2023-08-16, 17:27
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag är matematiker och har aldrig köpt en lottsedel eller spelat på casino i hela mitt liv. I genomsnitt förlorar du ju bara. Börsen kan vara ett casino, om man inte är kunnig. Men män som Soros Burry och Buffett visar att man kan göra rätt, man kan tänka fram vinster. Det är bara att se filmen The Big Short så förstår du, Burry räknade rätt genom att använda fakta och borste från bubbeltänk, hela USAs finansvärld inklusive Moodys hade fel.

Jag anser alltså inte att jag och Burry gamblar på att börsen sjunker i dagsläget. Den SKA sjunka. Alla fakta talar för det. Men När är det ingen som vet.

I buffets fall är väl en av anledningarna att gubben aldrig dör och att han startade tidigt och inte slösar med pengar i onödan. Om han dött som 60-65 åring hade man inte hört talas om honom...

Klart börsen sjunker någon gång i framtiden. Det är rätt givet med krascher every now and then...
Citera
2023-08-16, 17:27
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna". Burry tweetade redan 22 november 2022 "You have no idea how short I am" och därefter har USA-börsen gått spikrakt uppåt ca 50%, kanske den största uppgången i historien. Han måste förlorat enorma pengar. Någon som vet?

Vad talar för att han äntligen har rätt?

Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?

Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.

Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.

Har för mig att jag har läst att han har satsat pengar i företag som jobbar med anstalter
Citera
2023-08-16, 17:32
  #99
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Så med dessa "erfarenheter" i ryggen tycker du att detta gör honom till något börs geni eller siare av framtiden?

För övrigt så har amerikansk media talat om recession i snart ett år men börsen tågar vidare ändå.
Att svensk börs går ner det behöver man nog inte vara genomför att förstå för det gör nog de flesta svenskar.

Att denna snubben satsar sina pengar är väl nog mest för han hoppas på att fler skall följa efter honom är min gissning.

Vapenindustrin och AI kommer göra att börsen ej kraschar i staterna.
Det stämmer, en person med track record ska man lyssna på om man vill tjäna pengar, t.ex Burry och Buffett.

Det enda track record som jag accepterar är vinst. Att prata är luft, att skriva i di är luft, att jobba på bank och rekommendera aktier är luft.

Nej, han gamblar inte på att någon följer honom, han har räknat ut kraschen matematiskt, se gärna filmen. Möjligen kan det vara en fördel att hans strategi syns inför andra. Dock har han sabbat sin image genom att alltför länge tweetat om kraschen, så inte ens det är säkert och en del kan mycket väl göra "tvärtemot Burry".
Citera
2023-08-16, 17:33
  #100
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Nej det är 49%.. dina matematiska kunskaper får mig vilja spy.
47,3% får jag det till på ett europeiskt hjul, men jag är också dålig på matte.
Citera
2023-08-16, 17:37
  #101
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tolkar detta som att du anser att starten på en nedgång är nu.

Toppen var väl för 2-3 veckor sedan, men ja, det är sannolikt att september-oktober blir svaga. Dessutom sammanfaller det ju med ett historiskt säsongsmönster.

Jag skulle inte köpa aktier just nu iallafall.
Citera
2023-08-16, 17:43
  #102
Medlem
Psykologi… han satsar detta och folk tänker ”oj då han kan ju inte ha fel om han nu gör detta”

Så satsar småfolket och åker med tåget
Citera
2023-08-16, 17:54
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett av mina favoritskämt är "Michael Burry, finansgeniet som förutsagt 30 av de senaste 2 börskrascherna". Burry tweetade redan 22 november 2022 "You have no idea how short I am" och därefter har USA-börsen gått spikrakt uppåt ca 50%, kanske den största uppgången i historien. Han måste förlorat enorma pengar. Någon som vet?

Vad talar för att han äntligen har rätt?

Tyvärr saknas detaljer i artikeln. Någon som vet exakt hur och vilka datum som han satsat på? Han har köpt put options, men vilka datum och bolag?

Jag har själv satsat 50% av mitt kapital på att korta OMXS30, resten har jag cash. Jag är på hans sida. Absolut allting ser illa ut i världsekonomin. Utom sysselsättningssiffrorna och folks spenderande och den sjunkande inflationen. Hm, ganska positiva sidor om man tänker efter.

Underbart att han satsar allt han äger och har på en enda händelse i närtid, som all ekonomipress tydligt talar om inte kommer att inträffa alls.

Ända sedan jag såg The Big Short har jag gillat denna snubben, han är lite okonventionell, precis som en själv, men de som förändrar världen är ju sådana typer.

Jag tror han har rätt och jag har sålt alla mina aktier och krypto redan, väntar på att köpa upp någon bostad billigt efter kraschen. Ska bli spännande detta!
Citera
2023-08-16, 17:56
  #104
Medlem
Wajis avatar
Mycket för att synas och jag tror knappast att det är hela sanningen. Men 17 miljarder är respekt. Men att det blir ett börsfall under hösten är givet.

Ungefär som det mesta kommer rasa i Sverige med.
Citera
2023-08-16, 17:56
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Japan nikkei har samma värde 2023 som 1989. Så det rådet stämmer inte globalt. Tänk dig Noll tillväxt på 35 år. Japanen är tålig.

Japan har dock vuxit otroligt snabbt senaste kvartalet, kolla själv, jämfört med EU som samma period bara vuxit 0.1% GDP.

Europa kommer nog bli fattigare och fattigare så länge politikerna här föredrar socialism.
Citera
2023-08-16, 17:57
  #106
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
2015 var ett väldigt dåligt år med minirecession i USA. Den är totalt bortglömd av alla eftersom den inte passar in i narrativet "det kan bara gå upp" som gällde 2008-2022.
https://www.nytimes.com/2018/09/29/upshot/mini-recession-2016-little-known-big-impact.html
Säger inte emot att börsen gick ner 2015 men vad jag minns uppsnacket handlade om en riktig stor börskrasch skulle inträffa då. Inte tillräckligt stor för att det skulle få uppmärksamhet i vanliga nyheter.
Citera
2023-08-16, 18:07
  #107
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ända sedan jag såg The Big Short har jag gillat denna snubben, han är lite okonventionell, precis som en själv, men de som förändrar världen är ju sådana typer.

Jag tror han har rätt och jag har sålt alla mina aktier och krypto redan, väntar på att köpa upp någon bostad billigt efter kraschen. Ska bli spännande detta!
Yess, en själsfrände. Snart ännu rikare.
Citera
2023-08-16, 18:09
  #108
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Detta är ologiskt. Räntorna har sjunkit i ca 40 år sedan 1985, och efter 2008 varit nära Noll. Detta har speedat börsen till sin längsta bull run någonsin. man har ju fått Noll på sitt räntekonto och TINA gjorde att man köpte aktier. Men TINA faller nu när räntorna går UPP rekordmycket och aktier ska gå ner. Men något annat än TINA styr nu börsen.

Logik: om avkastning på vanliga räntepapper fördubblas så ska aktievärderingen P/S halveras. För alternativet till att äga aktier och få utdelning är alltid att köpa en obligation. Den räntan har mer än fördubblats senaste året.
Varför ska just P/S halveras och inte nåt annat nyckeltal? Låter väl mer logiskt att P/E halveras? Utdelning tas ju från vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in