2023-08-17, 20:20
Medlem
irrljuss avatar
Varför är universitetsutbildningen så viktig för dig? man får ju jobb ändå när man väl har jobberfarenhet. Hör ju dagligen hur nyexaminerade klagar över att de inte får jobb för att alla jobb kräver arbetslivserfarenhet.
De flesta av oss lever ju inte för att jobba utan i slutändan är det väl ändå vad man har på lönekontot som är viktigast så att livet utanför arbetet blir bra, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Ialskdle
Fast jag undrar om han inte skiter i elektrotekniken senare när har han fått smakat på dessa stora summor. Jag skulle helst vilja se han klara elektrotekniken. Men jag undrar om han efter ett år typ vill fortsätta eftersom det är mycket mer pengar involverade än han skulle få som jobb efter universitetet.

Helst skulle jag vilja att han klarar universitetet…….
Citera
2023-08-17, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
"chefsvännen" som vill betala för att ha din mans stjärt på oljeriggen. Klart han ska köra på, då kan ju du knulla runt också lite.

För alla ligger med alla på oljeriggar. "Nollningen" när man är ny är ett stort jävla knulltåg där man får stiga av och på hela kvällen.

Vad kul….

Skulle hellre dö än att ens titta åt en annan man än min man.

Och du ljuger så klart. Min man skulle inte vara otrogen med mig på det sättet.
Citera
2023-08-17, 20:21
Medlem
En bekant till mig jobbar på oljerigg. Han jobbar två veckor och är ledig fyra så det borde gå att kombinera med studier.
Citera
2023-08-17, 20:22
Medlem
TonyBergmans avatar
Nice, ca 250 000 i månaden då?
Kör han 2v 12h pass sen 2v hemma? Eller är han där hela tiden?

Skulle inte tveka en sekund. Han kan jobba där några år och sen ge er ekonomisk frihet för resten avc era liv.

Citera
2023-08-17, 20:24
Medlem
Citat:
Min man går elektroteknik på universitet och är i hans tidiga 20s. Nu har en nära kompis till honom som är chef på en oljerigg utanför Norge sagt att han skulle få komma och jobba hos de. Han har sedan innan redan gjort något slags kompetensprov. Vet inte så mycket om det, men nu funderar han om han borde lämna elektrotekniken för oljeriggsjobbet som enligt hans nära vän kommer ge honom över 1.5Miljoner netto/år. Det är pengarna han är intresserad av.

Är det här smart? Dumt? Bör han gå klart elektrotekniken? Hur ser jobbprognosen ut? Framtida arbetsmöjligheter?
Ta oljejobbet.
Investera pengarna i aktier, fonder eller hyreshus.
Jobba till 40 och lev sedan gott och ta ett lugnare jobb.
Citera
2023-08-17, 20:26
Avslutad
Citat:
Klättra? Han har hållit på med klättring i över 10 år! Han kör jävligt mycket pull ups. Du säger att han är en klumpeduns och opraktisk eftersom du är avundsjuk.

Han är otroligt stark och stabil, löper många gånger varje vecka. God kondition och uthållighet. Bra gruppstyrka!

Avundsjuk? Vem i hela friden skulle vilja vara så stor och klumpig?

Särskilt när man kommer upp i åren så är det ju bara negativt och slitsamt för kroppen.
Citera
2023-08-17, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Varför är universitetsutbildningen så viktig för dig? man får ju jobb ändå när man väl har jobberfarenhet. Hör ju dagligen hur nyexaminerade klagar över att de inte får jobb för att alla jobb kräver arbetslivserfarenhet.
De flesta av oss lever ju inte för att jobba utan i slutändan är det väl ändå vad man har på lönekontot som är viktigast så att livet utanför arbetet blir bra, eller hur?

Jag vill att han ska vara bildad och akademiker det är viktigt för mig. Han är redan stor och stark. Jag har många anledningar för det men en av de är (kanske låter lite töntigt) att jag inte vill att folk ska tro att han bara är en stor och stark kötthuvud. Att han faktiskt har en elektroteknisk utbildning så att folk vet att han är smart också. Löjligt, jag vet. Men jag vill inte att folks fördomar ska påverka honom i framtiden. Och sedan när vi får barn kan de säga att pappa är civilingenjör elektroteknik osv. Plus jag vill att han i framtiden ska jobba med ingejörskap.

Löjligt? Spelar det någon roll? Lyssna, min man är 2.07m, väger 157kg och kan lyfta 400kg+ marklyft, jag vill inte att folk ska bara ”kötthuvud” och ”dum” just pga han är så stor och stark fysiskt. Det är en vanlig fördom. En utbildning är väldigt viktigt också! Om han endast jobbar på oljerigg kan han bli utbytt när som, fast ingenjörer kan inte bara bli utbytta här och där. Det råder brist i Sverige har jag hört.
Citera
2023-08-17, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
En bekant till mig jobbar på oljerigg. Han jobbar två veckor och är ledig fyra så det borde gå att kombinera med studier.

Hur ser hans liv ut? Snälla kan du berätta mer? Jag älskar min man mer än mig själv och vill inte att han ska göra något han kommer ångra i framtiden…

Hur ser hans liv ut? Är han där 2v och sedan i Sverige 4 veckor, sedan tillbaka 2 v och sedan här 4v osv osv? På riggen, finns det bra, kvalitetsmat med mycket protein? Hur mycket tjänar han? Spenderar man pengar på riggen?
Citera
2023-08-17, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
Avundsjuk? Vem i hela friden skulle vilja vara så stor och klumpig?

Särskilt när man kommer upp i åren så är det ju bara negativt och slitsamt för kroppen.

Nej det är det definitivt inte…

Han här är 2.03 och väger 180+

Är detta klumpigt?

https://www.elitefts.com/wp/wp-content/uploads/2015/09/Tom320.jpg

Du är Avis.
Citera
2023-08-17, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nice, ca 250 000 i månaden då?
Kör han 2v 12h pass sen 2v hemma? Eller är han där hela tiden?

Skulle inte tveka en sekund. Han kan jobba där några år och sen ge er ekonomisk frihet för resten avc era liv.

En utbildning är väldigt viktigt. En person på oljerigg är utbytbar och kan bli sparkad närsomhelst. En ingenjör kan inte bli sparkad lika lätt osv råder ingejörsbrist i Sverige.
Citera
2023-08-17, 20:40
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Om du inte trollar. Han kan väl jobba 2-3 år på riggen och få lite ekonomisk slack. Det ger bra förutsättningar för att läsa klart elektro. Elektro är förresten för medelmåttor som inte kom in på teknisk fysik.

Ja gick EE på Chalmers, är näst svåraste linjen (näst svårast kan Datateknik vara), svårast är Teknisk Fysik, ingen ide vara medelmåtta på Teknisk Fysik, de vill inte ha korkad person som läst Teknisk Fysik på övertid med låga betyg....

Gick Elektro på CTH för längesen, så råder honom börja på oljeborrplattform... Åtminstone ett tag
Citera
2023-08-17, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja gick EE på Chalmers, är näst svåraste linjen (näst svårast kan Datateknik vara), svårast är Teknisk Fysik, ingen ide vara medelmåtta på Teknisk Fysik, de vill inte ha korkad person som läst Teknisk Fysik på övertid med låga betyg....

Gick Elektro på CTH för längesen, så råder honom börja på oljeborrplattform... Åtminstone ett tag

Jag kan inte förstå din text alls, definitivt inte det mörkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in