2023-08-17, 01:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du skrev i ett tidigare inlägg att Maja kan ha tagits på sängen av Johannas explosiva vredesutbrott som ledde till mordet. Jag själv vacklar mellan om mordet var planerat eller om det var resultatet av ett impulsivt utbrott - en röd dimma för ögonen. Men om Maja togs på sängen så kan både Maja och även Johanna känna att även om Maja var delaktig så ligger den moraliska skulden hos Johanna. Jag tror du också var inne på det. Då får Johanna göra det mesta av uppröjningsarbetet och även de hemskare delarna som att bränna kroppen. Maja hjälper till men inte mer än nödvändigt. De känner båda att det är Johannas fel att Tove är död. När Maja känner att polisen börjar presentera bevis för hennes egen delaktighet så har hon inga större samvetskval inför att slänga Johanna under bussen. Hon skulle ju inte ha suttit häktad om det inte var för Johanna! Som du är inne på kan dock lagens mening om delaktighet vara en annan än Majas definition.
La en spoiler och fokuserar på detta just nu.

Ja precis. Att J har den huvudsakliga skulden om hon ordagrant ströp T.
Men juridiskt är det som sagt en annan division och speciellt om M är delaktig i ett bråk som går helt överstyr pga att J exploderar.

Jag tänkte om typ slagsmål var planerat men inte mord. Iaf i Majas värld.
Hon har en mer tillbakalutad roll, men är ständigt involverad och det kan eskalera.

J beskriver ett explosivt förlopp och Toves halsskador kan väl indikera ett okontrollerat raseri. J:s reaktion direkt efter lutar även åt det hållet - för att inte tala om historiken.
En långvarig, uppdämnd aggression och hat och har även försökt tända eld på dem.

Jag tror iaf att J var som en explosiv krutdunk och minsta ord el rörelse från T blev en trigger.
Alltså hyperöverkänslig och att hon exploderar i ett extremt raseri. Som att hela hennes inre väsen stod på stand-by. Hon släpper inte oförrätter.

Om J, som alltid ska konfrontera, inte får respons ang att Tove attackerat är hon nog inte att leka med.
Att hon inte fick gehör av vakt el poliser är ett nederlag, en upplevd kränkning, utifrån den personlighet hon beskrivs ha.

”Hell hath no fury like a woman scorned”

Maja om J (2022-11-03)
Notera att J spökar sig i slutna rum. Hon skriker och gråter när Maja är med. Så laddad är J emotionellt men sätter väl upp en mer samlad persona utåt.

(..)
Ehh, känslostyrd skulle man kunna säga.
Förlåt?
Känslostyrd.
Berätta om det, hur är någon som är känslostyrd?
Ehh, det, hur skall man säga, alltså hon, styrs mycket av känslor liksom, hon är väldigt, ja."
(...)
" Hur blir hon när hon blir arg då?
Ja, mm, ja alltså hon kan ju, om det är liksom, ehh, vad skall man säga, ett slutet rum så kan
hon skrika och va så där liksom riktigt, ja, och sen börja gråta liksom om det blir för mycket."
(..)

Jag spaltar upp det så är det lättare att se hur jag funderade kring mönster/tema.
Citera
2023-08-17, 01:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Hur vet du om Maja var en aktiv googlare eller ej? Svara gärna på frågan!!
Sangborn begärde ut hennes historik. Jag minns inte om den finns med i FUP eller jag läste i någon media.
Citera
2023-08-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det här är lite intressant.

Hon säger att hon vaknar, mår dåligt, kollar på klockan i mobilen och ser att den är runt 0500, och vill åka hem. Hon och Johanna var tillbaka vid storgatan ca 0517, och Majas telefon aktiveras första gången efter dumpningsresan vid 0522, varefter hon blir hemskjutsad inom kort.

Jag undrar om det där är en sammanflätning av vad som hände tidigare under natten, att hon vaknade och mådde dåligt, 0219, och att hon vaknade och kollade klockan 0233.

