2023-08-16, 23:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ska försöka ta reda på det.

En pågående metod är att kolla såna stegserier i Hälsa-appen och samtidigt komma ihåg eller kolla i Google Maps tidslinjen vad man hade för sig då. Så snart jag lyckas logga intressanta exempel ska jag återkomma.

Den andra metoden är min app då som bara loggar såna rörelsemönster/stegserier. Jag har fått till den mesta logiken men håller på att pyssla med själva analysdelen.

Den stegserie du beskriver bör inte uppstå om man sitter på golvet och håller i någons händer. Även om det kan vara ett ryckigt beteende så tror jag att man behöver vara mer aktiv än så. Samtidigt så kan det ju vara en kombination av rörelsemönster som ger det resultatet.

Fördelen med det här lilla(nåja) app-projektet är att jag kan installera det hos ett antal testpersoner och på så sätt få in mer sengångardata för analys. Smalt område som sagt, men jag tycker tekniken i sig är intressant och då blir man driven.
Jag väntar med spänning. Att M har två sådana stegserier är mysko.
Citera
2023-08-16, 23:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det ligger väl närmast till hands att det är för egen del om hon är rädd att hamna i fängelse som hon säger.

Gäller det J är hon kanske intresserad av besökstider på Hinsan.
Om det är för egen del har hon kanske varit mer involverad I bränderna än vad hon vill ge sken av.
Eller har de diskuterat mord på T och/eller M*y?
Citera
2023-08-16, 23:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 153/1127

"[i] Jag käkar och slumrar till mellan tuggorna. Och jag tror att Johanna går runt lite i lägenheten då också. Eh, sen somnar jag vid bordet och när jag vaknar går jag och lägger mig i sängen och somnar där. När jag vaknar sen igen så mår jag fortfarande dåligt och kollar då klockan i mobilen och då är
klockan runt 05.00 och eftersom jag mådde dåligt så ville jag åka hem så Johanna kör hem
mig.

Det här är lite intressant.

Hon säger att hon vaknar, mår dåligt, kollar på klockan i mobilen och ser att den är runt 0500, och vill åka hem. Hon och Johanna var tillbaka vid storgatan ca 0517, och Majas telefon aktiveras första gången efter dumpningsresan vid 0522, varefter hon blir hemskjutsad inom kort.

Jag undrar om det där är en sammanflätning av vad som hände tidigare under natten, att hon vaknade och mådde dåligt, 0219, och att hon vaknade och kollade klockan 0233.

Frågan är också om Maja någon gång tidigare under natten sagt att hon ville åka hem. Hon fick ju aldrig gå och lägg sig ordentligt, ingen luftmadrass, ingen bäddad säng. Hon gick och la sig på Johannas säng med kläderna på så snart de kom hem från Nöjet. Det är en samstämmig uppgift från Maja och Johanna, så jag sätter rätt stor tilltro till den uppgiften. I så fall lär Johanna ha avfärdat den önskan.

En annan sak som är lite intressant, som säkert kommer sticka i ögonen på Maja-hatarna som menar att Maja inte kan ha sovit korta stunder, är det faktum att Johannas telefon kopplar upp mot Wifi routern i hennes lägenhet vid 0523. De är alltså tillbaka i Johannas lägenhet vid 0523.

Sedan positionerar Johannas telefon hemma hos Maja, vid Orkestervägen, redan 0534, bara 11 minuter senare.

På de elva minuterna så har Johanna och Maja inte bara hunnit gå tillbaka ner från lägenheten till Johannas bil, och skjutsa hem Maja. Utan Maja har också hunnit gå in och lägga sig på Johannas säng för att sova, och där lämna granbarr efter sig. Det är verkligen allt annat än självklart att de granbarren kommer från Maja. Den första frågan att ställa sig är när de granbarren hamnade där. Var det verkligen under de få minuter som Maja och Johanna spenderade i lägenheten vid 0523, eller hamnade de där dagen efter. Eller är det så att det fullständigt osannolika inträffat att de granbarren är helt orelaterade. Det tror nog ingen och inte jag heller. Men när de hamnade där och vem som lämnade dem där, det är verkligen allt annat än självklart.

