Citat:
Ursprungligen postat av
Scapula
Jag förstår förstås principen av graderingarna men i praktiken tror jag att det är fullkomligt meningslöst att pöbeln går runt väntar terrordåd. Graderingen ska förstås inte vara säkerhetsstämplad men att kalla till presskonferens tror jag bara skrämmer upp folk. Säpo gör bäst i att arbeta i det tysta. Effekten lär bli att några stackare tar graderingarna på för stort allvar och isolerar sig. Samma människor (i Sverige) som tog ut alla sina pengar i kontanter samt bunkrade konserver för flera år framöver när Ryssland invaderade Ukraina samt köpte gasmask och toalettpapper när covidpandemin blev ett faktum.
Den stora massan kommer att leva precis som vanligt och möjliggörandet av en storskalig terrorattack är precis lika stor som den varit innan denna höjda säkerhetsnivå.
Mm, ja jag ser poängerna du gör. Det ligger mycket i det.
Det är kanske politisk transparens som är ett av ledorden här, skulle jag anta. Men folk vet nog inte riktigt hur dom ska agera i relation till informationen. En del halvt förtränger det, medan ett fåtal blir halsstarriga.
Skulle gissa att SÄPO själv inte skulle veta vad dom skulle säga till fotfolket heller, för att ge önskad effekt.
Det är ju inte SÄPOs ansvar heller, utan sånt sköts ju politisk nivå; inte polisiär.
Fucked up läge, helt enkelt.