gav J den bekräftelsen hon behövde för att fullfölja sina sjuka planer.

Vad är det för skitsnack att M inte ens kan klä på sig?
Sällar du dig till de i tråden som underminerar M såväl fysiskt som psykiskt?
Citera
2023-08-18, 00:09
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Visst kan dom ha uppstått senare. Ex.vis i samband med att Johanna försökte flytta på Toves kropp. Någon föreslog att toaletten som inte var fastsatt i golvet pga renoveringen kunde ha vält och orsakat dunsen, men att det då skulle ha varit i samband med mordet. I vilket fall som helst så är det ett exempel på att det kan vara vad som helst som orsakat dunsen, vi vet inte.

Det kanske var Maja som satt på toaletten, somnade och drattade i golvet med huvudet före. Inte särskilt troligt, men återigen, vi vet inte.
Påstår du att Maja ramlade av toaletten när hon satt och sket? Har nog aldrig stött på någon med livligare fantasi än dig.
Citera
2023-08-18, 00:21
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400

Framgår ingenstans 😮
Hon är diagnoserad hela alfabetet av trådens expertis . Jag uppfattar Maja som både blind och döv då hon inte såg att det låg ett lik i hallen. Maja hör inga ringklockor eller dunsar i huset. Svårt att klä på sig och somnar oavbrutet. Ramlar omkull och välter toaletter enligt senaste rönet.

Lider även av stark minnesförlust.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-18 kl. 00:29.
Citera
2023-08-18, 00:25
Medlem
Citat:
Hemresan från donken har alltså registerats som en stegserie i hälsoappen. Det finns väl inga andra möjligheter. De där stegapparna förefaller fullständigt godtyckliga. Det kan ju vara så gott som vad som helst som har gjort att hälsoappen i Majas telefon har registrerat de där sengångarstegserierna.

Ja tidsperioden sammanfaller med färden från McD men enligt iPhonen så lämnar JJ koordinaten i bil vid McD klockan 03:03:31. Då har stegserien redan påbörjats 03:01:23 och pågått i två minuter innan hon hoppar in i bilen igen. Efter att ha pratar med kompisarna?

03:09:31 så loggar iPhonen den koordinat som hemma hos henne.

03:10:06 avslutas stegserien och våningsförflyttningen uppåt sker strax dessförinnan 03:08:51

Så likt för MH är det en pågående rörelse hur man än vänder och vrider på det.

För att förstå lite vad som händer så kan vi ta JJ:s hemfärds stegserie som exempel.

När du går, sparar telefonens sensorer dina rörelser. Men om din telefon har mycket att göra kan den skjuta upp att behandla denna information och istället lägga den i en "data buffer" för att hantera senare.

När du sätter dig i en bil känner sensorerna av en annan typ av rörelse. Om det är mycket stopp och start i trafiken kan det ibland förväxlas med steg. Om det finns andra aktiva appar eller om telefonens lagring eller batteri är lågt, kan det störa hur snabbt och korrekt sensorerna bearbetar rörelseinformation. Om JJ dessutom kikar i eller viftar med mobilen i bilen så påverkar det accelerometern som loggar steg också.

Ibland, särskilt om telefonen har lagrat mycket rörelseinformation i sin "data buffer", kan den förväxla bilens rörelser med steg.

Sen då hon börjar gå igen efter bilturen fortsätter telefonen att spara hennes rörelser. Men det kan bli fördröjt om det redan finns mycket data som väntar på att bearbetas från tidigare.

Så resultatet blir att det sparas steg från när hon gick vid McD, några extra steg från bilturen (rörelser, vift, svängar osv) och sedan stegen efter bilturen. Det kan se ut som att hon tog fler steg eller förre steg än hon faktiskt gjorde, särskilt om sensorerna blev störda av andra saker som telefonen gjorde. Men den kan även visa långa pauser om iPhonen är upptagen med många processer, buffrar data, har dåligt batteri och liknade.

GPS tar också mycket datakraft och det kan påverka hur data från stegserier buffras. I det här fallet så loggar iPhonen kontinuerligt GPS-koordinater till både operativsystemet (sånt som gav fyndplatsen) och till andra appar såsom Snapkartan och liknande.
Citera
2023-08-18, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag känner mig alltid lite som en blind när jag inte har vare sig dator eller FUP.

Tänker på Johanna där som skickar sms nästan vid 03 till Maja.

Det ska finnas ett klockslag för när Johanna skrev/ringde till killen i bilen, och sedan ska hon ju ha gått ur bilen för att snacka med dom?
Där blir det väl lite steg, och då steg från parkeringen hemma.

Jag undrar ändå om inte utredarna har gjort någon slags sammandrag av olika sekvenser. Annars blir det ju konstigt?
Särskilt konstigt att de inte kollat den här tiden på 9 minuter.
När åkte de från Donken?

Skrev precis ett inlägg med lite tider men strax efter 03:03 lämnar de McD enligt koordinat från iPhonen.

Så stegserien hänger sig under färden och hur det kan komma sig finns i inlägget ovan.

På det här temat så hade jag velat se Google Takeout från Toves mobil. Både vad gäller evtl stegrörelser i hennes mobil och de koordinater (Google Location History) som är mer detaljerade kring koordinater var den slutar kommunicera med molntänsten som ligger till grund för datan i Google Takeout.

På tal om användardata så ska jag visa när jag har lite extra tid hur man kan få ut sådan från en tömningsfil från en mobil bara med hjälp av sin egen dator utan speciell programvara som kuriosa här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in