Frågan är också om Maja någon gång tidigare under natten sagt att hon ville åka hem. Hon fick ju aldrig gå och lägg sig ordentligt, ingen luftmadrass, ingen bäddad säng. Hon gick och la sig på Johannas säng med kläderna på så snart de kom hem från Nöjet. Det är en samstämmig uppgift från Maja och Johanna, så jag sätter rätt stor tilltro till den uppgiften. I så fall lär Johanna ha avfärdat den önskan.

En annan sak som är lite intressant, som säkert kommer sticka i ögonen på Maja-hatarna som menar att Maja inte kan ha sovit korta stunder, är det faktum att Johannas telefon kopplar upp mot Wifi routern i hennes lägenhet vid 0523. De är alltså tillbaka i Johannas lägenhet vid 0523.

Sedan positionerar Johannas telefon hemma hos Maja, vid Orkestervägen, redan 0534, bara 11 minuter senare.

På de elva minuterna så har Johanna och Maja inte bara hunnit gå tillbaka ner från lägenheten till Johannas bil, och skjutsa hem Maja. Utan Maja har också hunnit gå in och lägga sig på Johannas säng för att sova, och där lämna granbarr efter sig. Det är verkligen allt annat än självklart att de granbarren kommer från Maja. Den första frågan att ställa sig är när de granbarren hamnade där. Var det verkligen under de få minuter som Maja och Johanna spenderade i lägenheten vid 0523, eller hamnade de där dagen efter. Eller är det så att det fullständigt osannolika inträffat att de granbarren är helt orelaterade. Det tror nog ingen och inte jag heller. Men när de hamnade där och vem som lämnade dem där, det är verkligen allt annat än självklart.

Det är helt vansinnigt att man inte gjort någon rekonstruktion av de olika skeendena i detta mordfall. Det är så inkompetent så det finns inte på kartan. Rullman borde få sparken, han e fan inte kompetent att leda ett sådant här ärende. Möjligen är det Rullmans chef som är den som borde få sparken. Men någon av dem är det.

Du skriver: "Hon fick ju aldrig gå och lägga sig ordentligt, ingen luftmadrass, ingen bäddad säng".

Vem hindrade henne, tänker du att JJ var tvingad att bädda åt henne för att hon skulle komma i säng?
Hon visste nog var luftmadrassen (den hade hon nyttjat tidigare) fanns så det var väl bara att ta fram den och bädda ner sig om den lusten fanns!

Efter skogsrundan, innan M kunde åka hem så ville hon hämta sin telefon. Utmattad efter skogen så kastade hon sig troligtvis i JJ.s säng med jackan på (inkl granbarr). Var står det att MH la sig i sängen för att sova vid den tiden?
Citera
2023-08-17, 07:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du lyfter fram en väldigt tydlig lögn från Majas sida - hon säger att hon blir skräckslagen av Johannas sökord, när vi vet hon i själva verket har all vetskap om tidigare bränder och skadegörelse. Hon förnekar inte bara vetskap utan klär lögnen i övertygande ord för att få den trovärdig. Det är utan Johannas påverkan, utan Johannas instruktion. Det är Maja på egen hand, Maja efter eget huvud.

Hon har inga problem att ljuga utredarna rakt upp i ansiktet och sätter upp ett väldigt oskyldigt ansikte. Det är inget eh och ah utan en väldigt säker lögn.

Jag tänker på när hon i senare förhör säger att hon har så luddigt minne av mordnatten för hon var trött och berusad och blandar ihop saker, men på frågan om hon då kanske har ”glömt” att hon var med i badrummet så säger hon nej, det är hon 110 % säker på. Inga eh och ah där. Hon är tvärsäker. Men hon har bevisligen inte svårt att ljuga förhörsledarna rakt upp i ansiktet och sätta upp en oskyldig min.
På tal om skräckslagen. Jag reagerade på hur hon med lätthet berättade om bränderna och Js mordidéer, som vore det fullt naturliga samtalsämnen, normaliserat på något vis.
Citera
2023-08-17, 09:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Du skriver: "Hon fick ju aldrig gå och lägga sig ordentligt, ingen luftmadrass, ingen bäddad säng".