Det är helt vansinnigt att man inte gjort någon rekonstruktion av de olika skeendena i detta mordfall. Det är så inkompetent så det finns inte på kartan. Rullman borde få sparken, han e fan inte kompetent att leda ett sådant här ärende. Möjligen är det Rullmans chef som är den som borde få sparken. Men någon av dem är det.
Senast redigerad av flashmaner 2023-08-16 kl. 23:31.
Citera
2023-08-16, 23:44
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Det här med minnet som kommer och går är faktiskt ganska intressant, så fort personen är anklagad för mord så har minnet en förmåga att försvinna men samma person kan på stående fot komma ihåg att NN lånade 2 gram amfetamin för 3 år sedan och inte bara år kommer hen ihåg utan även månad dag, men ett mord som begicks för 72 timmar sen finns inte ett spår av minne.

Skitsnack säger jag, det är för fan inte dementa vi pratar om, självklart vet M vad som har hänt och hon är lika jävla delaktig som Johanna.

IF YOU CANT DO THE TIME DONT DO THE CRIME. Min ledstjärna under många år av mitt liv.
Ja så är det. Finns det någon risk att hon blir friad i Hovrätten?
Citera
2023-08-16, 23:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om det är för egen del har hon kanske varit mer involverad I bränderna än vad hon vill ge sken av.
Eller har de diskuterat mord på T och/eller M*y?
Fast hon är redan väldigt involverad.

Att inte försöka förhindra mordbrand, som riskerade att mörda fler än måltavlorna om elden spridit sig, är rejält illa.
Hon nämner även att hon haft J:s mobil i syfte att det ska se ut som om J snarare är aktiv på snapchat.
J måtte ha varit lost in space som tog med sin mobil ut i skogen.
Under mer ordnade former verkar de vara bra på att luras per telefon. M hade väl nån mobil som tillhörde J och la sin hos henne när hon var ute på egna äventyr.

Det här gäller tre tillfällen och Maja beskriver att J har blivit mer frustrerad varje gång hon misslyckats mörda nån.

Jag är smått fascinerad över hur Maja kommit J under skinnet. Dels förtroendemässigt - men främst att hon är väldigt insatt i hur hon fungerar och reagerar. Att hon tycks ha en förmåga att navigera bland utbrotten från en
überemotionellt laddad människa som är besatt av hämnd.
Så overloaded som J är borde de ha kraschat varannan dag. Hon vet hur J ska tas vilket hon antyder i förhör.
Jag ser inte Maja som helt submissiv eller som ett partnerskap och medberoende, även om hon absolut är en följare och även om hon inte är mastermind i den här soppan.
Citera
2023-08-16, 23:56
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M förefaller inte vara någon aktiv googlare, så hennes halvdana förklaring klingar lite falskt.

Frågan är om hon googlade för egen del eller hon var orolig för J och bränderna?

Hur vet du om Maja var en aktiv googlare eller ej? Svara gärna på frågan!!
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-16 kl. 23:59.
Citera
2023-08-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det här är lite intressant.

Hon säger att hon vaknar, mår dåligt, kollar på klockan i mobilen och ser att den är runt 0500, och vill åka hem. Hon och Johanna var tillbaka vid storgatan ca 0517, och Majas telefon aktiveras första gången efter dumpningsresan vid 0522, varefter hon blir hemskjutsad inom kort.

Jag undrar om det där är en sammanflätning av vad som hände tidigare under natten, att hon vaknade och mådde dåligt, 0219, och att hon vaknade och kollade klockan 0233.

Frågan är också om Maja någon gång tidigare under natten sagt att hon ville åka hem. Hon fick ju aldrig gå och lägg sig ordentligt, ingen luftmadrass, ingen bäddad säng. Hon gick och la sig på Johannas säng med kläderna på så snart de kom hem från Nöjet. Det är en samstämmig uppgift från Maja och Johanna, så jag sätter rätt stor tilltro till den uppgiften. I så fall lär Johanna ha avfärdat den önskan.

En annan sak som är lite intressant, som säkert kommer sticka i ögonen på Maja-hatarna som menar att Maja inte kan ha sovit korta stunder, är det faktum att Johannas telefon kopplar upp mot Wifi routern i hennes lägenhet vid 0523. De är alltså tillbaka i Johannas lägenhet vid 0523.

Sedan positionerar Johannas telefon hemma hos Maja, vid Orkestervägen, redan 0534, bara 11 minuter senare.

