2023-08-17, 14:34
Medlem
finns det hotbild mot muslimer? Tänker så som deras religion far fram nu så kanske det vänder och dom blir dom utsatta i vårat Sverige?
Citera
2023-08-17, 14:36
Medlem
CarlvonRosens avatar
Som många skriver så får vissa resurser mer resurser samt mer befogenheter det är inte konstigare än så.
Citera
2023-08-17, 14:37
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Och ta av sig burkan för att visa att de inte är något hot (bär bomb-bälten därunder, en teknik som använts åtskilliga gånger)

Ja verkligen! Men det förutsätter jag att de gör. Vem vill åka tunnelbana med någon iklädd burka nu? Jag skulle gå av direkt.
Citera
2023-08-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Inte för att vara sån, men trea på pucken. Det var exakt detta jag syftade på tidigare i tråden.

OK, beklagar. scannade tråden såg inte det viktiga för alla mindre viktiga inlägg :-)
Citera
2023-08-17, 14:38
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Att godkänna bränningar är givetsvis en dålig ide från första början:

I 16:8 BrB den som uttrycker missaktning mot en folkgrupp gör sig skyldig till hets mot folkgrupp är ett brott. Vidare kan man göra sig skyldig till brott om man uppmanar andra människor att begå brottsliga handlingar. Detta kallas uppvigling och är förbjudet enligt 16:5 BrB. Att uppmana till våld eller uttrycka sig starkt kränkande om en grupp är alltså olagligt, även om det är en politisk åsikt som ligger bakom uttalandet. Det innebär inte att man inte får diskutera tex ”känsliga” saker, men gränsen går vid kränkningar och uppmaning till våld.

Källa: Lawline

En bok är inte en folkgrupp. Dessutom kan alla bli muslimer, infattar det en ny lag då för att man börjar tro på en Gud? Sluta upp med det där tramset och bete dig som en vuxen man.
Citera
2023-08-17, 14:38
Medlem
Hur många inom polisen kan fabeln vargen kommer?

Talesättet går tillbaka på fabeln om den uttråkade vallpojken som för att få omväxling skrämde byborna med ropet: ”Vargen kommer!”

När vargen så småningom faktiskt kom trodde ingen på hans rop, och sensmoralen blir att den som ljuger inte kan vänta sig att bli trodd när det verkligen gäller.
Citera
2023-08-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ja verkligen! Men det förutsätter jag att de gör. Vem vill åka tunnelbana med någon iklädd burka nu? Jag skulle gå av direkt.

Gör du så, det är den slätrakade akademikermuslimen som kommer ha bomben i ryggsäcken.
Citera
2023-08-17, 14:40
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Vi har över en miljon muslimer boendes här, en del bor även i små orter på landet...

Trots alla muslimer i Europa så är terrorattentat ytterst sällsynt. Andelen islamister som är tillräckligt radikaliserade för att planera och genomföra attentat är i det stora hela väldigt få, och bland dem är det ännu färre som faktiskt genomför planerna. Men en sådan här uppenbar provokation och det "fuck you" som koranbränningarna ändå är, innebär att de som tidigare tvekat kanske nu anser det värt besväret att genomföra planerna eftersom Sverige nu avsiktligen satt sig i rävsaxen i väntan på att jägaren ska komma och beskåda sitt byte. Tidigare har terroristerna i princip adresserat vem som helst av ren princip, men nu har alla ögonen på Sverige. Så nu sitter vi här och väntar och intalar oss att det är värt det.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-08-17 kl. 14:42.
Citera
2023-08-17, 14:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Kristersson kallar till pressträff idag kl 15.30. rörande höjningen av terrorhotet:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/kristersson-kallar-in-till-presstr%C3%A4ff-efter-hoth%C3%B6jning/ar-AA1fopiq

Han skyller väl på Ryssland och lovar att det ska bli olagligt att bränna koraner.. Något vettigt kan man inte förvänta sig från dessa clowner.
Citera
2023-08-17, 14:41
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Dels kanske det är för att visa för omvärlden att man tar sin roll i världssamfundet på allvar och ser sitt ansvar i det. Men dels är det också - som SÄPO-chefen von Essen säger - att samhället bör anpassa sig för att inte bidra till att öka hotet ytterligare. Lite av en reality-check helt enkelt.