Vem hindrade henne, tänker du att JJ var tvingad att bädda åt henne för att hon skulle komma i säng?
Hon visste nog var luftmadrassen (den hade hon nyttjat tidigare) fanns så det var väl bara att ta fram den och bädda ner sig om den lusten fanns!

Efter skogsrundan, innan M kunde åka hem så ville hon hämta sin telefon. Utmattad efter skogen så kastade hon sig troligtvis i JJ.s säng med jackan på (inkl granbarr). Var står det att MH la sig i sängen för att sova vid den tiden?

Det var knappast så att Maja fick stöka runt i Johannas lägenhet som hon ville, hon fick ju egentligen inte ens sova på sängen. Märkligt nog så förekommer ingen luftmadrass alls i förundersökningen trots påståendena om att hon brukade sova på en. Detsamma skulle hon väl ha sängkläder, täcke, kudde, lakan, påslakan och örngott. Inte alls säkert hon visste var allt fanns i byggstöket. Det vi vet är att när de kommer till lägenheten så har Johanna så snävt tunnelseende och stort fokus enbart på Tove att hon inte vet var Maja tar vägen. Bara det säger en hel del.
Citera
2023-08-17, 09:21
Medlem
Citat:
Det var knappast så att Maja fick stöka runt i Johannas lägenhet som hon ville, hon fick ju egentligen inte ens sova på sängen. Märkligt nog så förekommer ingen luftmadrass alls i förundersökningen trots påståendena om att hon brukade sova på en. Detsamma skulle hon väl ha sängkläder, täcke, kudde, lakan, påslakan och örngott. Inte alls säkert hon visste var allt fanns i byggstöket. Det vi vet är att när de kommer till lägenheten så har Johanna så snävt tunnelseende och stort fokus enbart på Tove att hon inte vet var Maja tar vägen. Bara det säger en hel del.

Det är M egna ord att hon brukade använda sig av en luftmadrass när hon slaggade över hos JJ (varför skulle den nämnas i FUP, hade inget med mordet att göra, och M har inte sagt att det var den hon sov sin skönhetssömn på under den timme som mordet kan tänkas ske).

Som den friluftsperson du vill göra M till så hade det väl räckt med en sovsäck.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-08-17 kl. 09:24.
Citera
2023-08-17, 09:28
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jodå, ordet luftmadrass finns på minst två ställen i FUP, på sidan 963/1289(förhör J), 1222/1289(förhör M).
Citera
2023-08-17, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
På tal om skräckslagen. Jag reagerade på hur hon med lätthet berättade om bränderna och Js mordidéer, som vore det fullt naturliga samtalsämnen, normaliserat på något vis.
Det gör ju att ordvalet ”skräckslagen” står ut än mer. Skräckslagen var det sista hon var.

Om du tänker att bränderna och mordidéerna var normaliserad verksamhet för Maja, innebär inte det att tanken att hon skulle ljuga för att hon inte psykiskt kan närma sig tanken på mordet, faller? Om hon har normaliserat våld så har hon ju härdat sitt sinne.
Citera
2023-08-17, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Ja så är det säkert, Johanna har alla barr med sej och dom barr som hittades i Majas ficka är till 100% dit lagd av Johanna, Maja var nog inte ens med på dumpningen, utan detta skötte Johanna alldeles på egen hand, fan jag är helt övertygad om att Maja var inte ens i lägenheten när Johanna mördade Tove, nej för fan Maja gick nog hem och spelade PS4 medan Johanna mördade Tove
Var du ironisk nu eller dum i huvudet? Fattar inte
Citera
2023-08-17, 11:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Det är M egna ord att hon brukade använda sig av en luftmadrass när hon slaggade över hos JJ (varför skulle den nämnas i FUP, hade inget med mordet att göra, och M har inte sagt att det var den hon sov sin skönhetssömn på under den timme som mordet kan tänkas ske).