På de elva minuterna så har Johanna och Maja inte bara hunnit gå tillbaka ner från lägenheten till Johannas bil, och skjutsa hem Maja. Utan Maja har också hunnit gå in och lägga sig på Johannas säng för att sova, och där lämna granbarr efter sig. Det är verkligen allt annat än självklart att de granbarren kommer från Maja. Den första frågan att ställa sig är när de granbarren hamnade där. Var det verkligen under de få minuter som Maja och Johanna spenderade i lägenheten vid 0523, eller hamnade de där dagen efter. Eller är det så att det fullständigt osannolika inträffat att de granbarren är helt orelaterade. Det tror nog ingen och inte jag heller. Men när de hamnade där och vem som lämnade dem där, det är verkligen allt annat än självklart.

Det är helt vansinnigt att man inte gjort någon rekonstruktion av de olika skeendena i detta mordfall. Det är så inkompetent så det finns inte på kartan. Rullman borde få sparken, han e fan inte kompetent att leda ett sådant här ärende. Möjligen är det Rullmans chef som är den som borde få sparken. Men någon av dem är det.

Jag har inte möjlighet att söka upp i FUP ikväll. vad jag spontant minns säger Maja att hon lägger sig i sängen -igen efter dumpningen. Johanna säger att hon i mörkret hittar Maja i sängen och säger till henne att de ska åka. Om jag minns rätt.
Tänder inte Johanna belysningen eller var det bara släckt i sovalkoven?

Ett möjligt scenario.
När de kommer tillbaka går de rakt in i lägenheten möjligen tänder någon i hallen
Maja går till sovalkoven, finns! mobilen där? Eller hittar hon den på vägen dit. Johanna fixar snabbt några grejer och hittar Maja i mörkret i sovalkoven. Maja tog nog inte av sig jackan för hon visste att de bara skulle mellanlanda kort.
Citera
2023-08-17, 00:12
Avslutad
Citat:
Jag behöver titta mer på tiderna i lgh, har noll koll, men jag skriver lite reflektioner rent allmänt om det jag hittills läst.

M:s långa blånekande ter sig som en mix av flera komponenter - initialt deras interna deal och den inövade storyn givetvis och mobilen är kvar i lgh, vilket hon möjligen lutar sig emot. Hon har lämnat den förr hos J så att föräldrarna inte ska se hennes utsvävningar.

Sen presenteras barr och info att J börjat snacka. Hon tycks tro att J skjuter skuld på henne och börjar kasta granbarr på Johanna.

Det är garanterat väldigt obekvämt när hon väl vaknar till ur den symbiotiska relationen.
Hade hon öht vaknat om hon inte hamnat i häktet? Hade J hunnit elda upp nån?
Hon ser ut att vara på G igen enligt sökorden.

Men M:s nyfunna insikter i häktet är väl eg inte så intressanta - däremot deras dynamik/allierande innan mordet IMO.

J är horribel i sin problemlösning. Extremt störd om utvalda fiender ska brinna inne.

Men M har likaväl låtit tre tillfällen med mordförsök rinna genom fingrarna.
Det får mig att fundera på det fjärde tillfället som leder till mord och M:s roll.

J har fått vind i seglen via deras konstellation. Om det finns en tight vän som "spelar med" (Majs ordval) är det inte svårt att begripa att det stärkt J likaväl, om det så är hennes skeva och farliga vedergällningsfilosofi (orättvist-hämnd-mord) eller annat.

Reagerade på M:s kommentar då FhL läser upp alla J:s sökord (förhör 2022-12-01) tex mörda nån diskret, hämnd på exvän, smidigt bränna inne någon osv.

"BF: (..)
Vad känner du när jag läser upp det här?
Eller vad tänker du?
M: Nej alltså jag blir, ja skräckslagen, jag blev eh när det togs upp på häktesförhandlingen. "

Jag blir skräckslagen. Hon ljuger som en häst travar med tanke på vad hon vet.
När det kommer till bränderna så har M släckt J:s brasor.. med fotogen.

Hon pytsar ut info även här.
Det går 10 dagar och sen levererar M info om mordförsöken att bränna inne folk.

Båda har jagat upp sig på Nöjet via två av J:s antagonister (som hon tidigare tänkt elda upp).
Först J*ulia och sen Tove.

