2023-08-16, 18:11
  #109
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kan inte vara greed att korta börsen. Börsen går enbart ner under Fear och för att tro på Fear när börsen gått upp rekordmycket så måste man känna Fear själv. Finns inget mer positivt än att känna Greed och det hade varit underbart för mig att köpa NVIDIA nu. Att korta börsen ger mig en oroskänsla i magen. Det är exakt så det ska kännas.

Tycker inte det är greed när first North index är totalt knockad och knappt någon studs alls. Det är fn man ser girighet.
Citera
2023-08-16, 18:11
  #110
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Varför ska just P/S halveras och inte nåt annat nyckeltal? Låter väl mer logiskt att P/E halveras? Utdelning tas ju från vinst.
Egentligen är det den årliga avkastningen = utdelningen man ska gå på, så visst, om P/E, som styr utdelningen mer än P/S, halveras så borde börskursen halveras. Men på nasdaq har P/E tredubblats sedan räntorna börjae höjas i USA...

Vi pratar fallhöjd 90% på extremaktier, som i mitt tycke är tesla och nvidia och möjligen apple. Precis som 2001. Ericsson sjönk från 220 kr till 3 kr. Det är nästan 99%.
Citera
2023-08-16, 18:13
  #111
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Tycker inte det är greed när first North index är totalt knockad och knappt någon studs alls. Det är fn man ser girighet.
Greed och bubbla är ojämnt fördelad och i USA är det fem aktier som står för 90% av uppgången. Men utöver dem finns antagligen massor av fynd.
Citera
2023-08-16, 18:14
  #112
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
47,3% får jag det till på ett europeiskt hjul, men jag är också dålig på matte.
Aa du är värdelös. 48.6% är chansen att träffa färg vilket blir 49% avrundat.
Hur du fick 47.3% berättar ju bara hur dålig på matte du är.
Citera
2023-08-16, 18:14
  #113
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Toppen var väl för 2-3 veckor sedan, men ja, det är sannolikt att september-oktober blir svaga. Dessutom sammanfaller det ju med ett historiskt säsongsmönster.

Jag skulle inte köpa aktier just nu iallafall.
Slutet av september och slutet av mars är klassiska kris-perioder varje år. Det beror på att penningmarknaden måste avsluta en mängd kontrakt då, med tvång, och då kör kriserna igång om något fattas t.ex likviditet.
Citera
2023-08-16, 18:15
  #114
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är matematiker och har aldrig köpt en lottsedel eller spelat på casino i hela mitt liv. I genomsnitt förlorar du ju bara. Börsen kan vara ett casino, om man inte är kunnig. Men män som Soros Burry och Buffett visar att man kan göra rätt, man kan tänka fram vinster. Det är bara att se filmen The Big Short så förstår du, Burry räknade rätt genom att använda fakta och borste från bubbeltänk, hela USAs finansvärld inklusive Moodys hade fel.

Jag anser alltså inte att jag och Burry gamblar på att börsen sjunker i dagsläget. Den SKA sjunka. Alla fakta talar för det. Men När är det ingen som vet.
Det är snarare upp som gäller. Skuldtaket bortröjt för all framtid. Visst Sverige halkar efter lite USA-börserna. Här i Svea rike blir det banker som kommer gå bra. På gruppnivå kommer i princip allt annat gå sämre, kanske Volvo och högkvalitativ verkstad klarar sig någorlunda. Men bankerna kommer lyfta OMX högre.

Blir det fred i Urkaina kommer olja få ordentligt med stryk, räkna initialt ner till 50$ fatet. Fortsätter kriget går olja nog upp mot 95$ fatet.
Citera
2023-08-16, 18:17
  #115
Medlem
Lingon_s avatar
Finns det något riktigt fundament han bygger den här slutsatsen på? 2008 fanns det ju mycket konkreta problem med finanssystemet om man lyfte på skynket, vad är det han pekar på nu?

Rent spontant känns det ju ganska stabilt just nu även om en smärre korrektion på ~10% knappast är omöjlig. Återhämtningen från pandemin går på räls, Ukrainakonflikten är mer eller mindre fryst och Europa har lyckats med att koppla bort sig från rysk handel. Inflationen går sakta men säkert nedåt.
Citera
2023-08-16, 18:17
  #116
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Aa du är värdelös. 48.6% är chansen att träffa färg vilket blir 49% avrundat.
Hur du fick 47.3% berättar ju bara hur dålig på matte du är.

Avrunda alltid uppåt så är det roligare att gambla.
Citera
2023-08-16, 18:18
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Psykologi… han satsar detta och folk tänker ”oj då han kan ju inte ha fel om han nu gör detta”

Så satsar småfolket och åker med tåget

Man är efterbliven om man tar ett investeringsbeslut baserat på den informationen med tanke på att man inte vet varför han gjort det och vilket tidsperspektiv han har.
Citera
2023-08-16, 18:22
  #118
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Jag gillar mitt jobb, så kanske är det då.

Vi kan leka med tanken att du lever på kapitalinkomster.

Vad baserar du dina beslut på?

Vad spelar det för roll? Det går inte att ge ett meningsfullt svar på den frågan. Om jag frågar dig - vad baserar du det på om du tycker om en person eller inte, vad baserar du dina beslut på om du ska behålla någon som vän eller inte - så kan du sannolikt inte ge något meningsfullt svar på den frågan heller. Ja, du kan ju säga saker som "att personen är ärlig och snäll" och liknande. Och jag kan svara "om aktien har bra potential eller VD:n verkar vettig, att produkten är bra" och så vidare. Det är inte meningsfullt. Man får hitta sitt sätt som fungerar. Man behöver inte vara ett orakel, det räcker att man har mer rätt än fel - och det är svårt nog. Jag har levt på kapitalinkomster flera år, men jag måste så klart också vara öppen för att jag kanske går bort mig och inte kan göra det från och med september i år. Vem vet?

Inbilla dig inte att random walk gäller, eller EMH, eller att börsen är ett rent casino. Det finns konsekventa vinnare över tid. Som sagt, inte för att de alltid har rätt, utan för att de har mer rätt än fel. Det krävs inget vansinnigt kapital för att leva på kapitalinkomster. Man behöver inte ha 100 miljoner för det.
Citera
2023-08-16, 18:28
  #119
Medlem
Ja, allför många begriper inte att det inte kan gå upp hur mycket somhelst..
Tillsist är den siste sekinen inne och DÅ finns det mycket luft i ballongen ska ni se..
Själv så avvaktar jag en REJÄL sättning innan jag går in och småköper..
När det sen rasat färdigt så tar jag fram den STORA börsen och köper..
För man storköper väl inte på toppen , va?
Småspararsmällen som brukar komma raderar bort en del oförstående tomtar..
Men jag HOPPAS verkligen att tjommen som satsar så mycket kosing på ett fall , verkligen åker dit, så han lär sig att inte satsa ALLT i en korg, för det är ett uselt och klent nybörjarmisstag..
Storherrarna med mycket kosing tror dom kan styra allt och just därför ska dom mista allt..
Citera
2023-08-16, 18:30
  #120
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Ja, allför många begriper inte att det inte kan gå upp hur mycket somhelst..
Tillsist är den siste sekinen inne och DÅ finns det mycket luft i ballongen ska ni se..
Själv så avvaktar jag en REJÄL sättning innan jag går in och småköper..
När det sen rasat färdigt så tar jag fram den STORA börsen och köper..
För man storköper väl inte på toppen , va?
Småspararsmällen som brukar komma raderar bort en del oförstående tomtar..
Men jag HOPPAS verkligen att tjommen som satsar så mycket kosing på ett fall , verkligen åker dit, så han lär sig att inte satsa ALLT i en korg, för det är ett uselt och klent nybörjarmisstag..
Storherrarna med mycket kosing tror dom kan styra allt och just därför ska dom mista allt..
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Greed och bubbla är ojämnt fördelad och i USA är det fem aktier som står för 90% av uppgången. Men utöver dem finns antagligen massor av fynd.

https://media.tenor.com/jJRp5wwTCk4AAAAd/milj%C3%B6partiet-m%C3%A4rta-stenevi.gif
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in