2023-08-17, 19:32
Bannlyst
Min man går elektroteknik på universitet och är i hans tidiga 20s. Nu har en nära kompis till honom som är chef på en oljerigg utanför Norge sagt att han skulle få komma och jobba hos de. Han har sedan innan redan gjort något slags kompetensprov. Vet inte så mycket om det, men nu funderar han om han borde lämna elektrotekniken för oljeriggsjobbet som enligt hans nära vän kommer ge honom över 1.5Miljoner netto/år. Det är pengarna han är intresserad av.

Är det här smart? Dumt? Bör han gå klart elektrotekniken? Hur ser jobbprognosen ut? Framtida arbetsmöjligheter?
Citera
2023-08-17, 19:37
Medlem
Låter som generösa pengar. Vilka arbetstider gäller?
Citera
2023-08-17, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Toddenxd
Låter som generösa pengar. Vilka arbetstider gäller?

Ingen aning. Min man fick jobberbjudandet ”hör av dig om du är intresserad så går vi in på detaljerna”

Vad tror du?
Citera
2023-08-17, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Klart att din 207cm/150kg+-hanne ska jobba på en oljerigg, elektroteknik är för pussies..

Elektroteknik är för smarta personer. Och det är han!

Ja min man är lång, stor och stark! Älskar honom!!!
Citera
2023-08-17, 19:46
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ialskdle
Elektroteknik är för smarta personer. Och det är han!

Ja min man är lång, stor och stark! Älskar honom!!!
Om du inte trollar. Han kan väl jobba 2-3 år på riggen och få lite ekonomisk slack. Det ger bra förutsättningar för att läsa klart elektro. Elektro är förresten för medelmåttor som inte kom in på teknisk fysik.
Citera
2023-08-17, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Om du inte trollar. Han kan väl jobba 2-3 år på riggen och få lite ekonomisk slack. Det ger bra förutsättningar för att läsa klart elektro. Elektro är förresten för medelmåttor som inte kom in på teknisk fysik.

Fast kommer han inte efter med studierna då?
Citera
2023-08-17, 19:54
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Fast kommer han inte efter med studierna då?
Jämfört med vad? Det är många 30+ som pluggar teknik. Sen kan du ju ta Bill Gates, Mark Zuckerberg, Steve Jobs som Richard Branson exempel på individer med ett långt avbrott innan avslutade studier.
Citera
2023-08-17, 19:55
Avslutad
Hur gammal är vännen som är chef för oljeriggen? 21 är han inte och bara 29 låter helt otroligt, men visst inte omöjligt.
Citera
2023-08-17, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Hur gammal är vännen som är chef för oljeriggen? 21 är han inte och bara 29 låter helt otroligt, men visst inte omöjligt.

Han nära vän är över 40. Det är min man som är i tidiga 20s.
Citera
2023-08-17, 20:03
Medlem
Citat:
Min man går elektroteknik på universitet och är i hans tidiga 20s. Nu har en nära kompis till honom som är chef på en oljerigg utanför Norge sagt att han skulle få komma och jobba hos de. Han har sedan innan redan gjort något slags kompetensprov. Vet inte så mycket om det, men nu funderar han om han borde lämna elektrotekniken för oljeriggsjobbet som enligt hans nära vän kommer ge honom över 1.5Miljoner netto/år. Det är pengarna han är intresserad av.

Är det här smart? Dumt? Bör han gå klart elektrotekniken? Hur ser jobbprognosen ut? Framtida arbetsmöjligheter?

Nej. Han bör ta jobbet, han kan avsluta sin utbildning senare. Generellt jobbar man inte på oljerigg en livstid utan ett par år. Han kan fortsatt vara inskriven på universitetet.
Citera
2023-08-17, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Nej. Han bör ta jobbet, han kan avsluta sin utbildning senare. Generellt jobbar man inte på oljerigg en livstid utan ett par år. Han kan fortsatt vara inskriven på universitetet.

Fast jag undrar om han inte skiter i elektrotekniken senare när har han fått smakat på dessa stora summor. Jag skulle helst vilja se han klara elektrotekniken. Men jag undrar om han efter ett år typ vill fortsätta eftersom det är mycket mer pengar involverade än han skulle få som jobb efter universitetet.

Helst skulle jag vilja att han klarar universitetet…….
Citera
2023-08-17, 20:09
Avslutad
Citat:
207cm, 157kg och marklyfter 400kg+!

Låter inte direkt som en praktisk, smidig storlek din man har. Skulle avråda en sådan klumpeduns från att jobba på oljerigg då risken är stor att han druttar i eller skadar sig allvarligt ifall han ska upp och klättra.

Det är ett ganska riskfyllt arbete, därav den höga lönen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in