Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Och det är tydligen du som ska avgöra vad som är "evidens". Som sagt du har satt dig själv högt uppe på piedestal där du anser dig ha monopol på sanningen, där logik inte ens är applicerbart, där förbud emot åsikter inte är förbud emot åsikter av någon diffus anledning så länge det passar dig.
Vetenskap handlar återigen inte om åsikter.
Citat:
Även forskare kommer vara rädda för att presentera "evidens" i din värld, om de går emot normen. Ifrågasättande måste man ha för nå kunskap. Sedan spelar det som sagt ingen roll, även om man kunde bevisa till 100% att en åsikt är fel, så ska den kunna få uttryckas, annars är det fascism.
Inte alls. Det är varje forskares våta dröm att hitta något normbrytande. Supraledare vid rumstemperatur var det ett gäng koreaner som nyss sade sig hade visat. Det mottogs med skepticism bland forskarvärlden och försök att reproducera resultaten. Om du skulle gå att reproducera och visa sig hålla vatten innebär det ett Nobelpris.
Vetenskapen har fördelen att den är självrättande. Egentligen är det en algoritm för att hitta de förklaringar och modeller som beskriver empirin på bästa sätt.
Du kan detta för dåligt för att det ska vara lönt att diskutera vidare. Vetenskapliga forskningslägen handlar för sista gången inte om åsikter. Det handlar om evidens. Alla "åsikter" om du vill kalla det för det är inte lika mycket värda. De som har evidens som talar för dem är mer värda än de som inte har det.
Citat:
Ingen politik styrs av folket ändå. Vilken av de stora dominerade politiska rörelser de senaste 30-50 åren som, klimatet, feminism, invandring, globaliseringen etc, har varit drivet av folket? Svaret, ingen av dem, folket har bara fått hänga med på tåget oavsett vad de själva tycker. Folket blir till viss del hjärntvättad under resans gång, men det har aldrig varit folket som har satte igång tåget, vilket det borde vara i en demokrati. Det är särintresserörelser som styr världen, inte folket.
Vi har representativ demokrati i Sverige. Om du menar att vi inte har demokrati, vad finns då att försvara med dina fascismanklagelser.
Citat:
Vad är jag förnekare av, och varför är du här om du inte vill debattera det? Eftersom du skriver här ganska så mkt, så om du inte vill diskutera topic, så är min enda slutsats att du är ett troll. För det är okej om du inte vill diskutera med oss, det är bara inte skriva i tråden då, men varför är du här då om du inte vill diskutera med oss? De flesta i världen skriver trots allt inte i denna tråd.
Men min gissning baserat på vad du har skrivit tidigare så är lösningen att minska utsläppen? Men vad skulle det åstadkomma mer än onödigt lidande? Co2 som vi har släppt ut kommer inte försvinna av sig själv, och den fulla effekten av det vi redan har släppt har vi inte sett, och det finns självförstärkande feedbacks loops. Så minska utsläppen räcker inte, inte ens om vi skulle gå ner till 0. Så varför göra det, om allt det åstadkommer är mer lidande? Det är dessutom kontraproduktivt, för om vi stänger ner samhällsmaskinen så stänger vi också ner möjligheten att lösa det med teknik. Sedan ser jag ingen anledning att försöka fixa problem som uppstår om 100 år, om det orsakar lidande idag, då vi inte har en aning om hur pass teknologisk världen är om 100 år.
Vad har du kunskaper inom? Har du någon utbildning inom något? Jag menar inte att sätta dit dig eller mäta snoppstorlek. Det jag är ute efter är att, om du har något område som du faktiskt kan saker inom så kan jag anta rollen som en okunnig ifrågasättare och liksom missförstå och ha åsikter, som du skulle kalla det, mot det mest grundläggande och fundamentala inom ditt fält, så kanske du kan få ett smakprov på hur givande det är att försöka övertyga någon som inte har den blekaste aning om vad den pratar om... Eller vad de med kunskap pratar om.
Det finns förnekare som inte riktigt är lika högt upp i det blå som är mer givande att diskutera med. Men det handlar i princip om att debunka desinformation i tråden för min del. Och lyfta ett/en och annat/annan forskningsrön och nyhet. Dessutom tror jag att folk faktiskt lär sig ett och annat. Alla är inte resistenta mot kunskap.
Jag förstår heller inte varför så många förnekare tycker att mitt personliga intresse i tråden är så intressant.