Som den friluftsperson du vill göra M till så hade det väl räckt med en sovsäck.

Ja visst, hon brukade använda en luftmadrass. Men var är den? Om hon nu var så hemma i Johannas lägenhet, varför gjorde hon inte "som hon brukar"? Uppenbarligen var hon inte så hemma i Johannas lägenhet. I en god polisutredning så kollar man upp det som de misstänkta berättar. Majas sömn är förmodligen det i särklass mest omtalade och omdiskuterade här. I sängen hittades granbarr. Vad hade man upptäckt om man letat fram luftmadrassen? Vad hade man kunnat få fram för information av Johanna och Maja om man nu inte hittade någon luftmadrass? Har den en del i det här? Har den dumpats någonstans? Man undrar var en ihoprullad matta tagit vägen. Men man undrar inte var luftmadrassen tagit vägen.

Maja har inte sag att hon sov på luftmadrassen, säger du. Betyder det att du menar att vi skall ta Maja ord för sanning? Kors i taket, det hade jag inte trott att vi skulle få höra från dig

Det är väldigt många, stora, viktiga, stenar i den här utredningen som har fått ligga orörda. Tänk om luftmadrassen hade kunnat vara ett steg i att bevisa Majas skuld? Jösses vad du skulle tjata om den då. Jag däremot, till skillnad från dig, är mer intresserad av sanningen, vad som verkligen hänt och varför. Därför vill jag veta om luftmadrassen, oavsett. Den är ett av många kvarstående frågetecken, en av många ovända stenar, i den här utredningen.

Och visst förfaller Maja vara lite av en friluftsmänniska. Spenderar en hel del av sin tid i ett naturreservat. Åker just dit för att prata med Johanna. Illharjen verkar vara lite av deras andra hem. Ett naturreservat. Människor som har ett naturreservat som sitt andra hem brukar definitivt anses vara naurmänniskor. Men det skall du så klart förneka. Precis som du och några till förnekar allting om Maja som inte är negativt eller skulle kunna vändas emot henne.
Citera
2023-08-17, 11:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det gör ju att ordvalet ”skräckslagen” står ut än mer. Skräckslagen var det sista hon var.

Om du tänker att bränderna och mordidéerna var normaliserad verksamhet för Maja, innebär inte det att tanken att hon skulle ljuga för att hon inte psykiskt kan närma sig tanken på mordet, faller? Om hon har normaliserat våld så har hon ju härdat sitt sinne.
Njä, att spela med och snacka är en sak, att gå till handling något helt annat.

M har, enligt henne själv, gjort vad hon kunnat för att mygla sig undan vid bränderna och endast deltagit i periferin, vilket är illa nog.
J har besvarat alla frågor om bränderna med "Ingen kommentar", så vad hon har för uppfattning vet vi inte.

Ingen av dem har erkänt mer än vad som varit bevisat eller gagnat deras sak, resten har de ljugit eller tigit om.

Om periferin sträcker sig ända in i badrummet, ser jag fortfarande som osäkert.
Citera
2023-08-17, 11:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Njä, att spela med och snacka är en sak, att gå till handling något helt annat.

M har, enligt henne själv, gjort vad hon kunnat för att mygla sig undan vid bränderna och endast deltagit i periferin, vilket är illa nog.
J har besvarat alla frågor om bränderna med "Ingen kommentar", så vad hon har för uppfattning vet vi inte.

Ingen av dem har erkänt mer än vad som varit bevisat eller gagnat deras sak, resten har de ljugit eller tigit om.

Om periferin sträcker sig ända in i badrummet, ser jag fortfarande som osäkert.

Maja har berättat, och därmed erkänt också erkänt brott, massa saker som inte varit bevisade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in