J var besviken över att hon inte får gehör av varken vakt eller poliser.
En besviken J som inte blir lyssnad på lär inte vara i jättebra. Hämndbarometern har nog tickat igång.

Enligt Maja har Johanna tidigare, vid upprepade tillfällen, uttryckt att hon vill misshandla och slå Tove och My.
Det vore ingen kioskvältare om J sagt det igen. J säger att hon tänkt sig detta på väg mot lgh.

Om inblandad - kan M ha tyckt att nån rak höger är inom normal referensram för hämnd?
Jämfört med sleepover och mordbränder lär det vara en fjärt i horisonten när J vill hämnas...

Dvs ett slagsmål på väg hem som J nämner - men det gyllene tillfället uppstår inte.
M kan likaväl ha trott att det lagt sig, att tryckkokaren J lugnat ner sig.

Men det blixtrar till i lgh.
Jag har funderat på om M lägger sig i likt som på Nöjet, blir involverad i ett bråk som går totalt överstyr, dvs ett mord hon inte tänkt sig.
Det skulle nog kännas rätt surt och generera en låst tunga. Uppleva att inte vara lika skyldig, el hur jag nu ska formulera det.
Men utifrån juridiska begrepp som tillsammans och i samförstånd kan det bli problematiskt (medgärningsmannaskap).

M säger att hon var rädd att hamna i fängelse på livstid. Utifrån orden att det skulle gå illa för båda (förutom J:s drama om suicid).

M har även googlat på kvinnofängelser (nån gång under 2022) och svarar ja på att hon är rädd att hamna i fängelse (förhör 2022-11-08)
Du lyfter fram en väldigt tydlig lögn från Majas sida - hon säger att hon blir skräckslagen av Johannas sökord, när vi vet hon i själva verket har all vetskap om tidigare bränder och skadegörelse. Hon förnekar inte bara vetskap utan klär lögnen i övertygande ord för att få den trovärdig. Det är utan Johannas påverkan, utan Johannas instruktion. Det är Maja på egen hand, Maja efter eget huvud.

Hon har inga problem att ljuga utredarna rakt upp i ansiktet och sätter upp ett väldigt oskyldigt ansikte. Det är inget eh och ah utan en väldigt säker lögn.

Jag tänker på när hon i senare förhör säger att hon har så luddigt minne av mordnatten för hon var trött och berusad och blandar ihop saker, men på frågan om hon då kanske har ”glömt” att hon var med i badrummet så säger hon nej, det är hon 110 % säker på. Inga eh och ah där. Hon är tvärsäker. Men hon har bevisligen inte svårt att ljuga förhörsledarna rakt upp i ansiktet och sätta upp en oskyldig min.
Citera
2023-08-17, 00:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du lyfter fram en väldigt tydlig lögn från Majas sida - hon säger att hon blir skräckslagen av Johannas sökord, när vi vet hon i själva verket har all vetskap om tidigare bränder och skadegörelse. Hon förnekar inte bara vetskap utan klär lögnen i övertygande ord för att få den trovärdig. Det är utan Johannas påverkan, utan Johannas instruktion. Det är Maja på egen hand, Maja efter eget huvud.

Hon har inga problem att ljuga utredarna rakt upp i ansiktet och sätter upp ett väldigt oskyldigt ansikte. Det är inget eh och ah utan en väldigt säker lögn.

Jag tänker på när hon i senare förhör säger att hon har så luddigt minne av mordnatten för hon var trött och berusad och blandar ihop saker, men på frågan om hon då kanske har ”glömt” att hon var med i badrummet så säger hon nej, det är hon 110 % säker på. Inga eh och ah där. Hon är tvärsäker. Men hon har bevisligen inte svårt att ljuga förhörsledarna rakt upp i ansiktet och sätta upp en oskyldig min.
Nu fick jag en ny fundering.
De ska alltid sova ihop när J ska bränna upp folk.
Var det tänkt att M ska fungera som ett alibi?
Typ. "Nej. Johanna sov ihop med mig hela natten. Det kan jag intyga."

J är påhittig. När de sov i "deras ställe" så skulle de grilla korv och det blev naturligt att ha med sig tändvätska och kuber.

