2023-08-17, 01:59
Medlem
AlvedonArsles avatar
Låt säga att en person (Nisse Abdullasson) föds i Sverige men att föräldrarna invandrat från ett land som inte längre existerar. Vad som hänt landet spelar ingen roll. Det är helt enkelt raderat från den världspolitiska kartan.

Nisse växer upp i Sverige och har av ovannämnda skäl aldrig besökt föräldrarnas hemland. Han pratar bara svenska samt är ateist och assimilerad i samhället. Det händer ingenting anmärkningsvärt eller uppseendeväckande i hans liv överhuvudtaget. Inga brott, inga geniala uppfinningar. Bara ett helt normalt liv.

40 år senare händer det en herrans massa saker och föräldrarnas hemland återuppstår! Nu blir det en hel del snack om återvandring och vissa tycker att "alla invandrare ska återvandra".

På vilket sätt rör detta Nisse? Vad innebär "återvandring" för någon som aldrig befunnit sig i återvandringslandet?
Citera
2023-08-17, 02:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AlvedonArsle
Låt säga att en person (Nisse Abdullasson) föds i Sverige men att föräldrarna invandrat från ett land som inte längre existerar. Vad som hänt landet spelar ingen roll. Det är helt enkelt raderat från den världspolitiska kartan.

Nisse växer upp i Sverige och har av ovannämnda skäl aldrig besökt föräldrarnas hemland. Han pratar bara svenska samt är ateist och assimilerad i samhället. Det händer ingenting anmärkningsvärt eller uppseendeväckande i hans liv överhuvudtaget. Inga brott, inga geniala uppfinningar. Bara ett helt normalt liv.

40 år senare händer det en herrans massa saker och föräldrarnas hemland återuppstår! Nu blir det en hel del snack om återvandring och vissa tycker att "alla invandrare ska återvandra".

På vilket sätt rör detta Nisse? Vad innebär "återvandring" för någon som aldrig befunnit sig i återvandringslandet?

Jag föreslår att du slår upp definitionen av invandra i SAOL.
Citera
2023-08-17, 02:12
Medlem
BlyatMans avatar
Citat:

Är du den där Nissen så behöver du inte oroa dig
Citera
2023-08-17, 05:21
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Om föräldrarna återvandrar och Nisse är under 18 år får han följa med dem. Lite som om ett svenskt par bosätter sig i Storbritannien, får ett barn där och senare återvänder till Sverige. Alla skulle se det som naturligt att barnet följer föräldrarna hem till sitt genom börd egentliga hemland.
Citera
2023-08-17, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Finland och Norge är våra brödrafolk, har du glömt det?

Topic. Har någon invandrat ifrån ett annat land så kan den återvandra, har någon medborgarskap i annat land, tex. dubbla medborgarskap kan denne återvandra. Har hemlandet upphört att existera typ Atlantis så blir det svårt. Kriminella Afrikaner och araber borde skyndsamt tvingas återvandra, inklusive familj/klan. Helst redan i går!
Hur långt tillbaka i släktträdet ska vi gå? Jag har i mitt släktträd både finnar, ryssar, samer, greker samt en sjöman från Hawaii han kom hit i början på 1800-talet. Då var Hawaii ett självständigt kungarike som sedan annekterades av USA. Förutom sjömanen så är samtliga mina förfäder/förmödrar är endast två generationer bort. Farmor var finska, morfar grek, mormor same, morfar var ryss. Vart skickar du mig?
Citera
2023-08-17, 08:37
Bannlyst
Citat:

När återvandringståget har startat så har det startat, då ska alla dessa sätta dig på tåget och åka hem. Oavsett vad!
En katt blir ingen häst för den föds i stallet.
Detsamma gäller Nisse.
Jag hatar inte mina föräldrar för dom födde mig i Sverige. Jag är svensk inte Nisse.
Citera
2023-08-17, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Hur långt tillbaka i släktträdet ska vi gå? Jag har i mitt släktträd både finnar, ryssar, samer, greker samt en sjöman från Hawaii han kom hit i början på 1800-talet. Då var Hawaii ett självständigt kungarike som sedan annekterades av USA. Förutom sjömanen så är samtliga mina förfäder/förmödrar är endast två generationer bort. Farmor var finska, morfar grek, mormor same, morfar var ryss. Vart skickar du mig?

Antar att det enligt många här på Flashback främst handlar om vad du har för hudfärg.
Citera
2023-08-17, 10:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Troligen ett okänt land med okänd kultur, varför undrar du ?

Vad är din verkliga fråga ?

Om det är att du anser det orättvisst så tillhör den procenten en mycket mindre andel av vilka man tycker kan få stanna och vilka man anser inte alls ska stanna pga bakgrundskäl och hur man uppfört och avancerat i vårt land. Andelen som egentligen ska återvända är massiv och de saknar både
språkunskaper, utbildning, jobb, integrationsfaktor, säkert kriminell och ideologisk religionsstyrd av icke önskvärda samhällsstyrningar baserat på kultur ochså
Citera
2023-08-17, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Antar att det enligt många här på Flashback främst handlar om vad du har för hudfärg.
Då ligger jag nog illa till, mina grekiska rötter syns väl på mig, sedan har jag också fått de höga kindbenen från min mormor.
Citera
2023-08-17, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Då ligger jag nog illa till, mina grekiska rötter syns väl på mig, sedan har jag också fått de höga kindbenen från min mormor.

Scheisse!!! Kanske finns det något mellanting vi kan återvandra till. Jag är visserligen blond och blåögd men det går säkert att hitta något komprimerande även i mitt ursprung. Kanske man ska "återvandra" till Zimbabwe? Australien känns dock mer logiskt dömd för olika brott som jag är.
Citera
2023-08-17, 12:09
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Varför hålla på med fantasi scenario när verkligheten ser ut som den gör.

Innan USA drog sig ur Afghanistan fanns det folk som åkte dit på semester, ett land dom nyligen flytt från pga av risk för liv och lem.
Om jag minns rätt från nyheterna så hade dom inte ens fått sitt svenska medborgarskap men reste på något sorts tillfälligt pass??

Går dagligen fulla plan med irakier från Sverige och övriga Europa till Irak med folk som nyligen flytt pga av krig, förföljelse och med fara för liv och lem som åker på semester och för att hälsa på släktingar eller beställa en brud.
Samtidigt finns tusentals irakier i migrationsverkets papperskvarnar då dom flytt från exakt samma semesterparadis som de med svenskt pass kan besöka helt riskfritt.

Återvandring är ett hitte på ord precis som jämlikhet, rasism, annan könstillhörighet, hen m.m.
Citera
2023-08-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Scheisse!!! Kanske finns det något mellanting vi kan återvandra till. Jag är visserligen blond och blåögd men det går säkert att hitta något komprimerande även i mitt ursprung. Kanske man ska "återvandra" till Zimbabwe? Australien känns dock mer logiskt dömd för olika brott som jag är.
Ska vi satsa på Antarktis, vi som inte verkar höra hemma någonstans. Uppvärmningen gör kanske att det kommer att bli någon kustremsa där som blir tillgänglig. Jag paxar Anarktis, är du med😀
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in