Sverige är förvisso ett land där vi ser myndigheters roll som att ta hand om det gemensamma goda, men vi är också alla passagerare i samma båt. Om omvärlds-meteorologen säger till oss att det kommer bli mer oroligt hav och högre vågor runt vår båt, är det oklokt att sitta lugnare i båten och inte ge större båten större instabilitet.
Som myndighet kan man inte bara knipa käft, tänka att fot-folket är får som inget behöver veta, och ta hand om allt på myndighetsnivå, och folket kommer inte fatta- eller märka nånting.

Lite så, tänker jag iaf ..
Jag förstår förstås principen av graderingarna men i praktiken tror jag att det är fullkomligt meningslöst att pöbeln går runt väntar terrordåd. Graderingen ska förstås inte vara säkerhetsstämplad men att kalla till presskonferens tror jag bara skrämmer upp folk. Säpo gör bäst i att arbeta i det tysta. Effekten lär bli att några stackare tar graderingarna på för stort allvar och isolerar sig. Samma människor (i Sverige) som tog ut alla sina pengar i kontanter samt bunkrade konserver för flera år framöver när Ryssland invaderade Ukraina samt köpte gasmask och toalettpapper när covidpandemin blev ett faktum.

Den stora massan kommer att leva precis som vanligt och möjliggörandet av en storskalig terrorattack är precis lika stor som den varit innan denna höjda säkerhetsnivå.
Citera
2023-08-17, 14:42
Medlem
Kaptagons avatar
Ser ut som de har gripit några som planerar terrordå i Täby galleria. Källa en kompis kompis som jobbar på sos alarm. Vi får se om det stämmer snart.
Senast redigerad av Kaptagon 2023-08-17 kl. 14:45.
Citera
2023-08-17, 14:42
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tulsajesusfreak
Säger du att terrorister i regel slår till på landsbygden? Är man lite halvklok har man väl läst nyheterna.. Men å andra sidan uppnår man säkert skräck bäst genom att vara riktigt random. Inte för att jag skulle säga att det är troligt.
Jag sa att OM jag vore en terrorist hade jag slagit till på landsbygden och inte i storstäderna.
Men nu verkar dom inte göra de så ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hittar inte? Hur svårt är det att hitta till nån skördefest på Österlen? Det kan en 5-åring.

Det är såklart idiotiskt att slå till i storstäderna där det är snutar och övervakningskameror överallt. På landsbygden kan det vara mil till närmsta snutstation.
Ja de borde inte va så svårt.
Antingen kan dom bara åka tunnelbana (finns ju inte på landsbygden), har dåligt med bensinpengar (och inte kan åka mer än någon kilometer) eller så är dom bara för dumma för att komma på idén.

Citat:
Vi har över en miljon muslimer boendes här, en del bor även i små orter på landet...
Ja visst är det så. Dock är långt ifrån alla radikala. De flesta idioter som kan tänkas göra attentat lever nog i städer där dom hittar gemenskap av andra radikala idioter och på landsbygden trivs dom kanske inte lika bra. Vad vet jag.

Att utföra ett attentat utan att bli stoppad och åka fast.
Håll planen i en extremt liten grupp av människor.
Utför dådet på landsbygden.
Stanna inte på väg dit.
Slå till mot något som lockat relativt mycket människor.
Klart.
Ha en flyktbil väntandes och åk därifrån.
Det bör inte va svårare än att lyckas med ett bankrån (som man gjorde förr när det fanns kontanter på banken).
De som planerade stort åkte oftast fast. Mindre rån lyckades i större grad.

Hur terrordåd ofta genomförs.
Ring runt och planera med flera personer, gärna finansierad av andra utifrån.
Planera länge.
Slå till mot en offentlig plats i en stor stad.
Få panik när du ska därifrån.

Snart knackar väl säpo på dörren och tror att jag är terrorist bara för att jag verkar va smartare än islamisterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in