Det är som ur en sjuk film.
J piper iväg i blond peruk och glasögon och M sköter hennes snapchat. Omg...
Citera
2023-08-17, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Jag har inte möjlighet att söka upp i FUP ikväll. vad jag spontant minns säger Maja att hon lägger sig i sängen -igen efter dumpningen. Johanna säger att hon i mörkret hittar Maja i sängen och säger till henne att de ska åka. Om jag minns rätt.
Tänder inte Johanna belysningen eller var det bara släckt i sovalkoven?

Ett möjligt scenario.
När de kommer tillbaka går de rakt in i lägenheten möjligen tänder någon i hallen
Maja går till sovalkoven, finns! mobilen där? Eller hittar hon den på vägen dit. Johanna fixar snabbt några grejer och hittar Maja i mörkret i sovalkoven. Maja tog nog inte av sig jackan för hon visste att de bara skulle mellanlanda kort.

Ja så är det säkert, Johanna har alla barr med sej och dom barr som hittades i Majas ficka är till 100% dit lagd av Johanna, Maja var nog inte ens med på dumpningen, utan detta skötte Johanna alldeles på egen hand, fan jag är helt övertygad om att Maja var inte ens i lägenheten när Johanna mördade Tove, nej för fan Maja gick nog hem och spelade PS4 medan Johanna mördade Tove
Citera
2023-08-17, 00:36
Avslutad
Citat:
Nu fick jag en ny fundering.
De ska alltid sova ihop när J ska bränna upp folk.
Var det tänkt att M ska fungera som ett alibi?
Typ. "Nej. Johanna sov ihop med mig hela natten. Det kan jag intyga."

J är påhittig. När de sov i "deras ställe" så skulle de grilla korv och det blev naturligt att ha med sig tändvätska och kuber.

Det är som ur en sjuk film.
J piper iväg i blond peruk och glasögon och M sköter hennes snapchat. Omg...
Haha, ja det är ganska otroligt och samtidigt är allt fram till mordet så klumpigt och amatörmässigt utfört. Resultatet efter hennes ”mordbränder” klassas inte ens av åklagaren som mordbrand utan skadegörelse. Kan det bli mer misslyckat?

Maja har utan tvekan rollen av att vara Johannas alibi och den som täcker upp historien om det behövs. Men hon är också direkt delaktig, som när bilen sprayades. Då var hon på plats, påkommen med sprayburkar i väskan efteråt. Dock medger hon inte detta, så hon har en tendens att ljuga om sin egen medverkan och spela ner sin egen roll. Om hon ljuger om att hon var med och sprayade en bil, hur stor är chansen att hon ska erkänna delaktighet i mord?

Du skrev i ett tidigare inlägg att Maja kan ha tagits på sängen av Johannas explosiva vredesutbrott som ledde till mordet. Jag själv vacklar mellan om mordet var planerat eller om det var resultatet av ett impulsivt utbrott - en röd dimma för ögonen. Men om Maja togs på sängen så kan både Maja och även Johanna känna att även om Maja var delaktig så ligger den moraliska skulden hos Johanna. Jag tror du också var inne på det. Då får Johanna göra det mesta av uppröjningsarbetet och även de hemskare delarna som att bränna kroppen. Maja hjälper till men inte mer än nödvändigt. De känner båda att det är Johannas fel att Tove är död. När Maja känner att polisen börjar presentera bevis för hennes egen delaktighet så har hon inga större samvetskval inför att slänga Johanna under bussen. Hon skulle ju inte ha suttit häktad om det inte var för Johanna! Som du är inne på kan dock lagens mening om delaktighet vara en annan än Majas definition.
Citera
2023-08-17, 00:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Helt plötsligt blev tråden intressant att läsa. Otroligt vilket bra jobb du gör och man vill bara läsa mer.....
Först fattade hon inte ett barr. J hade nog både varit i sängen och haft hennes jacka.
Maja kan iaf dömas för grovt granfridsbrott.
Hon har tagit med sig halva skogen hem.

2022-12-21
"F: Okej. När du tog av dig dina kläder där på morgonen, märkte du då någonting av det här
att du hade varit ute i skogen? Du hade ju varit ute i skogen, såg du någonting på dina kläder
som liksom visade spår på att du hade varit i skogen som du tänkte på?
M: Eh, nej jag tror, ja jag borstade av jackan lite med händerna.
F: Okej och vad var det borstade bort?
M: Barr.
F: Det var barr. Var satt barret?
M: I jackan.
F: Ja var i jackan?
M: Ja på ryggen typ."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem