Citat:
Ursprungligen postat av
irrljus
Varför är universitetsutbildningen så viktig för dig? man får ju jobb ändå när man väl har jobberfarenhet. Hör ju dagligen hur nyexaminerade klagar över att de inte får jobb för att alla jobb kräver arbetslivserfarenhet.
De flesta av oss lever ju inte för att jobba utan i slutändan är det väl ändå vad man har på lönekontot som är viktigast så att livet utanför arbetet blir bra, eller hur?
Jag vill att han ska vara bildad och akademiker det är viktigt för mig. Han är redan stor och stark. Jag har många anledningar för det men en av de är (kanske låter lite töntigt) att jag inte vill att folk ska tro att han bara är en stor och stark kötthuvud. Att han faktiskt har en elektroteknisk utbildning så att folk vet att han är smart också. Löjligt, jag vet. Men jag vill inte att folks fördomar ska påverka honom i framtiden. Och sedan när vi får barn kan de säga att pappa är civilingenjör elektroteknik osv. Plus jag vill att han i framtiden ska jobba med ingejörskap.
Löjligt? Spelar det någon roll? Lyssna, min man är 2.07m, väger 157kg och kan lyfta 400kg+ marklyft, jag vill inte att folk ska bara ”kötthuvud” och ”dum” just pga han är så stor och stark fysiskt. Det är en vanlig fördom. En utbildning är väldigt viktigt också! Om han endast jobbar på oljerigg kan han bli utbytt när som, fast ingenjörer kan inte bara bli utbytta här och där. Det råder brist i Sverige har jag hört.