Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Att anse att man har monopol på sanningen och straffa alla som inte delar den, är absolut fascism, oavsett vad som är sanningen, och med sådana kommentarer så kan du ju inte spela förvånad då folk har problem med ämnet och anser att den är mer politisk än vetenskaplig. Då du vill använda ämnet som en ursäkt till att straffa oliktänkande.
Detta som du skriver är ett utdrag från post - truth - manualen.
Såklart vi kan fastlå lögner. Många lögner är som redan skrivits även samhällsfarliga. Klimatdesinfo är ett exempel. Antivax ett annat. Att lura allmänheten att antibiotikaresistens inte kan utvecklas ett annat hypotetiskt. Det finns massor av antivetenskapliga uppfattningar som kan göra enorm skada.
I praktiken inser jag att det skulle bli problem med gränsdragningar och dylikt och förmodligen få fällande domar. Men bedrägeri är precis var det handlar om. Det är bara det att det är hela mänskligheten som drabbas och inte bara de som blivit bedragna.
Citat:
Hursomhelst så ser jag inte hur förbjuda åsikter löser så mkt. Okej så vi har denna värld där alla delar din syn, oavsett om de vill eller inte, vad händer sedan? Vad ska vi göra med denna "kunskap"?
Det skulle möjligen begränsa spridningen.
Desinformation har stora likheter med virus. Det sprids och muterar och det råder ett selektionstryck där de mest övertygande utsagorna får mest spridning och de mest frånvända går under.
Jag är positiv till idén, men negativ till hur det förmodligen skulle behöva genomföras.
Desinformation kostar människoliv. Ofta i syfte att tjäna pengar. Bara sådana premisser...
Det borde regleras hårdare.
Det handlar heller inte om att förbjuda åsikter.